Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

KRASCH

Kris krasch kris krasch har varit ledorden de senaste åren i media. Själv tycker jag att det är goda tider och jag har ALDRIG tjänat så mycket pengar förut på börsen som senaste året.. Det tror jag flera gjort men man får ju inte säga att det går bra i Sverige. Goda tider helt enkelt och visst kommer det nedgångar men efter det går det upp igen så är det alltid. Jag har dessutom rent samvete på Redeyebloggen för jag skrev för ett år sedan och sedan löpande att vändningen var här. Nu efter den starka uppgången har jag blivit lite mer försiktig och tagit bort belåningen men något ras tror jag inte på men kortsiktigt kan ju nästan allt hända har man fått lära sig. Konjunkturen är seg i återhämtningen men det låga ränteläget blir nog kvar ett bra tag och det är en stötdämpare på börsen. Företagen har helt enkelt slimmat sig till bättre resultat i avvaktan på bättre konjunktur. ...

Medivir - uppdatering

Som ni säkert har sett har Medivir gått bra både i fredags och idag. Anledningen är att Medivir hade en kapitalmarknadsdag i fredags som föll aktieanalytikerna till belåtenhet. SEB har tex en ny riktkurs på 200 kr. Det viktigaste som kom fram i fredags är att deras Hepatit-C läkemedel (TMC-435) inte är skadligt för levern. Det har tidigare funnits frågetecken kring detta. För hepaitit-C patienter är levern ofta ett problem. Sannolikheten att TMC-435 skall nå ända fram till godkännande har således ökat. ...

5 snabba med Sveriges bästa CFD-trader

Vi gratulerar Martin Stjernlöf (med tävlingsnamnet “stoneleif”) som kan titulera sig som Sveriges bästa CFD-trader. Han lyckades få en avkastning på 300 procent på endast fem dagar. Martin har vunnit 10 000 kr på depå hos IG-Markets för sin bedrift i tävlingen. Vi börjar med den klassiska frågan. Hur känns det? Självklart känns det bra och roligt att vinna tävlingen! Kändes även lite oväntat då jag inte hade så stor koll på CFD´s inför tävligen även om jag fick bra häng på det under tävlingens gång. ...

Intressant analys från Moody's

Få fördelaktigare villkor hos GFC Markets, genom att öppna konto via länken nedan. http://www.gfcmarkets.com/cfd-trading?btag=a_1545b_2099c_&affiliateId=356 Alla blickar är riktade mot tisdagens FOMC möte, och vad FED kommer att säga eller inte säga om låga räntor, ekonomin, arbetslösheten, och dollarn. Som sådant öppnade dollarn svagare den här veckan då nyhetsinslag under helgen invände mot dollarn samt FEDs förmåga att göra förändringar. Kinas premiärminister Wen kom med ett uttalade att riskerna i den globala ekonomin kan leda till bakslag som kommer att begränsa världens ekonomiska återhämtning. Detta orsakade asiatiska aktiemarknaderna att falla och handlas lägre under dagen, vilket fick dollarn att stärkas på ändrade riskpreferenser. ...

Peter Lynch - Beating the Street (2) (Peters princip 4-5)

Beating the Street är mycket intressant som levandegör aktietänket mycket bra. Jag kan verkligen rekommendera den. Vi fortsätter: Princip 4 – ”Man kan inte se in i framtiden i backspegeln” Det som är lite extra intressant är att boken skrevs 1993 och då hade ekonomerna en del att bekymra sig över; bl.a. Sovjets undergång och hålen i ozonskiktet. Många ekonomer hade domedagspredikningar som Peter Lynch inte tycker att man ska lyssna till. Han skriver om andra tidigare kriser som inte hade ruinerat jorden eller världens börser, t.ex. Iran-Irak-kriget etc. Man kommer aldrig att veta vad som händer, men mänskligheten har en förmåga att komma tillbaka. Därför ska man inte titta för noggrant i backspegeln. ...

Omfattande insiderköp i 360

Jag trodde aldrig att jag skulle skiva en köp rek på 360 Holding. Jag har tittat på företaget från tid till annan med ett litet snett leende. Man har kommit med diverse press meddelanden om fantastisk tillväxt, som en överleva från internet bubblan. Sedan när räkenskaperna redovisas har det sett tunt ut med tillväxten och på gränsen till likviditets kris. Nu verkar det nästan som man försöker att dölja hur bra verksamheten utvecklas. ...

Epicept - F1013 under 2010

Senaste nytt från GNI pharma. Länk1: http://www.gnipharma.com/english/ Länk2: http://www.gnipharma.com/english/news/download/TSE20100315.pdf Pressmedelandet innebär i stort sett för bolaget EpiCept att när GNI/Shanghai Genomics skickar in sin IND ansökan i slutet av 2010 så behandlas den i ett första skede på ca 30 dagar. Vid ett positivt utfall kan GNI påbörja fas I för F1013 vilket resulterar i att en milstensbetalning faller ut till EpiCept. SFDA som är kinas motsvarighet till USA’s FDA kan om det behövs kräva kompletterande information på IND ansökan. Detta bådar mycket gott för EpiCept då deras nuvarande pipeline skulle utvecklas till att innehålla 5 st läkemedel i klinisk fas. Vidare så är marknaden för F1013 om den når till marknaden mycket stor och där EpiCept fortfarande innehar rättigheterna för marknadsföring i i stort sett hela västvärlden, dvs GNI betalar utvecklingen och EpiCept får vara med och skörda frukterna vid ett lyckat resultat. ...

Svag start på veckan

Stockholmsbörsen inleder troligen veckan svagt nedåt till oförändrat i brist på tydlig vägledning ifrån både USA och Asien. USA-börserna vandrade i sidled under fredagen och avslutade kring oförändrat. Bakom den håglösa handeln låg statistik som pekade i olika riktningar. Dow Jones Industrial Average slutade upp 0,1 procent medan breda S&P 500 och Nasdaq Composite stängde kring oförändrade nivåer. Från statistikfronten kom siffror som visade att stämningen hos de amerikanska konsumenterna, Michigan-index, var svagare än väntat samtidigt som försäljningen i detaljhandeln var starkare än väntat. ...

Aktiehandlarna handlar av varandra

Kommer ni ihag fastighetskris som borjade pa slutet av 80-talet och kuliminerade i borjan av 90-talet. Vad var upptakten. Jo fastighetsfirmorna kopte av varandra. Hans Thulin (vi som var med minns) kopte Blue Tower i Bryssel av svensk firma. Annan svensk firma kopte annat hus i Bryssel. Av svenskt bolag. Utlandet gapade. Fastigheter i Amsterdam och Bryssel bara steg och fastighetsgiganter ute i Europa gapade. Kommer ni ihag riskkapitalisterna. Nordic Capital, EQT, Christer Gardell o.s.v. ...

Som att välja kö

Hur väljer du kö när du gör veckoinköpen på ICA Maxi? Och i vilket läge byter du kö? Väljer du den kö som verkar snabbast, eller den med den söta kassörskan? Innan jag väljer kö, gör jag ett snabbt överslag. Hur många står i varje kö? Hur många varor har de? Tycks de effektiva med ett mål, eller står de och pratar med alla som kommer i närheten och missar att gå framåt? ...