Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Börsen öppnar upp

Stockholmsbörsen väntas inleda onsdagens handel med stigande kurser efter en stark avslutning på de amerikanska börserna under gårdagen. Ytterligare stöd kommer ifrån breda uppgångar i Asien under morgonen samt stigande amerikanska terminer. USA-börserna steg under tisdagens handel då Fed-chefen Ben Bernankes beslut om att låta styrräntan ligga oförändrad på 0,0-0,25 procent mottogs positivt av investerare. Vid stängning var Dow Jones Industrial upp 0,4 procent medan breda S&P 500 och Nasdaq Composite hade avancerat 0,8 respektive 0,7 procent. ...

Alltele-Agera del 2: VD: ”De e rätt mycke nu”

Inledning: Som jag skrev tidigare idag så tror jag att det är bra läge att öka i Alltele efter nedgången senaste tiden. Jag har haft på känn att det är mycket på gång och nu när jag läser svaren från VD inkommna klockan 19.03 idag så får jag det bekräftat. Anledningen till min magkänsla har bla varit att det tagit längre tid en vanligt för Ola att svara. Tidigare har svaren kommit inom någon dag, medan de denna gång kom efter mer än en vecka bla på grund av att Ola var på resande fot. Dessutom har jag naturligtvis läst på allt jag kunnat hitta om Alltele och insett att det väntar expansion inom kort, frågan är ju bara när? Efter att ha läst mailet är det för mig uppenbart att det väntar en mycket spännande framtid för Alltele och att det är läge att öka innehavet. Här följer ett utdrag ur vår mailkonversation. Svaret på fråga 5 av 7 är mest intressant! VD, Ola Norbergs kommentarer i kursiv fet stil. Mailkonversation: Hej ”Alexus” ...

Doro

Det börjar bli dags för en blogg igen. Anledningen till att det varit rätt så magert med skrivandet på sistone är att jag jobbar ombord på ett biltransportfartyg och vi trafikerar mellan Spanien och Frankrike – över Biscaya – och väderleken har varit usel de senaste veckorna, vilket dragit ner motivationen. Ytterligare är hastigheten på internet här ombord bedrövlig, ibland nere på otroligt låga 1-5 kbit/sek, vilket även förbrukar motivationen rätt snabbt. Jag försöker dock uppdatera mig så gott det går och idag blev jag ju helt upprymd då jag lade märke till att jag vunnit tävlingen med min analys på Doro. Känns fantastiskt roligt att jag fått så många röster för min argumentation och jag ser även att många tror att Doro verkligen kommer att bli årets kursvinnare.Tack! ...

Det bli KRASH UNDER 2010

Hej Att motivera hur saker ska till om några månad detta är helt enkel på grund av de senaste tider många stater låg bakom att hålla upp börsen upp men kan det vara långvariga? nej 1-om räntor är så låga det kommer att dra upp många priser uppåt vilket det kan vara mycket negativ för konsumenter att kunna konsumerar vilket kommer vi se en minskning handel . 2-låga räntor är inte för evighet på grund av om länder som ligger med stora underskott höjer inte deras räntor och skatter då många länder kommer att gå KK vilket vi ser idag många EU länder som ligger i kris. ...

Mr Bernanke

Ja nu har äntligen Bernanke hittat en aktör som kan agera som honom..Janet Yellen är nominerad och kommer inom en snar framtid dela bord med Mr Bernanke. Hon kandiderar till jobbet som vice chairman of the Federal Reserve. Hon var rådgivare till Bill Clinton under hans tid som president och det är väl ingen större chock att just hon hamnade vid samma bord som Bernanke alias The moneyprinter.. När man tar in en ny medlem oavsett i vilken organisation det handlar om så gör man oftast det som blir enklast..Med andra ord tar man någon som har ungefär samma intressen och liknande ekonomiska fundamenta. Med andra ord vill man inte ha in någon som börjar ifrågasätta och komplicera ärendegången. ...

