Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Öppning kring oförändrat

Stockholmsbörsen inleder troligen tisdagens handel kring oförändrade nivåer. Både gårdagens avslutning på USA-börserna och nattens utveckling i Asien har varit oregelbunden. Till följd av den senaste tidens positiva utveckling var handeln försiktig under måndagen på USA-börserna. Vid stängning var Dow Jones Industrial ned 0,1 procent. Breda S&P 500 var oförändrad medan Nasdaq Composite steg 0,3 procent. Handeln var slagig även på råvarumarknaden då oljepriset drevs av utvecklingen på aktie- och valutamarknaden. Vid golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja 80,89 dollar, upp 0,49 dollar. Oljebolaget Chevron steg 0,5 procent medan sektorkollegan Exxon noterades oförändrad. ...

Den demokratiska börsen...

Ett genmäle till Staffan Kjellins blogg " Den odemokratiska tystnaden" huruvida jag visste eller inte visste att börsen var räntedriven och därmed kunde tjäna fina pengar på mina investeringar. Staffan ! Nä, jag hade inte en aning om att börsen förra året skulle gå så starkt som den ändå gjorde. Hade dock mina aningar… Problemet med för låga räntor under för lång tid är att människor skuldsätter sig upp över öronen. Pengar får inte vara för billiga. Vi klarar inte av att förhålla oss till det, utan det tenderar alltid att bli för mycket av det goda. Varför gick då flera av mina aktierekar som raketer under 2008 ? Svaret är ganska enkelt. ...

Positiv börs

Veckan ser ut att inledas i positivt territorium. Stöd kommer ifrån uppgångar i både USA och Asien samt ledande amerikanska terminer på plus. De amerikanska börserna steg på fredagen. Bakom uppgången låg överraskande positiv arbetslöshetsstatistik. Dow Jones Industrial stängde upp 1,2 procent, breda S&P 500 avancerade 1,4 procent och Nasdaq Composite steg 1,5 procent. Det var statistik från det amerikanska arbetsmarknadsdepartementet som fick börserna att lyfta på fredagen. Siffrorna visade att antalet sysselsatta utanför jordbrukssektorn i USA minskat med 36 000 personer i februari. Väntat var en minskning med 68 000 personer. Samtidigt var arbetslösheten ungefär oförändrad på 9,7 procent, jämfört med månaden före. Här hade analytikerna räknat med en arbetslöshet på 9,8 procent. ...

Jag vill ha fler kriminella i bolagsstyrelserna

Veckans Affarer har stort inslag i dag om Sven Hagstrom och andra direktorer som med munnen vill ha fler kvinnor i styrelserna men ej lever som de uttrycker sig. Personligen har jag aldrig upplevt en tid med lobby-verksamhet av denna omfattning. SvD, VA, AFV alla organ som finns inom business har nu kvinnoartiklar som syftar till lagstiftning om kvinnorepresentation. Vem betalar denna lobbying? Vem ligger bakom? Ar det verkligen svenska folkets onskan att kvinnor skall in och den manliga delen ut. ...

Empire, tåget tuffar vidare

Empire kom in i nivå med tidigare presenterad prognos för Q4. Marginalerna rensat från valuta effekter har förstärkts från Q3 i nivå med prognosen. Man uppvisar kraftig tillväxt under lönsamhet på utländska marknader. Man har verksamhet i Sverige, Finland, Norge, Danmark, och Baltikum. Av omsättningen stod Sverige för 80% och Finland för 12% under Q4. Omsättningen Q4 bestod till ca 73 % av dryckesmaskiner, 18 % av hårvårdsprodukter och 9 % av hushållsprodukter. Minskningen i kvarvarande sortiment var 2%. ...

