Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Finska stuveristrejken höjer aktiekurserna över 7%!

Inget är mera sig likt. Nu har den finländska stuveristrejken pågått över en vecka - den för exportindustrin så viktiga varuutförseln via hamnarna är s.g.s. helt i stå. Men då börjar aktiekurserna i de finländska skogsbolagen att stiga - UPM-Kymmenes, Stora Ensos och M-reals kurser har stigit med 7 - 8% under strejken! Normalt brukar börsen hänga huvudet vid liknande händelser men nu slår ålacerarna klackarna i taket! Eftersom Chile (långvarigt bakslag för skogsindustrin) och nu denna strejk i Finland (troligtvis övergående snart) betyder ett bortfall från marknaden på ungefär 12 % av marknadscellulosan världen över. Känt är ju bl.a. Kinas enorma behov, den extremt låga lagersituationen i Europas hamnar måste ju leda till en ytterligare störning (positiv sådan för skogsbolag “på fötter”) på marknaden med snabb prisstegring som följd. Svenska kronans förstärkning gör även att finländska bolag tar upp kampen i fråga om lönsamhet. Jag tror att det är tid att tänka om i allokeringen… ...

My two cents

Här kommer några åsikter rörande min portfölj och varför jag valde att köpa/sälja. Jag är stans största nybörjare så alla välkomnas att tycka till! Skistar: Man åker till fjällen betalar i runda slängar 350 kr/dag för ett liftkort. Kön ringlar sig lång. Allt man ska ta sig för kostar mycket pengar! Trots detta tycker jag och många med mig att det är värt det, så till den milda grad att man längtar tillbaka :) ...

Klick Data

Klick Datas första 9 månader av verksamhetsåret 2009/2010 för perioden 1 maj - 31 januari (Q1-Q3) visar ett redovisat resultat om 2,7 Mkr (-1,2) motsvarande 1,12 kr/aktie (-0,48), varav resultat före finansiella poster 2,4 Mkr (0,9). Omsättningen steg med hela 60% till 8,5 Mkr (5,3). Klick Data (kurs 11,10kr) har producerat interaktiva utbildningar och e-kurser sedan 1992 och är en väletablerad och välrenommerad aktör inom utbildningssektorn. Man är ett litet tillväxtbolag, med börsens sannolikt största kassa relativt sett, eller vad sägs om följande: ...

Dolt värde i Karo Bio

Det största värdet i Karo Bio torde vara de stora förlusterna genom åren som t.ex. något fastighetsbolag kan vara intresserade av för att kvitta bort vinster och ta sig in bakvägen till börsen. Det finns flertal exempel på detta när misslyckade förhoppningsbolag köps upp av vinstgivande bolag. Tipset är att det slutar så för det här sunket. Hur stora är då de samlade förlusterna? Ja det är sannolikt flera miljarder men min miniräknare rymmer bara 9 siffror tyvärr… :) ...

Procast Media - dags för race snart?

Har skrivit några gånger om bolaget. Börsvärde på 15 millar lockar. Bolaget omsatte 2009 48 mkr. Skulle vilja kalla bolag en klar eftersläntrare och en riktig joker närmaste månaderna. Det kan utan vidare bli kursdubbling om det kommer en lämplig trigger. På sikt finns förutsättningar för klart mer än så. Aktien har parkerat på stället sen ett antal månader tillbaka. Procast Media växer riktigt snabbt och 2010 kan bli ett skördeår för bolaget. Procast har framför allt senaste två åren prioriterat mkt snabb tillväxt före lönsamhet, vilket ledde till blygsamma resultatsiffror, om än svarta siffror. I år har bolaget uttalat extremt tydligt att man siktar på att förbättra lönsamheten och öka marginalerna. Det ska bli mkt spännande och se vart det bär. Troligtvis kan vi redan till första kvartalsrapporten se en spännande effekt. Små bolag kan vid lyckade utfall damma till med rejäla siffror. Utan att kunna bolaget alltför djupgående känns det som att man kan leka med resultat i år på 4-5 mkr. Det måste vara bolagets ambition tycker jag, annars har de kommuncierat fel med marknaden. I kombination med fortsatt tillväxt blir det roligt att sätta ett PE-tal på en sån siffra:-) ...

