Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Epicept - Rapport 2009

Epicept kom in med sin rapport vid midnatt amerikansk east coast tid (06:00 svensk tid). Rapporten som inte visade några större överaskningar redovisar en förlust för det fjärde kvartalet på 4,4 miljoner dollar, kan jämföras mot en förlust för det tredje kvartalet på 4,8 miljoner dollar. Intäkterna för kvartalet blev inte nämnvärt förändrade mot föregående kvartal, ca 0,1 miljoner dollar. Av vad man kan utläsa i rapporten så är alla milstenar för året i princip oförändrade, dvs ...

Svag inledning

Stockholmsbörsen väntas inleda torsdagens handel i negativt territorium sedan asiatiska börser noterats ned under natten. Även ledande amerikanska terminer pekar nedåt. De amerikanska börserna steg under onsdagen sedan Fed-chefen Ben Bernankes tal i kongressen inte innehöll något negativt sentiment. Vid stängning var Dow Jones Industrial upp 0,9 procent medan både S&P 500 och Nasdaq Composite avancerade 1,0 procent. Oljepriset klättrade åter över 80 dollar per fat då priset följde marknadens positiva utveckling. Vid golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja 80,01 dollar, upp 1,15 dollar. Den starka utvecklingen kom trots att besked om att råoljelagren i USA steg förra veckan. Detta indikerar att det är tillväxtförväntningar som driver marknaden. Oljebolagen Chevron och Exxon noterades vid stängning upp 0,4 respektive 0,9 procent. ...

Talvivaara sämre än väntat

Talvivaara Q4 Omsättning: 5 Meur (0,0) 16e Resultat före skatt: -45 Meur (5,4) -16e EPS: -0,11 euro (0,08) -0,03e ROE: -13,6 % (1,6 %) Gearing: 98 % (58%) Utdelning: 0,00 euro (0,00) 0,00e Talvivaara var sämre än väntat! Visserligen kan man fråga sig huruvida någon överhuvudtaget kan förvänta sig något av Talvivaara just nu, eftersom att produktionen först ska vara igång i slutet på det här året? Faktum kvarstår att resultatet var ganska svagt och de uteblivna leveranserna gjorde att kvartalsförlusten blev ca tre gånger större än de fåtaliga prognoserna angav. ...

Felaktig analys av DORO?!

Jag skulle vilja påstå att Redeyes analys av DORO är något felaktig. Riktkursen sätts till 15,9 för ett företag som handlas på PE-tal under 5 baserat på 2010 års förväntade vinst. DORO som visat en enorm tilväxt under q4 2009 och en markant ökad orderingång vid periodens slut. Varför är då analysen felaktig? Jo, det går inte använda kassaflödesanalys på ett företag som hittat en ny marknad och ser en erorm tillväxt i framtiden. Modellen bygger för mycket på historiska data. Detta gör mig lite frågande en jag hoppas på en förklaring av analysverktyget. För er som vill veta mer om kassaflödesvärdering har jag klippt ut ett bra inlägg från Avanzas forum: _Vill här bara förmedla att en DCF- analys inte har en chans att ge ett relevant värde för Doro idag, då den bygger på historik och förutsägbar försäljnings och kostnadsutveckling de närmaste 5 åren._Med svårighet klarar man i dagsläget knappt att göra en träffsäker prognos för det närmaste året, då man inte har någon stabil historik att bygga sin bedömning på. _T.ex skulle DCF modellen appliceras bara på HOME-delen i bolaget så kan en sådan analys kunna fungera, men med CARE som är ett helt nytt segment som bryter in på helt okända marknadsförutsättningar fungerar inte en DCF-analys. Man kan snarare utnyttja den för att få ett godtyckligt resultat ...

Nu börjar Grekland gå för långt.

Nu börjar det bli överdrivet med problemet PIGS. Dagens utspel från Greklands vice premiärminister är inget som jag har någon som helst förståelse för. Att skylla på något som hände för ungefär 60-65 år sedan visar att man inte har jobbat tillräckligt för att komma tillbaka och att man inte har använt dem tillgångar som man har haft kvar på rätt sätt. Först redovisar Grekland felaktiga siffror till EU sedan gömmer man med Swappar och idag skyller man på det som drabbade många länder, nämligen Nazisternas intåg och att Tyskland inte har tackat för det guld dem tog ifrån Grekland. ...

Ackumulera vs köp

Jag har noterat att den vanligaste rekommendationen är “köp”. I de flesta fall handlar det om spekulativa köp, där aktien implicit förväntas gå upp mycket i nära tid. Det ger ett intryck av att nu är det bråttom att komma in i aktien. De som följer köpråden blir säkert ofta besvikna om kursen går ner efter att de köpt, fastän de borde vara glada att kunna köpa mer om analysen är riktig. ...

Då var det min tur att ha kass timing

Som rubriken lyder, jag prickade in en riktigt kass timing i veckan. Köpte för ett tag sedan (en månad sedan ungefär) BioInvent som såg lovande ut på ganska kort tid. Aktien stod och stampade och lite hände. Sålde tidigare i veckan för att prova Entraction som jag ansåg hade överdriven reaktion efter rapporten. Kom in på 54,50 där och sen har den fortsatt neråt - samtidigt som BioInvent fortsatt uppåt efter min försäljning!! Dessutom valde jag att inte ta hem vinsten i Betsson runt 134 när jag kände (magkänslan) att nu kommer den göra en paus innan nästa rusning. ...

Hur bäst spekulera i uppgång för olja och guld?

Jag vill gå lång i guld och olja pga följande skäl: Guld. Allt guld i världen får plats i en kub med sidan 20m. Om det blir ny stress mot banksystemen kommer guld gå otroligt bra. Guld är det förtroende som Greklands, Spanien och andra länders regeringar behöver. Olja. Jag tror vi inom några år når ett oljepris över 200 dollar som drivs av fundamenta. Det krävs för att det ska vara lönsamt att prospektera den olja vi behöver i framtiden. ...

M-real B nu upp +437%/12 mån! Metsäliittos C-andelsserie bekymrar.

Så har då äntligen S&P sett någon typ av ljus i tunneln för hackkycklingen. De har uppgraderat bolaget till “stable” som då torde betyda att man i alla fall inte mera dömt bolaget till undergång. Nu rasar då avkastningsprocenterna upp i höjden - sett till kursstegringen - för varje dag. Jag satsade mina första slantar i B-aktien denna dag för ett år sedan - något som jag förstås inte ångrar. Det jag ångrar att jag inte köpte 10 gånger mera - men korparna kraxade i stora flockar över mig då… ...

Stor negativ valutaeffekt 2010

Mycket viktigt att beakta valutaeffekterna när man betraktar bolagets utfall för 2009 och inte minst vad gäller förutsättningarna för 2010. Entraction har majoriteten av sina kostnader i SEK men merparten av sina intäkter i EUR. Det innebär att man gjorde stora valutavinster under 2009 då Kronan föll kraftigt mot EUR (en stor den av “tillväxten” var egentligen bara en funktion av svagare kronkurs). Under 2010 kommer motsatsen att gälla - stora negativa effekter på omsättning och resultat pga den väsentligt svagare Euron. ...