Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Efter gårdagen inväntar marknaden försäljningen av nya hus

Marknaden intervall handlas fortfarande http://www.gfcmarkets.com/cfd-trading?btag=a_1545b_2099c_&affiliateId=356 Nyheter idag: * EUR – Gfk, tyskt konsumentförtroende * USD – Försäljning av nya hus * Olja - Råoljelager Marknaderna fjädrade tillbaka till handling i går, då sämre än väntade europeiska och amerikanska ekonomiska siffror ledde till förändringar i riskpreferenser hos investerare. Dollarns styrka tryckte EUR/USD, GBP/USD, AUD/USD samt Guld tillbaka till förra veckans bottennoteringar. Investerare kommer följa marknaden noga för att se om dessa bottennoteringarna kommer att hålla i sig och ge ett starkt stöd framöver, eller om ytterliggare en korrigering kommer att uppstå om följande nivåer bryts. ...

ÅAB gör "rekordresultat"

ÅAB Q4 Rörelseresultat: -0,4 Meur (3,7) EPS: -0,03 euro (0,27) ROE: 17,8 % (10,7%) K/I-tal: 72 % (73%) Osäkra krediter/kreditstock: 0,11 % (0,10%) Utdelning: 0,70 euro (0,50) Utdelningen ökar i ÅAB. Jubileumsåret gör att bolaget delar ut 0,20 euro extra till aktieägarna, vilket ger en direktavkastning på ca 3 %! Q4 var förstås negativt, men det är ändå i nyckeltalen man hittar frågetecknen? 2009 blev ett rekordresultat för banken, men detta kom dock inte via den operativa verksamheten utan via redovisningsteknik. ÅAB noterar en rejäl tradingvinst, när de köpte Kaupthing Sverige för halva priset! Det resulterade i en uppskrivning av negativ goodwill på 23,1 Meuro. Då helårsresultatet landade på 30,5 Meuro så inser man att det operativa resultatet var långt ifrån rekordnivåer. Rapporterna om +52 % vinstökning, blir istället -63 % om man ser till det operativa resultatet om man nu väljer att göra det. Tradingvinster ska naturligtvis också räknas så fjolåret var verkligen riktigt bra. Frågan är vad som händer 2010 då det operativa resultatet ska bli i nivå med 2009? ...

Hifab - potential till uppvärdering!

Vill först meddela att jag nöjt mig med kursuppgången i en annan konsult, nämligen Generic. Aktien har uppvärderats fortare än man kunde ana (men till synes klart välförtjänt) och jag har valt att ta hem vinsten. Börsvärdet var helt enkelt tokigt lågt innan, men mer rättvärderat nu, och trots allt vissa risker med bolaget. Håller mig dock kvar i konsultsektorn… Klassiska konsultbolaget Hifab befinner sig nämligen även dom i ett riktigt intressant turnaround-läge. Flera parametrar talar för köp anser undertecknad! ...

Entraction

Än så länge håller sig genomsnittet i nätverket på samma nivå som Kv4, detta trots VinterOS som troligen dragit ner siffrorna med mellan 5 och 10% under en stor del av februari. Kommer troligen sticka en runda uppåt i mars och ge en ökning på runt 5% i spelandet i nätverket kv1 jmf Kv4 Dessutom har en ny rakestruktur införts, som enligt mina “beräkningar”, lite snabbt genomförda med egna antaganden vad gäller intäkterna så kom jag fram till en gissning på att det kommer ge extra rakeintäkter totalt på mellan 5 och 10 miljoner, (kom fram till precis över 7), räknar med entractions del här ligger troligen på mellan 2 och 3 milj i ökade intäkter. ...

PA Resources värd en satsning.

Ser idag ett riktigt läge att öka i PAR då kursen är nere i 23,40 i skrivande stund. Aktien som pendlat mellan 25 och 30 under 2009 ser riktigt billig ut i dags läget och jag kan inte annat än att dubbla innehavet idag. Borde inte kursen nå 26-27 SEK ganska så snart igen? I och med att deras produktion snart ska nå full produktion borde de snart kunna nå sin potential och som flera analytiker sagt tidigare ska också PAR gynnas av ett högre oljepris vilket ser ut att stiga mot 80-dollars nivån igen. ...

