Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Kommer den Schweiziska Centralbanken (SNB) att ingripa?

http://www.gfcmarkets.com/cfd-trading?btag=a_1545b_2099c_&affiliateId=356 USD/CHF har korrigerats från bottennoteringen på 1,0130 för 2010 och har ett kortsiktigt motstånd på 1,0810. Men då EUR/CHF har sjunkit till ca. 1,4625 så finns det fortfarande en stor chans att SNB kan nämna möjliga framtida ingripanden i valutan under räntemötet i morgon. Därför, med valutahandlare som förväntar sig ett framtida ingripande, om USD/CHF handlas över sitt motstånd på 1,0810, så skulle vi kunna se en utbrytning mot 2010 års toppnotering på 1,0890. Dessutom, om dollarn försvagas, så har USD/CHF ett kortsiktigt stöd på 1,0740 att förlita sig på. ...

Trolig öppning i sidled

Stockholmsbörsen ser ut att inleda dagen kring nollstrecket i brist från tydlig vägledning från USA och Asien. Även ledande amerikanska terminer pekar för tillfället på en öppning i sidled. De amerikanska börserna noterade mindre uppgångar på tisdagen. Bäst gick det för telekomsektorn. Dow Jones Industrial Average slutade upp 0,1 procent, breda S&P 500 avancerade 0,2 procent och Nasdaq Composite klättrade 0,4 procent. Oljepriset backade något till följd av en starkare dollar och strax innan golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja 81,49 dollar, ned 0,38 dollar. På basmetallmarknaden var utvecklingen mer positiv där bland annat koppar- och zinkpriset utvecklades positivt. ...

EURON = FRED i Europa

Jim Rogers finns i amerikansk TV ofta och kommenterar. Det var han som jobbade med Georg Sorros. Han kan inte klara ut resonemanget att hela Euro-systemet skall ta slut emedan Grekland ej klarar reglerna. Jamen den amerikanska staten bestar av över femtio stater med olika ekonomier. Kalifornien ar ensamt en av jordens tio största ekonomier. Grekland en av jordens minsta ekonomier. Där kan hända vad som helst i Kalifornien utan att dollarn tar skada eller att dollarn maste bytas ut som betalningssystem. ...

Dödens dag +365 - hackkycklingen +835%

Så var då denna dag till ända - dödens dag +365. Eftersom allt är möjligt så har då även hackkycklingen M-real B under dessa 365 dagar uppnått den furstliga värdeökningen på 835 %. Inte förstår man ju så mycket av vad som styr marknaden och fundamenten bakom. Ingen kan säga vad något exakt är värt nu eller i framtiden - bara tron tycks kunna åstadkomma under - vem skulle ha trott den 9 mars 2009 att det mesta är frid och fröjd på marknaderna om si så där 1 år fram i tiden. ...

Kriminella (i) bolag

Staffan Kjellin försöker med ironi demonstrera jämställdhetsarbetet med att det rimligen borde finnas en viss andel kriminella i styrelserna. SK syftar säkerligen på brottsligt dömda, för kriminella finns det gott om runt om i samhället samt i bolag och styrelser, det gäller bara att inte bli upptäckt. Numera luttrad aktieägare i Carnegie går det inte att veta vem som ställde till det mest. Mats o Sundqvist, Carnegies ledning eller styrelse eller Riksgälden, man kan bara konstatera pengarna är borta och ansvaret likaså. ...

Börsutveckling!

Jaha..Då var man tillbaka igen..Det går ett tag mellan mina bloggar, men jag försöker väl samla information däremellan så det blir till någon nytta för nån därute i cyberrymden..Detta är ingen analys utan mer att jag tänker högt för mig själv. Hur jag själv ser på marknaden de närmaste månaderna.. 2009-11-09 skrev jag en blogg om att börsen kommer att gå bra de närmsta 3-6 månaderna..Där fick jag rätt..! Då skrev jag att det framöver kommer en kris..Vi kanske skall kalla den krisernas kris eller något liknande..Dock vet ingen när den kommer..Kanske om 6 månader..kanske om 3 år..Att då ligga likvid i väntan på att orkanen skall komma och dra in över oss rekommenderade jag inte.. ...

