Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Entraction

Jag har för närvarande gått ur Entraction främst beroende på att jag är tveksam till att man kan attrahera en betydande kund som tex Betsson. Jag ser svagheter i utbudet av poker turneringar. Förutom att man behöver viss program utveckling är det antagligen ett mer grundläggande problem att man inte har - jämfört med konkurrenter - tillräcklig spelar bas, vilket skapar en moment 22 situation. Sekundärt väger jag in den besynnerliga affären med inlösen av optioner. Då jag inte ser affärslogiken för motparten skapar det en osäkerhet för mig. Är man på väg bort från Entraction, eller överväger man detta, i vilket fall är kunden nu inte lika bunden till Entraction. ...

Biophausia plasma expander Rescueflow når framgångar

Rescueflow® är en infusionslösning innehållande 7,5% NaCl och 6% dextran-70. Small Volume Resuscitation är ett nytt koncept inom vätskeersättning och innebär att man kombinerar det hypertona saltets förmåga att snabbt öka plasmavolymen med en kolloids vattenbindande egenskaper. Januari 18 2010 Prehospital resuscitation med hyperton saline-dextran modulerar inflammatoriska, koagulation och endothelial profiler aktivering markör vid svår traumatisk hjärnskada skadade patienter. Forskare Rhind SG, Crnko NT, Baker AJ, Morrison LJ, Shek PN, Scarpelini S, Rizoli SB. ...

Råvaror

Hej! Man kan väl säga att jag är tillbaka. Den senaste tiden har varit väldigt intensiv om man kikar på råvarupriserna..Upp och ner går det.! Jag har tidigare ägt aktier i boliden men släppte aktien nyligen runt 100 lappen då trenden började svikta lite + att jag är rädd för prisutvecklingen på metaller. Anledningen till det är att krisen i Grekland har fått sånt genomslag på börsen. Om det landet kan störa aktiekurserna, råvarupriserna + valutan så blir jag aningens oroad. ...

Ratos delar ut för mycket pengar!

Ratos rapporterade i veckan för helåret 2009. Mitt fokus i rapporten låg på utdelningen. Jag tyckte det var spännande att se vilken utdelning som man skulle föreslå då detta berättar en del om vad som kan vara på gång framöver. Föregående år höjde man den ordinarie utdelningen till 9 kr. Ett styrketecken. I år höjde man utdelningen till 9,50 kr. I och för sig ett styrketecken till, men… Jag hade väntat mig en sänkning till 6-7 kr. Jag tycker att det känns lite märkligt att man höjer utdelningen och gödslar ut 1,7 miljarder kr till ägarna i det här läget. ...

Nestlé - tryggt och säkert

Nestlé kom med sitt bokslut för 2009 igår. Inga stora överaskningar i rapporten och det är inte så konstigt då bolagets verksamhet är synnerligen lätt att förutse. Nestlé sålde livsmedel mm för nästan 800 miljarder kr (omräknat från CHF). Vinten per aktie blev 3,1 CHF per aktie. Utdelningen höjdes till 1,60 CHF, en ökning med goda 14,3% jämfört med fg år. Utdelningsandelen ligger på ca 52%. Under 2010 ska man även återköpa aktier för 10 miljarder CHF. ...

Micro & Macro hypotes..

Snöstorm ute och man börjar bli ordentligt less på vintern. Verkar nästan otroligt att det snart blir vår och att snökaoset glöms bort.. Ungefär som en aktiens våldsam stegring eller ras, alltid lika osannolikt några månader innan.. Tur att man har ekonomiska spörsmål att sysselsätta hjärnan med, annars skulle väl lappsjukan och svårmodet smyga in i huset och försöka ta plats med de andra “demonerna” som man redan lärt sig at umgås med.. ...

Mina favoritbolag 1/2010

Då har det åter blivit dags för en genomgång av mina favoritbolag, den här gången under perioden 6/11 till 19/2. Jag hade förväntat mig ett rejält förhoppningsrally inför rapporterna, men detta uteblev. Under rapportperioden har istället bra rapporter faktiskt belönats och dåliga straffats. Kanske vi är på väg till någon form av normalläge trots allt, ett läge där kvalitet belönas? Jag gör tre förändringar denna gång, kastar ut ett bolag och släpper in två nya. Min tes är att vi kommer att få se en mycket låg tillväxt i ekonomin de kommande åren. Således försöker jag fokusera på de bolag som redan idag går bra (och växer). Bolag med stor potential, men vars verksamhet kräver en konjunkturuppgång får stanna utanför min portfölj. ...

Drillcons bokslutskommuniké

Det var glädjande marknadsutsikter i Drillcons kommuniké. Vem kunde tro att man skulle lämna en utdelning i bolaget för 2009 i början av samma år! Nu blir det intressant att börja räkna på 2010 års utveckling och potential. Med ett sista kvartal i den här klassen kan man ana att omsättningssiffrorna i Drillcon kommer att nå nya nivåer 2010. När kostnadsmassan nyligen fått en översyn och omsättningen börjar dra iväg så ligger det fina överskott i korten - som jag ser det. ...

Varför rallar vi?

Detta ar val en berattigad fraga som jag sag nagon stalla pa DI Snack.Kan nagon svara? Jag gor ett forsok. Over 60 procent pa amerikanska borser ar nu datastyrt utan att en manniska ar inbladad. Affarerna gors pa en tusendels av en sekund. Samma med Stockholms borsen som till 40 procent lar vara datastyrd och mer blir det. OMX Nasdaq invigde nytt system haromdagen som skall mojligora an mer datahandel. ...

Att omfördela eller inte omfördela

det äro frågan… En fråga som för mig just nu är väldigt intressant, eftersom ett innehav i portföljen plötsligt störtdök efter en svag, men långt ifrån katastrofal!, rapport, dvs Entraction. Min filosofi är att försöka ha en riskspridning (om det nu går…) och helst alltid ha 4 olika aktier i min lilla portfölj. Nu är det så att jag inte har andra likvida medel att skjuta till utan det är en sluten portfölj så att säga, den ska sköta sig själv. Vad göra då när jag ser en för mig orimlig dykning av kursen, och magkänslan, tillsammans med vad jag kan utläsa från kommunikén, säger att kursen kommer kravla sig norrut vad det lider… ...