HomeMaid

Trots de bistra tiderna snålar de svenska hushållen inte in med städhjälpen. Det är snarare tvärtom om man tittar på hemservicebolaget Homemaid som precis har haft ännu ett rekordkvartal. HomeMaid rekordlågt värderat trots en urstark Q4 rapport. VÄRDERING: VPA för Q4: 0,19kr Även om vi skulle räkna med NOLL tillväxt från Q4 så skulle då VPA 2010 hamna nånstans på 70-80öre. Aktien handlas i skrivande stund till 3,30kr vilket innebär ett P/e 4,4. ...

Kan man minska överbelåningen?

Eftersom jag varken är ekonom eller i övrigt insatt räknar jag kallt med att bli sågad men… Vad skulle hända om regeringen lagstadgade om en minsta ammorteringstakt? Det har skrivits en del om bostadsbubblor, överbelåning, stödpaket som behövs mm. Det har även i en blogg skrivits att ett av problemen är att det ammorteras för lite = alla blir för känsliga och lever på gränsen i större utsträckning nu än tidigare. ...

2017-05-30 12:56 · tyrre

USA i samma spår som Japan

Snöyran fortsätter i hela Sverige, det är nyttigt för oss att leva med det. Vintern är en av fyra årstider, och det är inget att diskutera om det. Naturen är så mäktig och styrande. Snön ger oss glädje också. Titta på Sverige som har tagit 3 OS-guld genom skidor. Nu känner jag en inre längtan efter doften av tvätt som torkat med hjälp av vinden, saltstänkt doft, nyklippt gräs och doften från gula rapsfältet. Man kan blunda ögonen och drömma bort lite. En dag är vi framme där! ...

Marknaden intervall handlas

http://www.gfcmarkets.com/cfd-trading?btag=a_1545b_2099c_&affiliateId=356 Efter volatil handel förra veckan, så har valutamarknaden handlats inom snäva intervaller i början på denna vecka. EUR/USD och GBP/USD, som förra veckan fluktuerade 150 punkter har denna veckan handlats inom ett intervall av 60 punkter. Endast USD/JPY, som har fallit från nivåer kring 92,00 till 91,00, har visat fluktuationer denna vecka. Två orsaker kan vara anledningen till denna snäva intervall handeln. För det första, efter FEDs överraskande höjning av diskontoräntan förra veckan så fortsätter valutahandlare att analysera händelsen för avgöra om det är en engångshändelse, eller är USA på allvar är på väg mot räntehöjningar i en snabbare takt än vad det spekulerades i innan. Å ena sidan så lägger FED sina pengar där faktiskt gör en förändring. Men å andra sidan så är den globala inflationen fortfarande låg och därför kanske FED inte känner några övertygande skäl till att höja räntan. ...

SSAB - Tänk på miljön!

Europa har med ett handelssystem i uppdrag att minska sina utsläpp av växthusgaser. Målet är att skapa en effektiv marknad för utsläppsrätter minska den negativa miljöpåverkan inom unionen. Handelssystemets första fas löpte under 2005 – 2007. Under 2008 till 2012 varar den andra handelsperioden. Skillnaden mellan den första handelsperioden och den andra påverkar inte SSAB. Det första handelssystemet innehöll endast koldioxidutsläpp medan det från 2008 nu även ingår lustgas. Vad innebär då detta system? Kort sagt innebär det att SSAB får släppa ut en begränsad mängd koldioxid. För att få släppa ut mer koldioxid kan man göra på två sätt. Antingen kan man köpa utsläppsrätter av andra företag, eller så kan man investera i särskilda externa miljöprojekt för att få ytterligare rätter. Däremot kan man lika gärna sälja utsläppsrätter man inte använder. Tricket är att det ska vara billigare att ingå i olika projekt än att köpa utsläppsrätter av andra företag. 2012 ska utsläppen av växthusgaserna enligt Kyotoprotokollet vara 8 % lägre än 1990. ...