Epicept det går åt skogen enligt ture tratt

Jag älskar ture han är typ exemplet på en svensk inställning. Kan inte jag bli rik ska ingen anan bli det. Skulle alldrig kunna gota mig i andras olycka och håna folk för att deras aktie går ner. Vi svenskar har en för kärlek till att tro det går alldrig, det är ingen ide att försöka det går åt skogen i alla fall. Sen bara gälla varför gör ingen något. Kanse därför vi får fram en del orinal som vågar. Kristoffer Hellstrand har väntat i 20år på ceplene ska komma ut på marknaden komisielt!!! Han har inte haft det lätt. Dåligt med pengar, avslag efter fass III studier. Elitens motstånd mot hans metod. Många har sagt det kommer alldrig fungera. Det är bara cytotika som hjälper. Mängder av projekt har lagts ner av konkurener för det har inte fungerat. Som har haft liknande tankar som han att använda kroppens inunförsvar som hjälp. Men likt förbanat har han arbetat på. Man måste som forskare vara envis för att lyckas. Många av våra största upptäkter tar årtionden att forska fram. Det är inget för dom som väntar på snabba resultat. Nog om det många gnäller på ledningen för dom inte säjer royalty storlek. Folk gnäller för det men ingen i prencip gör det vid avtall. Så varför gnälla på ledningen för det. Man ska ju komma ihåg royalty är förskotts betallning på försäljningen. Får man liten förskotts betalning får man hög royaltyn och tvärrt om. På den förväntade topp försäljningen. 100 miljoner usd räknar dom med i toppförsäljning i europa. Enligt pessimisterna täker det inte äns bolagets kostnader per år på 18-20 miljoner usd år. För enligt dom är ju royaltyn skit dålig högst 15% men troligt vis änu sämre. Lustigt nog kan dom inte nämna något bolag som har fått så dålig royalty. Som har tagit hela vägen ett läkemedel till godkänande utan parter. Mera troligt ligger den runt 25% minst. Men vad alla pesimister glömmer bort är dom har ju avtal för asien. Dena marknad är med bara Japan och kina ca.3 gånger så stor för AML än europa. I japan tar det lite tid att få godkänt men i kina kan det redan var godkänt början, mitten på nästa år. Går märkligt nog snabbare få godkänt i kina!! Varför vill dom inte ta upp att det kan i år bli godkänt i canada, israel, australin och usa. När det gäller usa är vinst marinalen mycket högre än i europa p.g.a. lättare och billigare att sälja där. Och enligt pessimisterna lär ju vi inte få något avtal på NP-1 förän tidigast 2011 om vi har tur. Det finn ju ingen som vill han ett läkemedel som har miljard pontial marknad. Som studierna nästan är klara innan en ansökan ska lämnas in för att få godkänt av FDA. I synerhet som konkurenternas patent börjar gå ut. Det är ju bara skräp. Resten av portföljen ska vi inte tala om den är ju värd enligt marknaden till noll kronor. Ja så du ture det är men lika bra att sälja skiten på måndag och köpa kvalits bolag på larges cap listan som SAS som alldrig gått med i vinst nästan. Häller någon fin bank dom blir ju skatte sponsade ovasätt hur inkompitena dom är och hur mycket förluster dom gör. Tänk på det det finns skit bolag som epicept som inte skickar räkningen till skattebettallarna. Utan står för både risken och förlusten själva. Tänk på vad lila epicept skulle kunna ha gjort om dom hade fått denna enorma penga hjälp från staten och kunnat lägga dom på dessa skit projekt som dom har i portföljen. Sen klaggar folk på bolagen att läkemedlen är dyra och läkemedels bolagen är svin som tar för bra betalt. Konstigt nog finns det folk som är berädda på att lägga ut någon miljard, som lila epicet lagt ut på ceplene för AML patienterna. Ja jag otack är världens lön. En vacker dag blir du kanse gammal och då tackar du nog att det har funits någon idiot som sattsat forskning och pengarar på just din sjukdom och fått fram ett läkemedel till dig. mvh från en som varit med sen 2006 är man lång siktig då? P.S. ligger pluss beroende på visa vinst hemtagningar i bland då jag sålt delar av innehavet och sen åter placerat dom i epicept. Har många, många fler än 2006 nu det lönar sig att åter placera pengarna. Räknar kalt med vara kvar till 2012 och fira sex års jubeleum då. Pluss kanse visa vinst hemtagningar på visa delar av innehavt och åter placera. ...

USA tar Norge, vill ha OLJAN

Jag har skrivit att jag ar pa resa. Jag har besokt Norska Sjomanskyrkan dar det diskuteras olja naturligtvis. Det ar darfor jag ar lite expert pa DNO. Det ar bolaget som norska medborgare alskar att diskutera. I min blogg om DNO i dag har signaturen Didi skrivit om Irak som kris-zon. Nar jag besoker norsk sjomanskyrka diskuteras olja, Men norska medborgare ar av nagon anledningen valdigt avoga mot USA. - Det ar bara gamla mor Norge som har kraften att sta emot USA, far jag hora. ...

Det norska oljesallskapet

DNO som skall uttydas som i rubriken har varit arets mest omskrivna aktie i Norge. Signaturen Islandsgubben tar upp aktien har i Redeye. Jag har sett att www.cornubut.com har aktier i bolaget. Sanningen ar att det finns tre alternativ for DNO 1) Konkurs 2) Liten succe. Aktien upp tio kronor. Den ligger pa sju i dag. 3) Enorm succe. Aktien upp i hundra kronor for att inte saga flera hundra kronor. ...

Venue retail group - en potentiell kursdubblare!?

Med risk att bli kritiserad och kanske till och med idiotförklarad så tänkte jag lyfta fram venue retail group (VRG) som en potentiell positiv överraskning under detta och de kommande åren. För de som inte är så insatta följer en kort verksamhetsbeskrivning (från företagets hemsida): Venue Retail Group är en ledande aktör inom accessoarer, resetillbehör och skor i Norden med ett nätverk av 150 egna butiker samt en franchisebutik. Verksamheten drivs utifrån två affärsområden genom kedjorna Accent och Morris samt Rizzo. Inom affärsområde Accessoarer erbjuder kedjan Accent ett utbud av accessoarer i volymsegmentet och har en marknadsledande position i Norden. Accentbutikerna har ett brett sortiment väskor, modeaccessoarer och resetillbehör med en hög andel egna varumärken. Butikskedjan Morris verkar i volymsegmentet som den största aktören inom resetillbehör och accessoarer på den norska marknaden med en hög andel externa varumärken. Den 30 november 2009 fanns totalt 91 Accentbutiker i Sverige, Norge och Finland samt 42 Morrisbutiker i Norge. Inom den norska verksamheten finns dessutom en franchisebutik. Inom affärsområde Rizzo, som är koncernens ledande nischaktör i det övre pris- och kvalitetssegmentet inom skor och accessoarer, driver koncernen dels egna Rizzobutiker, dels butiker genom ett exklusivt varuhuskoncept på bland annat NK. Kedjan är ledande i sitt segment med en stark position efter 30 år på marknaden. Rizzo hade den 30 november 2009 totalt 17 butiker i Sverige, Norge och Finland. ...

DNO i blickfånget. riispekt/jensa

Det rör på sig i Norska företaget Dno internationel! Ett eventuellt uppköp tillsammans med ett avtal mellan Kurdistans regionala regering och Bahgdad ligger i blickfånget för dagen. Jag skiftar över från andra papper och köper på mig ännu mer. Framtiden ser så ljust ut att jag bär solglasögon. Kan också vara ett effektivt sätt och dölja tårar…..