Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Förnekelse

Det som konstigast med hela den kris som vi genomlidit ar den otroliga viljan att forringa vad vi ar inne i och vad vi har varit inne i. Inte minst bloggarna pa Redeye anser hela tiden att vi skall se positivt pa allting. Vi mar battre da, heter det. Jag tror emellertid inte pa att forneka problemen. Hela fragestallningen skall direkt upp pa bordet. Annars finns ju ingen losning Det gar inte att losa ett problem om vi inte erkanner det. ...

Läge att snegla på Guld Invest igen

Guld Invest var en riktig favorit bland småsparare 2009. Bolaget visade fyra stabila vinstkvartal i rad och handlas just nu till under p/e 6 på fjolårsvinsten på knappt 6 miljoner. Med en målsättning att nå 20% tillväxt varje år och ett mycket solitt år bakom sig tycker jag Guld Invest förtjänar en högre värdering. Att man klarar målsättningen för 2010 är nästan givet med tanke på att en hel del avskrivningar tyngde 2009 års resultat, så man har väldigt goda möjligheter att uppnå målen. I princip är det ju bara att minska avskrivningarna och ha samma vinst så är det ju klart, men det är knappast en hållbar utveckling. Jag vill se en organisk tillväxt på 20% och lyckas man med det står bolaget inför en enorm uppvärdering. Och det saknas knappast ambitioner i bolaget då man redan mot slutet av året avser göra en “nordisk expansion”, som det ska bli spännande att höra mer om. ...

Möjligt att botten är nådd för EUR/SEK

http://www.gfcmarkets.com/cfd-trading?btag=a_1545b_2099c_&affiliateId=356 EUR/SEK har varit en av de stora förlorarna under året då den har fallit från över 10,3000 till bottennoteringar på 9,7000 denna vecka. Korrigeringen bygger på positiva svenska fundamentala nyheter i motsats till försämring i euroområdet, som har orsakas av höga skuldnivåer. Dessutom verkar det som om Riksbanken kommer att börjar höja sina räntor innan ECB. Ändå så kan ett kortsiktigt köptillfälle förekomma eftersom EUR/SEK har rest sig två gånger från 9,7000 nivån, vilket skapar kortsiktigt stöd på denna nivå. Därför så kan en eventuellt förstärkning ske om paret kan handlas över gårdagens högsta notering på 9,7800. Å andra sidan, om stödet på 9,7000 bryts, så framgår ytterliggare nedgångar nära förestående. ...

Steinbra Questerre .

Läser lite på Hegnar idag.. Härligt med norska ibland. Norge och Kanada är helt klart två favvoländer. Den förmodade private placementen kom tidigare än många hade kunnat ana. På bara två dagar lyckades bookbuildingen så väl att den blev övertecknad två gånger. Questerre går på offensiven med dom ypperligt fina resultaten i ryggen. Starkt jobbat gubbar ! Starkt köp för den delen också ;) Jag tror persoligen kjempehårt på skifergassens fremtid och Questerre tro jag steinhårt på och nu är man mycket väl positionerat med en rejäl kassa och utan skulder och man ligger dessutom långt före många konkurenter som också opererar i häradet St:Lawrence Lowlands Quebec. Många har inte ens börjat borra än medans Questerre sitter på fairwayen och gottar sig i vårgasen… ...

Australien höjer räntan

http://www.gfcmarkets.com/cfd-trading?btag=a_1545b_2099c_&affiliateId=356 Reserve Bank of Australia har höjt räntan med 25 punkter till 4,00%, efter ett möte på tisdagen. Höjningen var väntad eftersom då det var den fjärde höjningen från de senaste fem mötena, vilket ger ytterligare tecken på en återhämtande ekonomi. Uttalandet från RBA fokuserade på det faktum att räntorna fortfarande är lägre än genomsnittet som ligger på cirka 5,00%. Detta tyder på att höjningarna ej är över och vi kan se en höjning nästa månad, med mål på över 5,00% vid slutet av året. Om det blir en förbättring i nästa veckas australiensiska arbetslöshetssiffror så kan vi möjligen se en femte räntehöjning under nästa månads möte. ...

