Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Track Record Trading Scenarios februari: Slagig månad slutade på plus

Här kommer en relativt sen redogörelse för hur Redeyes portfölj Trading Scenarios, som baseras uteslutande på teknisk analys, utvecklades under februari. Månaden inleddes med en nästan full exponering i portföljen då vi hade fyllt på med positioner i slutet av januari när OMXS-index befann sig nära stödet vid 940. Efter den större nedgången mellan den 4 och 8 februari nådde vi dock stop-loss i en rad positioner och blev därefter mer försiktiga. ...

Nytt "superavtal" för Doro

Jag har nästan börjat inbilla mig att Doros affärsområde CARE kommer att kunna dubbla försäljningen i år till 600 Mkr. Idag pressmeddelade bolaget att den franska teleoperatören Bouygues Telecom kommer att börja sälja Doros bästsäljare, Doro PhoneEasy 410gsm, fr.o.m. 1 april. Förutom att vi kan addera ytterligare 600 butiker till tillväxtlistan så är ju detta givetvis ett “superavtal” eftersom telefonen sannolikt kommer att ingå i ett förmånligt abonnemangserbjudande, med ett mycket lockande pris för just telefonmodellen. Det är en självklarhet att detta säljer bättre än ett fullpriserbjudande. ...

Investering, spekulation eller lotteri

Ture Tratt varnar i dag för Epicept Vad är det som gör att vissa småsparare alltid är på dessa aktier. Jag känner en person som jag umgås mycket med som kontinuerligt, som går på köptipsen för dessa aktier. Det går ej att tala personen till rätta. Allt vad Warren Buffet står för går ej att applicera på dessa aktier. 1) bolaget skall ha funnit i många år (gärna hundra) 2) det skall alltid ha gett vinst ...

Kommer dippen snart?

Har nu väntat i två veckor på att marknadens ska dippa, måtte den komma snart? Att försöka tajma in upp och nedgångar går emot min investeringsfilosofi. Att dessutom försöka göra det på relativt korta perioder är suicide. Ber om ursäkt till Ben Graham och Warren Buffet. Med det sagt har jag nu fria tyglar att köra kort. Magen säger köp, men hjärnan slänger fram bilden av Ben Graham muttrandes ”sälj när alla andra är optimistiska”. Graham pratade alltid ur ett långsiktigt approach, men marknadens beteende är desto samma. ...

Min första portfölj

Hur ska jag sätta ihop min portfölj? Jag har tänkt att följa några råd från aktiespararna. Råd 1 Man ska placera sina pengar i 10-15 olika bolag av oliks storlek fördelat på minst 5-6 olika branscher. Råd 2 Man ska göra sin egna analys och inte förlita sig bara på andra. Jag kommer göra en kompremiss mellan dessa två regler, i alla fall till att börja med. Denna kompremiss kommer jag göra då jag inte känner att jag kan sätta mig in i 10-15 olika bolag direkt utan att jag kommer göra det under en tid men jag vill börja spara nu. ...

Metaller vinnare under fotbolls-VM

I förra veckan var jag på ett seminarium om den gyllene metallen guld. Seminariet anordnades av en firma som tillhandahöll möjligheten att handla med bl a guld, och alla guldets förträffliga egenskaper som investeringsobjekt lyftes fram: bra i dåliga tider, ännu bättre i bra tider (med inflation), låg korrelation med andra tillgångsslag, begränsat utbud (även om efterfrågan fallit efter kraftiga prisuppgångar i flera lokala valutor) mm. Det mest intressanta under seminariet var att fotbolls VM i Sydafrika lyftes fram som en potentiell trigger för andra metaller som platina, palladium och ferrokrom. Det hela hänger ihop med att brytningen av metallerna på den afrikanska kontinenten kräver el och att Sydafrikas elproduktion på grund av en rad faktorer redan i dag är underdimensionerad. Sydafrikanska eljätten Eskom står för två tredjedelar av hela Afrikas elproduktion. Fotbolls VM inleds den 11 juni, under den Sydafrikanska vintern då energiefterfrågan är som högst. Landets energiminister gick i förrförra veckan ut och meddelade att han ser en risk för elransonering, vilket senast skedde 2008. När elransoneringen inleddes steg priset på platina med drygt 20 procent på kort tid. Priset på palladium och ferrokrom steg ännu mer. Både platina och palladium befinner sig redan nu i stigande trender och det kan vara värt att komplettera portföljen med investeringar i dessa metaller inför årets fotbollsfest. ...

Avnotera Epicept!

Sunkaktien Epicept har inte gjort någon glad och har fallit ca 90 % sedan 2006 och innan dess i form av Maxim ska vi bara inte tala om. Här sker kapitalförstörelse och småspararna går på dimridåerna som läggs ut. Nu trycker man visst nya aktier och släpper ut direkt på marknaden när det inte går på annat sätt allt för att överleva. Epicept försökte nyligen desperat i ett fåfängt försök att hålla kursen över 1 $ i USA för att få behålla sin notering där. Det var givetvis dömt att misslyckas och man fick genomföra en omvänd split där 3 aktier blev 1 istället. Nu är kursen nere i ca 2 $ så snart börjar spekulationerna om ny omvänd split igen. Jag tycker det då är bättre att avnotera aktien på Nasdaq istället och där med även spara pengar. Om man inte kan få intäkter får man hålla nere kostnaderna istället helt enkelt. Nålpengarna man fick av Meda räcker knappt mer än till att hålla frimärkskassan… ...

SEB-mäklaren och fortsättningen

Jag var nere på Finansinspektionen och bad att få titta i registret. Då blev jag upplyst om att diariet (inkommen post) publiceras på nätet. Jag slår på FI i datorn och finner att Sigmund Håland och hans anmälan står ej med. Jag ringer då registrator: - Nej, det står inte med för privatpersoners brev får inte publiceras på nätet. Varför? - Det är datalagen. Personer skyddas. Nu vill ju inte Sigund Håland skyddas. Han vill ha publicitet kring sitt ärende med SEB. ...

Guld - är ett fall på ytterligare 20$ nära förestående?

Återigen så har guldet handlats över 1125 bara för att mötas av ett enormt säljtryck som korrigerade priset tillbaka till 1100. Den här gången var orsaken räntehöjningen i Indien som kan leda till en minskad efterfrågan från denna stora guldköpare. Även en stigande dollar under fredagen ledde till en allmän nedgång i efterfrågan på råvaror. Så vad kan förväntas nu? Svaret kan ligga i resultatet i dagens handel. Om guldet kan avsluta handelsdagen över 1100, så kan detta indikera att fredags utförsäljning var en engångsföreteelse grundad på panik i marknaden, vilket i sin tur kan ha skapat en köp tillfälle för guld. Men om 1100 nivån inte håller, så kan ytterliggare korrigeringar ske i guldpriset. Om stödnivån på 1100 skulle brytas, så har metallen horisontellt stöd på 1088-nivå. ...

Läckage vid Talvivaaras gruva

Talvivaara stoppade sin produktion tillfälligt förra veckan, pga ett läckage vid gruvan. Pressmeddelandet är mycket kortfattad och beskrev ett läckage av gips! För att minimera spridningen stoppade bolaget tillfälligt produktionen, medan de undersökte läckan närmare. Aktien dök 10 % på en minut när detta presenterades, men återhämtade ungefär halva fallet tills börsens stängning. Ingen verkar vara orolig över detta och med tanke på att Talvivaara fortfarande är ett projekt så är dylikt inte oväntat. I fredags steg kursen vidare. ...