Min portfölj

Min portfölj har tickat på rätt bra under 2010 men inte riktigt hängt med under förra veckans uppgång. Fortfarande upp cirka 13 %, det har stått still sen slutet på januari. Innehaven är Hennes & Mauritz, PA Resources, Unibet, Doro, NSP och Avega. H & M har börjat röra på sig och snart kommer utdelningen på 16 kr. Den kändes trygg efter förra rapporten som överraskade positivt efter att aktien varit stillastående länge. Reaktionen var given med högre riktkurser och köprekommendationer och stigande kurser som följd. Potentialen är dock begränsad till cirka 10 % de kommande månaderna och sen kan man nog hitta bättre bolag. ...

Diamyd Medical - Fas III framgång redan inprisad i aktien

Diamyds VD Elisabeth Lindner gjorde igår på Financial Hearings Life Science dag ytterligare ett stabilt och mycket bra framträdande. Bolaget har fått en mycket kompetent och kunnig VD som jag tror är rätt person att leda bolaget framåt. När det gäller värderingen av aktien så är den framför allt beroende av 4 saker. 1. Up front betalningar vid undertecknade av utlicensieringsavtal 2. Fördelningen av framtida utvecklingskostnader 3. Utvecklings och försäljnings milstolpebetalningar ...

Kronan starkare mot USD, svagare mot EUR.

Få fördelaktigare villkor hos GFC Markets, genom att öppna konto via länken nedan. http://www.gfcmarkets.com/cfd-trading?btag=a_1545b_2099c_&affiliateId=356 Kronan upplevde en blandad handel denna vecka så den stärktes mot dollarn, men försvagades mot euron. De stora rubrikerna för denna vecka var gårdagens arbetslöshetssiffror som kom in förväntat på 5,6% samt KPI på 0,6% jämfört mot förväntade 0,5%. Utöver detta så upprepade S&P sin negativa kreditsyn för den svenska banksektorn, även om de tillade att förbättringar sker. S&P rapport återspeglar Riksbankens dilemma, att man vill börja höja räntan men måste vara försiktiga för att inte skada den pågående ekonomiska återhämtningen. Tekniska så har USD/SEK handlas tillbaka till bottennoteringen för mars på 7,0500 då dollarn har sålts av i slutet av veckan. Om denna stödnivå bryts, så kan detta leda till ytterligare försäljningar då den kortsiktiga trenden är negativ för USD/SEK. När det gäller EUR/SEK, så fortsätter valutahandlare att blicka mot stödnivån på 9,6800, eftersom denna stödnivå har hållit två gånger. På grund av förnyad styrka i euron, efter förbättrad inställning på grund av politiska beslut som sker i Grekland, så kan svagheten i EUR/SEK vara begränsad på kort sikt. ...

Svagt upp i inledningen

Stockholmsbörsen inleder troligen veckans sista handelsdag svagt på plus efter att USA-börserna fortsatt uppåt efter gårdagens stängning i Stockholm. Stöd kommer även ifrån mindre uppgångar i Asien under morgonen. Efter en stark avslutning stängde de amerikanska börserna på plus på torsdagen. Samtliga ledande index steg med 0,4 procent. Bakom den positiva utvecklingen under den senare delen av torsdagen låg finans- och hälsovårdssektorn. I finanssektorn steg Citigroup med 5,6 procent sedan bolagets vd uttalat att situationen för Local Consumer Lendings, den del inom Citibank som samlat osäkra verksamheter och tillgångar, håller på att förbättras. Bra gick det även för American Express, upp 1,0 procent samtidigt som JP Morgan noterades upp 0,6 procent. ...

Ångesten över att kanske ha rätt?

Den här veckans fredagspaller ska handla om pessimisterna. Det finns faktiskt personer som är ganska pessimistiska om framtiden just nu trots att vi uppenbarligen har en ekonomi som lever, en börs som flyger och en arbetslöshet som visserligen ligger på höga 10 % men fortfarande är långt ifrån 1930-talets 25-30 %. Pessimisterna får ta mycket skit nu. Även om man själv är optimist så kanske man ska vila lite på hanen. Pessimisterna kan nämligen fortfarande få rätt - till slut! ...