Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Mitt b-index i Benjamin Grahams tidskrift!

Jag har tidigare här på bloggen, b-index ? ett nytt sätt att utvärdera fonder och fondförvaltare!, diskuterat min artikel An index to evaluate fund- and fund manager performance (scrolla ner till rubriken Working Papers) där jag föreslår ett nytt sätt att utvärdera fonder och/eller fondförvaltare. Min artikel har nu blivit accepterad för utgivning av New York-baserade tidskriften ?The Investment Professional?. Det tycker jag är extra kul eftersom denna tidskrift är NYSSAs officiella tidskrift (New York Society of Security Analysts). Denna förening grundades redan 1937 av bl.a. Benjamin Graham, ?the father of value investing\"! För er som inte känner till Benjamin Graham och hans enorma inflytande på dagens investerare kan t.ex. nämnas att Warren Buffett döpt sin son efter honom! ...

Investment bankers tjänar mycket bra!

Matteus 13:12 Ty den som har, åt honom skall varda givet, så att han får över nog; men den som icke har, från honom skall tagas också det han har. Jag tänkte det kunde vara kul för mina läsare, inte minst för dem som också råkar vara finans-studenter, att få lite känsla för vad man tjänar som ?investment banker?. De flesta av er vet säkert att lönerna är höga, men kanske vet ni inte riktigt hur höga! ...

Kompass-rosen på aktiemarknaden!

Jag slår vad om att få av er tänkt på att aktiepriser (och andra marknadspriser) ej kan anta vilka värden som helst. Det finns vissa minimi-steg som aktiepriset tillåts röra sig, t.ex 10 öre upp eller ner osv. En Ericsson-aktie kan ju t.ex. ej kosta 45.3476kr, eller hur? Denna diskretisering av prisrörelser har sedan ett tag studerats av mig m.fl. (Se nedan.) Dock, anledningen till att jag tar upp detta fenomen i min blog just nu är att ett ?tick-size war? (minimi-steget kallas tick-size på engelska) äger rum på börserna runt omkring i världen. Som så mycket annat på börs-fronten har detta krig startats av de nya ?dark pool?-handelsplatserna typ Turquoise och Chi-X. Kriget handlar om att alla handelsplatserna (börser och dark pools) försöker minska tick-sizen för att attrahera mer handel till sin handelsplats. Inte minst är det algo-traders (traders som mekaniskt köper/säljer med algoritmer/datorer) som driver denna jakt på små ticks. Jag är mycket fascinerad av denna utveckling och det ska bli spännande att se hur området utvecklas framöver. Små ticks är inte bara bra antar jag. Bl.a. torde datahanteringen bli jobbigare och jobbigare ju mindre ticks tillåts vara. Och market makers o liknande kommer också att tvingas ändra sitt beteende med möjlig likviditetsförlust på kuppen! Det finns dessutom säkert en mängd andra konsekvenser som kommer att upptäckas allt eftersom ticksen minskas. Vi får se?.. ...

The Saab factory ? Jerry, that?s in Sweden!

I cannot resist saying what everyone should say in the debate about Saab. Isn?t it obvious that Saab, or any other car manufacturer, cannot continue to build cars in Sweden paying 200kr/hour to its workers when the Chines pay their workers 20kr/hour? Why should it be so difficult to understand this? Seinfeld lovers out there might recall the incident with Jerry?s Saab in the Puerto Rican Day episode: JERRY: Vandelay. Wait a second. Mr. Pennypacker, if you\’re here, and Mr. Vandelay is also here, then who\’s watching the factory? ...

Olja ? kungen av råvaror!

För ett antal år sedan spenderade jag en sommar i södra Frankrike (Bordeaux) för att lära mig en del om att utvinna olja ur marken, mer exakt ur den porösa berggrunden ett par km ner i jordens skorpa. Jag ska inte påstå att jag sedermera följt utvecklingen på råoljemarknaden med någon speciell noggrannhet men tiden i Frankrike fick mig att inse betydelsen av denna intressanta och spännande råvarumarknad. Jag gillar ju att då och då skriva ?allmänbildande? artiklar om det finansiella systemet och då olja utan tvivel är den viktigaste råvaran (commodity) i dagens ekonomi så skadar det inte att känna till lite grundläggande fakta rörande prissättningen av olja och oljederivat. Åtminstone om man vill göra anspråk på att vara en professionell investerare. ...

Microfinance CDOs ? alive and kicking!

I am happy to read in Financial Times that Finca International, the well known MFI (microfinance institution) is launching a new microfinance collateralized debt obligation (MiCDO) together with Deutsche Bank! This goes further to prove that microfinance, and particularly structured microfinance, has survived the crisis unscathed. As we all know, the CDO has been one of the main scapegoats of the financial crisis. However, as I have mentioned frequently in this blog (see for instance Är ni trötta på låga bankräntor? or Bank regulation! ) I am one of those die-hards who actually have believed in CDOs (particularly microfinance ones) all through the crisis. My point is simply that it is not the instrument that is faulty, it is those who use it! ...

Börsen i december

OMXS30 backade 0,9% i november och nu närmar sig året sitt slut. Börsen är hittills i år, fram till sista november, upp med imponerande 41%. December månad har varit positiv i 56% av åren (14 av 25) med en snittavkastning på +2,1%. Det är 1999 och 2002 som sticker ut, i övrigt har det månaden som helhet uppvisat en stabil avkastning. Framför allt tenderar andra halvan av december att vara stark, så svaghet närmsta 2-3 veckorna ger möjlighet för några procent på uppsidan vid årsslutet. ...

Marknadsläget

Lägger in lite blandade grafer för att få en översiktsbild av hur marknaderna ser ut runt om i världen just nu. De ledande börserna har divergerat en del på sistone. Alla har förstås stigande MA200 och de flesta även stigande MA50, men det är inte längre en unison stigning. Japanska Nikkei ser dock riktigt risig ut och efter att ha toppat redan i augusti är index nu nere vid MA200 och MA50 har trendat ned i cirka 2 månaders tid. ...

Guld

Guldet har fortsatt rusa uppåt de senaste veckorna och nådde $1150 som högst häromdagen. Rekylerna har varit korta och små sedan det bröt upp över $1000-nivån och antagligen blir det inte heller någon större rekyl (mer än ~5%) än på några månader. Det finns flera faktorer som talar för det, däribland säsongsmönstret och den stora omvända huvudskuldran som har mål närmare $1400. I en så här stark trend så är det dessutom troligt att vi kommer få se en kraftig överreaktion den sista biten. Tittar man på uppgången 2005-06 och 2007-08 så skedde inga rekyler då heller under de sista månaderna och det drog rätt upp. Avståndet mellan priset och MA40 i veckografen var då +36 respektive +28% när det toppade och en större rekyl startade. Det kan jämföras med nuläget där avståndet är +17%. ...

USA-börsen

Jag visade i början av november lite grafer över S&P 500 som hade bildat en del divergenser och såg ut att inleda en korrektion. Det visade sig istället att rekylen redan var klar och börserna satte fart upp mot en ny topp och så har utvecklingen sett ut under många månader nu. Vad som skiljer sig är dock att uppgången blir allt svagare och svagare. Vid oktobertoppen fanns det klara divergenser och de har nu blivit fler och än värre vid senaste toppen. Det är helt enkelt färre och färre aktier som följer med upp tillsammans med sämre volymer. Indikatorn $NYHGH som mäter antal aktier som noterar 52-veckorshögsta såg faktiskt sund ut vid oktobertoppen, men satte en betydligt lägre topp nu i november. ...