Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Star Vault - Kan man bokföra tillgångar som en inkomst?

Min fråga till er är om man kan bokföra nya tillgångar som en inkomst? Förra året så skrev jag en blogg angående Star Vault’s Q2-rapport. Enligt rapporten gick bolaget back 300.000kr och de hade då ingen spelförsäljning. Detta gjorde att jag tog för givet att de endast hade bokfört utgifter på 300.000kr varvid jag skickade följande e-post till dem: “Hur kan ni endast ha kostnader på ca 300.000kr under det andra kvartalet i år? Jag läste att ni har gått från 8 till 18 anställda och vet inte hur många anställda ni var under Q2, men om vi räknar med att ni var 8 anställda så räcker 300.000kr till 12.500kr i lön per man/månad. Fast den uträkningen är ju helt orealistisk eftersom det tillkommer ju arbetsgivaravgifter, lokalkostnader, licenskostnader, plus andra rörliga kostnader. " ...

Sigmund Hålands kritik av SEB tas upp av Finansinspektionen

I en kommentar har pa Readeye till tidigare artikel om SEB-medarbetaren star att att tidksriften Affarsvarlden skriver i senaste numret en uppmaning till Finansinspektionen att ga in och granska SEB efter allvarlig kritik som maklaren Sigmund Håland framfort i brev til SEB-ledningen. I webtidningen Realtid star att Finansinspektionen redan borjat en undersokning. FI har samtalat med maklaren per telefon och bett att fa in hans dokumentation. Journalisten Ian Hammar har skrivit en lang och intressant interjvu med maklaren. Se www.realtid.se /sok pa Håland/ ...

Möjliga effekter av svenska hushållens kreditexpansion

Att de svenska hushållen kraftigt ökar sin upplåning har knappast undgått någon. Inte heller att RB och FI nu tillslut efter år av försummelse börjat reagera. I mitt tycke reagarar man så sent så att man kunde lika gärna låtit bli. Regler som implementeras i sommar / höst kommer ha minimal effekt eftersom räntehöjningarna då naturligt kommer dämpa upplåningen. Men det största problemet är nog inte att svenskarna lånar utan att många amorterar så dåligt. Givet att priserna håller sig runt dagens nivå kommer då upplåningen bara att öka och öka. Bland mina bekanta i stockholms-området står det mycket dåligt till med amortering för alla under säg 40. Och de över 40 tar gärna ut nya lån på bostaden för att finansiera fritidhus, billån, lån till barn etc. ...

Kraschen 2010?

Igår skrev Staffan Kjellin i sin blogg om “Vad vet du om kraschen 1920 - ingenting”, och det är en viktig påminnelse för oss om den stora kraschen. Ingen av oss har hört talas om den. USA har aldrig haft så många arbetslösa på den tiden. Den amerikanska regeringen gjorde ingenting för att stoppa krisen. Precis som Staffan skrivit om att många bolag som gjorde fel har slagits ut, och många nya bolag kom till. Det är en utrensning på marknaden. ...

Dollarn stärks efter Fed's höjning av diskontoräntan

Fed höjer oväntat diskontoräntan Godkänt av samtliga 12 distriktsbanker, meddelade Fed igår att de skulle höja diskontoräntan, till 0,75% från 0,5% idag fredag. Målet med denna åtgärd, officiellt, är att uppmuntra bankerna att låna kortfristiga krediter från penningmarknaden i stället för att luta sig mot Fed, som historiskt alltid har varit en sista åtgärd för bankerna, snarare än som i dagsläget en enkel profit för bankerna över natten på carry trade. ...

En kväll med siffror = en god natts sömn!

Ägnade kvällen igår åt Blackpearl. Läste igenom presentationer, kvartalsrapporter och senaste årsrapporten. Efter att ha gjort det kom jag återigen fram till att allt går precis enligt plan, till och med bättre med tanke på den senaste produktionsökningen. BP är inte ett bolag som alla andra, är man inte inläst på hur affärsidén ser ut och hur JF agerar/kommer att agera som kapten kommer man förmodligen skita i brallorna både en och 10 gånger om man ligger i den här aktien. Det intressanta är att så många verkar ointresserade av att läsa på om de bolag de investerar i. ...

Det skall vara en torsdag

Nu var det dags igen. Det var torsdag, dagen innan februari manads losen. Vad hander. Fed hojer rantan! I dag sjunker borserna med flera procent varlden over. Vad som varre ar att SALJ och RANTE-optioner sjunker eller stiger med flera hundra och ibland tusen procent. Har ar pengar att gora for dem som kanner till utspelen. Det ar omojligt att agera om man inte har insiderinformation. Och det har vissa. Mycket insiderinformation. ...

all in!

Jag är sugen att gå all in i Karo Bio! Kan någon på detta forum tala mig till rätta!? Min innehav idag: Karo Bio 30% Nibe 30% Rusforest 10% Black earth farming 20% Skistar 10% Jag är en köp och behåll småsparare :)

Svag inledning

Stockholmsbörsen ser ut att inleda fredagen svagt nedåt. Press kommer ifrån dystra asiatiska börser samt negativa amerikanska terminer. USA-börserna steg på torsdagen med råvarubolagen i täten. Dow Jones Industrial Average slutade upp 0,8 procent, breda S&P 500 steg 0,7 procent och Nasdaq Composite klättrade 0,7 procent. Från statistikfronten kom blandade siffror. USAs industriproduktion och Philadelphia Fed index var högre än väntat samtidigt som antalet nyanmälda arbetslösa oväntat ökade. På råvarumarknaden steg priserna trots att dollarn stärkts något under slutet av handelssessionen. Strax innan golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja 79,06 dollar, en uppgång med 1,73 dollar. Bra gick det även för flertalet basmetaller och även ädelmetallerna steg. Råvarubolagen gick således starkt under gårdagen i spåren av de högre priserna på marknaden. Bland annat steg oljejätten Exxon 1,1 procent samtidigt som gruvbolagen Newmont Mining och Freeport McMoran noterades upp 2,5 respektive 2,0 procent. ...

Grekland: Soppa med ny bas?

“Nöden är uppfinningarnas moder”, sade Platon för ca 2500 år sedan. Under våren 2010 kanske hans ättlingar får läge att testa den hypotesen i praktiken? Då ska nämligen Greklands-soppan avsmakas och smaksättningen kommer att analyseras i detalj. Vi nordbor har hört att man kan koka soppa på en spik, grekerna ska nu visa omvärlden ifall man kan koka soppa på kredit? Denna veckas fredagspaller ska förstås handla om den grekiska tragedin. ...