5 snabba med CFD-ettan

Redeyes redaktion passade på att ställa 5 snabba frågor till ledaren efter första dagen i CFD-tävlingen. Erik som har namnet UAUPproduction i tävlingen fick dock hybris när han började handla på New York börsen… Visste du något om CFDs innan tävlingen? Jag visste att det står för Contract For Difference. Visste även att det är en produkt med ett kraftigt hävstångselement som i viss mån kan liknas vid optioner. Jag hade aldrig handlat med CFDs innan tävlingen, men hade börjat läsa på lite om vilka möjligheter och risker som förknippas med handeln för att på sikt eventuellt plocka in denna typ av produkt i min portfölj. Vilka affärer gjorde du igår? ...

Blackpearls oljekvalité

Det här blir min första blogg på sidan. Ska försöka att inte svamla för mycket och skriva något som i alla fall några kan finna intressant. Har som ni kanske sett plagierat Kalles farsas alias eftersom jag älskar hans bloggar och investeringstips. Därför följer jag nu i hans spår och försöker skriva något om den svarta pärlan. Blackpearl är för tillfället en av mina största placeringar. När jag investerar gillar jag att försöka få så mycket kött på benen att jag vågar ta beslut som är baserade på mina kunskaper och efterforskningar och inte på analyser eller rekommendationer av andra . I fallet blackpearl har det blivit lite si och så med den biten och därför har jag som tiden gått försökt läsa på så mycket som möjligt om bolaget. Som kemiingenjör tyckte jag dessutom att det kunde vara kul att läsa in sig på hur oljeindustrin fungerar. Därför har jag förkovrat mig en del i oljelitteraturen och kommer i den här bloggen försöka dela med mig av min nyfunna kunskap. ...

Några frågor?

Det var ett tag sen nu. Nästan två veckor utan ett enda inlägg! Lugn, jag är vid livet och jag har inte tappat motivationen. Det har varit lite mycket på jobbet, på hemmaplan och däremellan! Ifall någon har missat det så kan jag berätta att vi har haft rapportdags - HELÅRSRAPPORTDAGS! Jag har läst (skummat) kanske 80-100 rapporter. Siffror och VD-ord står snart ut genom öronen. Givetvis har det hittas både intressanta saker och besvikelser. Skulle ändå säga att det positiva överväger. Vilka enorma dividender aktieägarna får i år! Antingen beskådar vi århundradets “chicken race” (vi vågar också dela ut 80-100 % av vinsten) eller så ser faktiskt företagen redan de bättre tiderna? Vem hade trott det för ett år sedan? ...

Pundet faller; Guld stabiliserat efter fall

http://www.gfcmarkets.com/cfd-trading?btag=a_1545b_2099c_&affiliateId=356 Pundet har sjunkit mot dollarn och yenen under natten på kommentarerna från kreditvärderingsinstitutet Moody’s att den brittiska banksektorn riskerar att förlora det “extraordinära stödet” som man har haft från BoE. Valutahandlare pekar också på en eventuell inlösen av obligationer som källa till försäljning av pundet. GBP/JPY sjönk 200 punkter under 135,00, medan GBP/USD också korrigerades till under 1,5000. EUR/GBP har stigit mot 0,9100 nivå även då euron visade svagheter under den asiatiska handelssessionen. Pundet påverkades också negativt av House Price Balance som publiceras under natten, och visade en mindre än förväntat prishöjning. Efter att ha sjunkit 1% under gårdagens handel, så har guldet stabiliserats precis över stödnivån på 1120 vilket inte är långt från den uppåtgående trendlinjen sedan bottennoteringen på 1044 i februari. En hausseartad känsla dominerar bland guldhandlare och de som vill köpa i svackor kan ha funnit en möjlighet i denna nedåtgående korrigeringen. Det medelfristiga målet är fortfarande 1160 (2010 års toppnotering). Aktuella spekulationer på marknaden kring Kinas önskan om att utvidga sina guldreserver eldades på under natten då en fackman kommenterade att Kina bör vara försiktigt om man väljer att köpa guld då marknaden är begränsad, och storskaliga inköp skulle påverka priserna betydligt . Eftersom Kina har nästan 2.4 biljoner dollar i valutareserver, så skulle även små förändringar i portföljen ha en dramatisk inverkan på marknaden, och stort hemlighetsmakeri omger den exakta sammansättningen i denna valutareserv. Enligt officiella källor, så är innehavet för närvarande diversifierade i USD, EUR, JPY samt obligationer med hög kreditvärdighet. Siffror på kinas handelsbalans släppas i morgon kväll och kommer sannolikt att påverka råvarupriserna. ...