Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Peak Oil Del: 2

Ja då är man tillbaka efter en helg som har varit påfrestande med tanke på den mängd öl som jag konsumerat. Jag har med andra ord konsumerat mer öl i helgen än jag konsumerat olja. Som jag tidigare skrev har vi i dagsläget en decline i våra oljefält på 4-6 % per år. Det gör väl ingenting tänker många, men det stora problemet är att vi knappt hittar några nya fält. Eller vi har hittat några få stora nya fält men det är inte lättillgänglig olja som kan produceras till en låg kostnad. ...

Veckan bör öppna i moll

USA-börserna utvecklades sidledes efter stängningen i Stockholm under fredagen och i Asien har börserna utvecklats blandat under natten. Samtidigt pekar de ledande amerikanska terminerna nedåt. Stockholmsbörsen väntas inleda veckan svagt nedåt. De amerikanska börserna slutade ned under fredagen. Dow Jones Industrial Average backade 0,4 procent, breda S&P 500 tappade 0,5 procent samtidigt som Nasdaq Composite sjönk 0,7 procent. Press kom från Indiens centralbank som höjde styrräntan med 0,25 procent precis i öppningen, vilket satte tryck på handeln hela dagen. ...

Hur det började!

Allt började som jag tidigare har sagt med att jag fick lite mera i lön. Jag känner mig så bra att jag vet om jag inte aktivt börjar spara så kommer de nya extra pengarna att tillslut ha förvsunnit in i de dagliga utgifterna. Har tidigare sparat i fonder men kände att det inte tillför något för mig personligen. Att spara i aktier, tror jag, kräver lite arbeta av mig själv som sparare. Att arbeta, tänka och ta beslut är något som jag trivs med. Detta var det som gjorde att jag tog steget att börja spara i Aktier. ...

FDA ser inget fel i off-label försäljning

Jag skickade i torsdags iväg ett mail till FDA, USA, angående pågående utskrivning av medicin och preparat för andra sjukdomsindikationer än de blivit godkända för. Något som jag ansågs skulle vara en form av systematiserad fel behandling. Enligt lagtext så är denna typ av hantering av försäljning av läkemedel tillåten i USA, man kan läsa om det bland annat på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Off-label_use Enligt min kommunikation berörde mina observationer ett läkemedel som potentiellt hade upp till två tredjedelar av sin försäljning för en off-label indikation. Jag tog upp frågan med FDA och dom ansåg precis som lagtexten säger att det är upp till respektive läkare att med sin expertis avgöra om en medicin ska skrivas ut för en indikation den inte är godkänd för. FDA ansåg också att ur ett kostnadsperspektiv vägde detta handlande ännu tyngre eftersom ytterligare studier för utökade indikationer slutligen skulle tillföras patienten. ...

Konjunkturtåget tar stickspår till Grekland i verklighet och dröm

De grekiska gudarna kunde stiga ned till jorden från himlen via bergstoppen Olympos för att lära människorna att känna det mänskligas gränser. Övermod straffades skoningslöst. Tiden har nu kommit för Grekland att få sitt straff och för EMU och EU att ansvara för följdverkningarna. ”EMU och Grekland” får tolv poäng i konjunkturtågets rubriktävling denna vecka. Samtidigt fick Anna Bergendahl högst sammanlagd poäng i den svenska Melodifestivaluttagningen med bidraget This is my life. Grekerna demonstrerar allt vad orkar för att undvika melodin This is our next life omringade av EMU- länder och sina egna gamla gudar som unisont sjunger ”take your answer”. ...

Shale gas - Questerre

“(January 20, 2010) John Curtis, Professor of Geochemistry and Director of the Potential Gas Agency at the Colorado School of Mines, discusses a broad range of perspectives on the state of U.S. shale gas reserves and resources along with the industries and technologies that are involved in extracting and bringing these energy resources to market.” http://www.youtube.com/watch?v=MAyvoqIN6Fk Oerhört intressant föreläsning för oss som går långa i questerre bla

Ska bli intressant att följa Alliance oil kommande året/en).

Har följt bolaget i några år och haft den lite från och till. Men nu ligger jag inne på lite längre sikt men en inköpskurs på snitt 106 kr och tycker det känns helt rätt. Känns som det enda hotet mot aktien är att världsekonomin rasar ihop igen (och då spelar det nästan ingen roll vad man äger så sjunker det). Annars tycker jag bolaget verkar vara ett väldigt stabilt bolag som gjort bra resultat 2009 i ovissa förhållande. ...

Aktie nybörjaren som bloggar

Nu är det dags, efter att ha sugit på karamellen genom att ha lusläst lite böcker och artiklar angående aktiehandel, att börja köpa lite aktier. Denna blogg kommer att belysa mina problem och belysa min väg från att inte vara en aktiesparare till bli en aktiv sådan. Det hela började med att jag fick en löneökning på jobbet och då satt jag med ca 4000 kr mer i månaden efter skatt och tog då ett beslut att antingen så sparar jag dessa pengar aktivt i aktier eller så kommer de bara att ingå i den allmänna konkursen. Valet blev att spara dessa i aktier som ni kanske förstår eftersom ni läser denna blogg. ...

Lehman och SEB

Jag läser här och där i den fantastiska utredningen om Lehmans fall. Mina tankar går till SEB. Till VD Annika Falkengren. I många bloggar har jag stått främmande inför hennes entusiasm och hennes vilja att lägga ut dimridåer. Flera har skrivit som kommentar till mina bloggar att jag måste hata Annika Falkengren. Jag har aldrig förstått dessa kommentarer. Försök till ärlig analys, hur kan det tolkas som hat! Jag har aldrig träffat Annika Falkengren och kommer väl aldrig att göra det. ...

10.412 inlägg, 922.664 läsningar på 134 dag! Vad är nu då detta?

Jo, bästa vänner, det är hackkycklingen eller tenbaggern - hur man nu vill se på saken - M-reals mätetal på det senaste diskussionsforumet på Finlands “DI” Kauppalehti, vars rubrik är “Bered er på en 2 euros notering för M-real!”. Så då har det då skett denna dag i en placerares liv att M-reals B-aktie uppnått två euros notering på OMXH. Slutkursen var dock 0,05 € mindre, men ändå har detta bolag haft en sanslös resa de senaste 12 månaderna. Ett stort antal “experter”, vilka uttrycker sina åsikter både negativt och positivt hur framtidsutsikterna är för bolaget och för branschen i allmänhet härjar på detta diskussionsforum. Men där finns också sådana som känner mycket väl till bolaget och skogsbranschen i gemen - deras sakkunskap har i alla fall hjälpt mej mycket. Vem går in i ett bolag eller en bransch utan framtidsutsikter - om alla analytiker sablar ner och om ingen med lång erfarenhet faktiskt vågar säga sin åsikt i frågan? Var och en förstår dilemmat med att vara en placeringsexpert eller en analytiker - dessa kan inte chansa alltför mycket, men tokstollarna under pseudonym i diskussionsforumen kan ju säga vad de vill… Tilläggas kan att diskussionsämnet M-real hade under fjolåret följande rubriker: “M-real snart 0,34 €!” (mars -09), “M-real snart 0,68 €!"(april - 09), “Bered er på 1 euros notering för M-real! “(under sommaren-hösten -09). Alla dessa hade hundratusentals läsningar och tiotusentals inlägg. Tala om tokiga finnar! ...