Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

OMXS30

En dag gammal graf över OMXS30 då jag inte hann lägga in förrän nu. Några korta kommentarer som sammanfattning: *Inne i den starka perioden november-april, historiskt snitt +13,6%, vinstratio 80% *Stabil trend med högre bottnar och toppar *Den längre trenden vände i juli, MA200 har nu pekat upp under 4 månader *Mönster de senaste månaderna med topp kring 20:e och en botten kring 2:e *Med tanke på torsdagens nedgång ser det ut att bli liknande även den här månaden ...

What a difference a year makes

För ett år sedan sattes ett rekord då maj-oktober var den sämsta upplagan någonsin med -35%. I år var det helt ombytta roller och maj-oktober summerades till +24%, vilket är det nästbästa utfallet de senaste 26 åren. Rekordet är från 1993 då OMX steg 40%. Då, som nu, hade börsen bottnat i oktober året innan (1992 och 2008) och haft en stark utveckling under vinterhalvåret. Börsen tenderar helt enkelt att fjädra tillbaka med kraft när det blivit en för kraftig rörelse. Konjunkturläge och många andra faktorer spelar då mindre roll, har börsen rört sig för mycket åt ett håll (främst på nedsidan) sker en mean reversion. ...

Dagens Vinnare är Taurus Energy

De samtal med amerikanska Etanolproducenter som jag hintade om i en tidigare analys har idag materialiserats i sekretessavtal. 10:51 Taurus Energy AB (publ), som är listat på AktieTorget, har tecknat sekretessavtal med två av de större företagen inom den amerikanska etanolindustrin. Av sekretesskäl kan ovan nämnda företag inte namnges. Syftet med dessa sekretessavtal är att kunna diskutera och utvärdera användningen av Taurus genmodifierade jäststam i de amerikanska etanoltillverkarnas produktionsprocesser. De tecknade sekretessavtalen medför att vi kan inleda diskussioner med två potentiella kunder avseende våra pentosjäsande jäststammar och vilka utvecklingsmöjligheter de presumtiva kunderna kan gå tillmötes genom att använda dessa . Vi avser att tillsammans diskutera och utvärdera potentiella fördelar med att använda Taurus genmodifierade jäst, saccharomyces cerevisae, i omvandlingen av biomassa till etanol. Förenklat kan man säga att det bland annat handlar om att implementera en jäsningsprocess av sådana biomassor som inte går att äta. ...

Kristallkulan

Gnida gnida gnida gnida - jag sitter på kammaren och gnider lite på min kristallkula för att se om det händer något intressant den närmaste tiden. Gnida gnida gnida , Voila ! Vad är det jag ser. Jo, det relativt stora kanadensiska olje/gasbolaget Talisman Energy Inc med verksamhet world wide och pumpar upp 425.000 tunnor om dagen och gjorde ett netto på 3,3 MDR SEK 2009 har gjort en SEC-filing igår 17/ 3-10 där man kan läsa att bolaget ämnar ragga upp 3,5 MDR KANADA DOLLAR på marknaden, på ett eller annat sätt. I filingen så anges några alternativa lösningar som du kan läsa här som följer : ...

Wiikly update

Viking Q1 Omsättning: 104,8 Meur (103,5) Resultat före skatt: -6,2 Meur (-2,0) EPS: -0,42 euro (-0,15) Gearing: 37,8 % (57,5%) Man måste väl börja med att konstatera det självklara: Vikings Q1 hör till de svagaste under året. Det är egentligen bara maj-sep som bolaget tjänar pengar. Vinterhalvåret går ut mest ut på att förbereda sig på sommaren. Nu är det kanske lite oroväckande att förlusten tredubblas (YoY). Bolaget menar att dock att det svåra isläget (vilket höjer bränsleförbrukningen) och högre oljepris är den stora förklaringen till resultatförsämringen. Bränslekostnaderna har också ökat med 36 % och förklarar en hel del av resultatförsämringen. ...

Ericsson intressantast i starten

Stockholmsbörsen ser ut att inleda dagens handel med svagt sjunkande kurser. Gårdagens avslutning på USA-börserna var oregelbunden, precis som morgonens utveckling i Asien. Ledande amerikanska terminer pekar svagt nedåt. De amerikanska börserna steg under onsdagens handel. Energiaktier ledde uppgången i takt med stigande råvaurpriser. Vid stängning var Dow Jones Industrial upp 0,5 procent. Breda S&P 500 avancerade 0,6 procent medan Nasdaq Composite klättrade 0,5 procent. Oljepriset steg rejält under gårdagen. Vid golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja 82,92 dollar, upp 1,22 dollar jämfört med tisdagens stängning. Bakom uppgången låg överraskande amerikansk lagerstatistik samt en fallande dollar. Även metallpriserna noterade generella uppgångar under gårdagens handelssession. ...

Vad händer med insplanet?

Hej! Detta blir mitt första inlägg här på redye! Jag undrar om ni har några tankar kring varför insplanets kurs sjunker så mycket? Tidigare hissades ju aktien av de flesta här på redye. Det pratades om riktkurser på 28 kr, men nu är den snarare nere på 17 kr.

Den som lånar mest vinner

Jag tänkte jag skulle utveckla tankarna kring räntor och exitstrategier. Väldigt mycket av den information som sprids får betecknas som propaganda. I USA vet man att man kommer att kunna fortsätta låna pengar av Kineserna till nollränta och automatisk real amortering en bra tid framöver och ser därför ingen anledning att sluta låna och konsumera. De ser alltså ingen räntehöjning inom överskådlig tid av den enkla anledning att de inte behöver. Att som amerikanska banker gör, låna USD (via FED) av Kineserna för spekulation i bla. råvaror får betraktas som en i sammanhanget ovanligt säker investeringsstrategi. ...

köpläge Archelon mineral

Archelons styrelse föreslår utdelning i form av aktier i Mineral Invest International MII AB och För varje 18-tal aktier i Archelon erhålls 1 aktie i MIIAB. Årsstämman i Archelon Mineral AB äger rum torsdag den 25 mars 2010. Föreslagen avstämningsdag för utdelning är den 1 april 2010. Aktie ägarna lär nog godkänna utdelningen, eftersom det gynnar alla ägare och stärker förtroendet för Archelons styrelse Mineral invest har i skrivande stund en kurs på 3,14kr och har en stark stöd på 3 kr. Resultaten från Haramsam II kommer i april månad enligt Mineral invest. ...

Bluffpoker med monopolpengar

Makroanalys är egentligen inte mitt gebit, men definitivt ett intresse. En tanke som spökat ett tag nu är att tänk om vi fokuserar helt fel när vi bara ser en stigande börs och stigande råvarupriser det senaste året. Tänk om det egentligen bara är frågan om massiv global inflation som nu samtidigt drabbar världens alla stora valutor. Då menar jag inflation i dess grunddefinition, dvs. ökad penningmängd. Det finns väl ingen riktigt bra mätmetod, men priset på guld kanske är den bästa. Samtliga stora valutor devalveras nu samtidigt i förhållande till de ändliga resurserna (råvaror och lönsamma företag), på ett sätt som aldrig hänt förut. Här följer mitt resonemang. ...