Små rörelser inledningsvis

Stockholmsbörsen ser ut att inleda dagen svagt uppåt. Stöd kommer ifrån uppgångar i både USA och Asien samt svagt positiva amerikanska terminer. USA-börserna steg på måndagen. Bakom uppgången låg delvis positiv statistik i form av privatkonsumtionssiffror. Dow Jones Industrial Average slutade upp 0,8 procent, breda S&P 500 avancerade 1,0 procent och Nasdaq Composite klättrade 1,6 procent. Oljepriset backade något i spåren av en starkare dollar mot slutet av gårdagens handelssession. Strax innan golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja 78,70 dollar, ned 0,96 dollar. ...

WA WALL VISION ...5 Allt har sitt pris

Jag har fatt kommentar pa tidigare blogg om detta bolag La in en köp order men ingen ville sälja så jag får instämma med Staffan att ingen verkar vilja sälja :-( dancav | Igår 09:53 Det ar ju ett styrkebesked att ingen vill salja vid kursen 55. Det innebar ju att de som sitter pa aktierna (det finns 10 miljoner aktier i bolaget) anser att deras aktier ar varda mycket mer. ...

Seanet - 2010 utmärkt läge för investeraren!

Detta blir min första blogg! Om 2009 var året då Seanet började sakta få ordning på sin verksamhet främst genom byte av systemleverantör till Ericsson verkar det som 2010 kan bli det år då Seanet visar att de även kan leverera ett positivt resultat. Nu går det mesta går Seanets väg! För de som inte känner till Seanet som återfinns på First North och dess affärsidé, kan jag kort säga att den går ut på att leverera maritima mobiltelefontjänster till kryssnings- och passagerarfartyg , det finns även kontrakt med ett handelsfartyg, en annan potentiell stor marknad. Seanets förra vd Klas Lundgren (nu vice VD och ansvar för försäljning) uppger att det i dag finns cirka 300 fartyg med en sådan lösning och att antalet borde vara uppemot 1000 inom 3-5 år. Han säger att det kan te sig som en liten marknad att bli lönsam på - särskilt som bolaget inte är ensamt på den. Ett rederi har tio fartyg som på en säsong har 3 miljoner passagerare och de ringer för en femma var - då blir det snabbt pengar. Marknaden sägs vara värd uppskattningsvis 2-3 miljarder kronor. Primärt fokus är på Medelhavet och affärsmodellen känns befriande begriplig för oss som haft aktier i biotechbolag. Idag rapporterades det om ännu ett avtal, denna gång med Viking Line. ...

2017-05-30 12:57 · matte

Månadsuppdatering Februari

Hej, Här kommer min allra första blogg! Tycker det är dags att dela med mig lite efter att ha läst era inlägg så länge. Vill börja med att tacka för alla tips och rekommendationer här på Redeye. KFs bloggar har hjälpt mig att få lite fart på utvecklingen :) Jag har tidigare fått “hjälp” av så kallade “proffs” som har gett råd om fonder, men jag insåg att detta inte fungerade något vidare. Det blir nog bäst att själv sätta sig in i området och ta eget ansvar. Då jag har begränsad erfarenhet är det väl främst det rådet jag vill dela med mig här. ...

2017-05-30 12:57 · freed

White Shark - turnaround? (uppd 2)

Här kommer en uppdatering av mitt första blogginlägg daterat 2010-02-18. White Shark kom i fredags med en Q4 rapport. Som väntat var omsättningen för kvartalet låg och resultatmässigt ser rapporten vid en första anblick bedrövlig ut. Dock beror den stora förlusten på nedskrivningar i imateriella anläggningstillgångar (främst av Tomtar & Troll 1 samt Tomtar & Troll 2). Detta har jag efterlyst en längre tid i och med filmens uteblivna succe. Den nya ledningen agerade alltså direkt och det är inte direkt ovanligt att en ny bolagsledning rensar i balansräkningen vid övertagande. Likvida medel uppgår till ca 4 milj kr per 31/12 vilket är helt i sin ordning. Notera att börsvärde med dagens kurs på ca 9 kr är ca 9 milj kr. ...