Fortfarande en del moln på himlen

Det vore oklokt att blåsa faran över, den finansiella krisen har lärt oss att förvänta sig det oförväntade. Det flesta ekonomier har återhämtat sig väl men många står på en ostabil grund. En del länder tyngs av bla en ökad skuldsättning och hög arbetslöshet som kan medföra problem innan de kan återvända till en stabil tillväxt. Regeringar världen över har agerat med kraft för att undvika en global ekonomisk härdsmälta och många bolag i flera sektorer har utvecklats mycket väl både i Europa, USA och i Asien. Det finns en hel del kvar att göra på det regulatoriska planet och det finns ett mer och mer tydligt konsensus på att hårdare och tydligare regelverk måste införas för att undvika liknande situationer i framtiden. ...

Alltele-Agera på psykologisk nedgång.

Inledning: Efter att Alltele nu gått ner från 20 kr till 16 kr senaste tiden är det läge att öka innehavet. Under senaste tiden har VD, Ola Norberg bekräftat att bolaget väntas växa i år i en intervju i SVT se http://www.bequoted.com/investor/company/external/alltele_extern_100309.asp. Jag väntar mig ett uppköp inom kort och tror att Alltele fortsatt kommer att visa framfötterna. Alltele har växt så det knakar och gjort det med bravur och nyligen tecknat nytt låneavtal. Detta och det starka kassaflödet bäddar för nya uppköp. ...

Dollarn Stiger Igen

Få fördelaktigare villkor hos GFC Markets, genom att öppna konto via länken nedan. http://www.gfcmarkets.com/cfd-trading?btag=a_1545b_2099c_&affiliateId=356 Den amerikanska dollarn fortsatte sitt rally från den asiatiska sessionen igår kväll. Vi nämnde förra veckan att vi kunde se en uppgång i USD Index till slutet av veckan, men att det inte skulle vara långvarigt, och det är exakt vad som hände. Den amerikanska dollarn sjönk tillbaka för att testa sin stora upp trendlinje. Dock så har USD Index återhämtat alla sina förluster sedan i fredags. ...

Förändring i portföljen, Doro ut...

Jag har gjort en förändring i portföljen. Doro såldes för 19.40 efter att ha stigit ytterligare 8 %, nu på en rekommendation från Börsveckan. Den ska ha mer att ge på sikt men efter en så kraftig uppgång de senaste månaderna har också nedsidan ökat och jag tror många tidigare ägare är nöjda för stunden. De som köpte på rekommendationen vill naturligtvis ha mer. Men efter en stark uppgång och det faktum att Doro inte ger någon utdelning byter jag därför ut den mot Tretti. Efter den starka rapporten senast har aktien stått i 68 kr och mer, som högst 76 kr. Jag fick den för 68 kr och de har en utdelning på 3,45 kr, alltså 5 %. Om prognosen slår in ska de kunna tjäna 5 kr per aktie under 2010, vilket ger ett p/e tal på 13,5. Det är alldeles för billigt för ett tillväxtbolag som Tretti. Teorin säger att aktien ska backa lika mycket som utdelningen men jag tror som så ofta händer att kursen justeras tillbaka väldigt snabbt. ...

Lite uppåt i starten

USA börserna steg något efter Stockholmsbörsens stängning igår vilket bäddar för en svagt positiv start på dagen. Detta bekräftas även av ledande amerikanska terminer på plus. De amerikanska börserna gick åt olika håll under måndagen och var avvaktande i väntan på Feds räntebesked. Dow Jones Industrial Average och breda S&P 500 steg svagt med 0,2 procent respektive 0,1 procent samtidigt som Nasdaq Composite backade 0,2 procent. En minskad riskaptit och stärkt dollar bidrog till att oljepriset noterades ner till under 80 dollar per fat. Vid golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja 79,77 dollar, en nedgång på 1,47 dollar. Även metallpriserna tappade under gårdagen. ...