Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Positiv inledning väntas

Stockholmsbörsen ser ut att inleda veckan svagt på plus. Stöd kommer ifrån uppgångar i både USA och Asien samt ledande amerikanska terminer på plus. USA-börserna steg något på fredagen efter att Feds höjning av diskontot i större utsträckning tolkats som en teknikalitet och ett tecken på att kreditmarknaderna stabiliserats. Även från makrofronten kom signaler som gav stöd mot slutet. Dow Jones Industrial Average slutade upp 0,1 procent, breda S&P 500 steg 0,2 procent och Nasdaq Composite klättrade 0,2 procent. ...

FI har tidigare straffat SEB

Det som hant de sista tio aren inom svensk banking ar att stora banker skulle bli “finansiella " varhus som ocksa skulle innefatta forsakringar. SHB och SEB kopte upp stora forsakringsbolag. SHB gick pa en riktig blasning och har forlorat manga miljarder som val davarande VD Martensson fick sota for. Han ar ju inte kvar i banken. Innan krisen salde ocksa SHB sin forsakringsrorelse. Det borde ju SEB ha gjort ocksa. Eller vad har de for fordelar med att ha den kvar. ...

Ballongen spricker när som helst

Vilken härlig söndag med mycket snö därute. Solen skiner vackert över huvudstaden. Om en timme ska jag bege mig ut på en promenad till Bukowskis och titta på antika saker. Är nyfiken på vad de har för saker där! Det var angenämt att se både Marcus Hellner och Johan Olsson vinna OS-medaljer åt Sverige efter ett heroiskt och dramatiskt lopp. Jag vill berömma Anders Södergren för hans delaktighet i jakten, vi fick se ett riktigt lagarbete precis som vi ville se. Kunde ropa “Hurra” utan att använda med röst eftersom min flickvän ligger och sover. Vill inte väcka henne. ...

Protect yourself

SvD har idag en intressant artikel om ett ämne som intresserat mig mycket senaste åren. Nämligen hur EU-länderna inklusive Sverige + USA ska kunna kunna betala de ofinansierade utfästelser man gjort till sina medborgare: http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sondagsanalys-andreas-cervenka-om-finansiella-lik-i-europas-garderob_4295429.svd Enligt en analys borde man i snitt ha sparat undan en nettoförmögenhet 4 ggr BNP för att kunna betala allt. Istället ligger man ju deep in the red både på kort och lång sikt, med stora skulder samt underskott. Hur USA med deras kassa skyddsnät kan ha ofinansierade åtaganden på 510% är inget annat än ett stort skämt. ...

Nu blir det samlingsregering

Nar finansminister Anders Borg gar ut och sager att Goran Perssons sanering av den svenska ekonomin var bra och nar M:s partisekretare gar ut och begar lagstiftning for att kvotera in kvinnor i bolagens styrelser nar M ar med och nedrustar forsvaret och o.s.v. Fyll i sjalva ……… …………………………… …………………………….. Da gor man detta for att Moderaternas politik skall vara helt avskalad och tillintetgjord for att kunna regera tillsammans med socialdemokraterna. ...

Lyckade köpråd

Jag tittade igenom mina gamla analyser som jag skrivit här på Redeye och jag har kommit fram till att jag är ganska nöjd med utfallet. Av de totalt 13 köpanalyser som jag skrivit sedan slutet av 2007 är det bara en som inte ligger på plus. Den misslyckade köpanalysen handlade om Sandvik och skrevs i December 2007 strax efter att börsen började rasa. Det som var början på en börskrasch misstolkade jag som köpläge. Aktien har inte lyckats återhämta sig ännu utan ligger fortfarande ca 25 % under kursen vid analystillfället. Jag gillar fortfarande bolaget men det var helt enkelt inte rätt bolag att köpa vid det tillfället. ...

Icesave

Island är ett mycket intressant land med genuina och intressanta människor. Island är ett ungt land som bildades genom ett vulkanutbrott för några miljoner år sedan. Om jorden är 50 år gammal så är Island 3 månader så får man perspektivet. Jag har haft förmånen att arbeta med islänningar och dom är otroligt drivna, intelligenta och stolta och jobbar väldigt hårt och jag har lärt mig en hel del av deras sätt att arbeta och gillar deras mentalitet. ...

Vill du vinna en miljon?

Ja vad säger ni? Någon som är sugen på att vinna en miljon? Jag är iaf det och tänker därför ställa upp i Börs-sm, första priset blir förmodligen 500′ eller 1 000′ beroende på hur många som ställer upp. Börs-sm är en tävling där man tävlar med riktiga investeringar med riktiga pengar. 5000kr betalar man in till aktieinvest där din depå skapas, 500kr går till prispott samt administrationsavgifter, resterande 4500kr ska investeras i fyra bolag, man måste investera i fyra aktier man får inte ligga likvid eller välja färre. ...

Utdelningar - vad är grejen?

Hej igen! Den här bloggen handlar om det som jag egentligen skulle skriva om i min debutblogg, nämligen utdelningar. Som jag skrev i min debutblogg så är jag alltså relativ färsk när det gäller aktier så det kan lätt hända att jag har missat något fundamentalt men jag förstår verkligen inte grejen med utdelningar. Jag har funderat på det ända sedan jag började investera i aktier och det har aktualiserats ytterligare nu under den pågående rapportperioden. ...

Min första blogg - Äntligen!

Hej allesammans! Jag är relativt ny såväl här på redeye som inom aktiehandel. Jag har läst era bloggar nu ett tag och har fascinerats av er kunskap inom flera olika områden och även av era öppenhjärtade bloggar. När jag upptäckte bloggen var min första reaktion ganska chockande. Jag blev chockad av de olika bloggares öppenhjärtlighet. Min första reaktion handlade nog inte om sunt förnuft utan jag tror att det snarare handlade om en instinktiv känsla som illustrerar hur många människor fungerar. När den första chockande känslan hade lagt sig så började jag tänka efter vad det var som egentligen fick mig att reagera på det sättet och jag kom fram till att det handlar om framförallt två olika karaktäristiska drag hos de flesta moderna människor. För det första tror jag att jag spontant tyckte att det var konstigt att folk delade med sig av information som de hade lagt ner ganska mycket tid på att samla ihop. Varför ska man servera andra när man själv har lagt ner mycket tid på att samla ihop all den informationen. Folk får väl anstränga sig själva tror jag att jag spontant kände. Detta handlar alltså om människans själviskhet. För det andra tror jag att jag tänkte att det måste vara nåt lurt (läs vilseledande) i detta, tänkte jag nog, vilket alltså handlar om människans konspiratoriska natur. Efter ett tag förstod jag självklart att båda dessa känslor handlade egentligen om klassiska försvarsmekanismer och att det i verkligheten inte fanns någon substans i min spontana reaktion men jag tyckte ändå att det var ganska slående. Det är ju ändå så vi människor fungerar och det är ofta på såna grunder vi fattar våra beslut, oavsett om det handlar om investeringsbeslut eller annat. Det vore intressant att höra om det är någon mer som känner igen sig i det som jag beskriver här. ...