Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Impact - Ett missat guldkorn på Redeye

Märkte att ingen nämnt Impact på Redeye på ett tag, därför tar jag tillfälle i akt! Impact Coatings, ett för övrigt mycket välskött företag, drabbades tidigare av en nyemissionvilket ledde till ett kursfall på cirka 30% enbart på grund av detta, villkoren var 1:4. Nyemissionen har övertecknats med 146,9%. Enligt uppgifter ska 3 207 686 aktier (Utförlig rapport kommer imorgon) ha tillkommit och 77,8 miljoner ska ha tillkommigt (före emissionskostnad). Med andra ord en lyckad Nyemission, Teckningskursen var 24 sek, teckningsrätterna var nere på 0,9 vilket gjorde en inköpskurs på 27,6 sek/aktie. Då man självklart passade på :). Idag är nu kursen uppe på 41. Procentuellt +30% redan nu. ...

Spekulationer Starbreeze

Starbreeze som bolag ligger mig mycket varmt om hjärtat då det är ett av dom bolagen jag har följt mest under mina aktiva “karriär” som hugad aktiespekulant. Jag har varit med följande händelser i bolagets historia: Uppgångar och nedgångar, yoyons upp- och nedgång är ingenting mot svängningarna i Stars aktiekurs. Kriser (Swing) Förhoppningar (royaltyspekulationer) Krossade drömmar Nyemissioner Försök till övertag av bolaget Avhoppade viktiga personer Ledning som har misskött sig (dyra bilar), Omvända splittar, Namnbyte Och nu igår ytterligare ett litet dråpslag:Nedläggande av ett kommande spelprojekt. Kort sagt det mesta som kan hända med ett börsnoterat bolag. Det finns dock några små detaljer som ennu inte har hänt i Starbreeze’s historia som jag så väldigt gärna skulle vilja uppleva. Det är följande: ...

Mina två starka kort

Alla har vi våra ledstjärnor och placeringsfilosofi. Alla har vi olika erfarenhet och kunskap på marknaden. I början speciellt när man kanske inte har så mycket kapital lockar spännande förhoppningsbolag som målar upp fantastiska scenarion mycket för att attrahera nytt kapital. Men efter ett tag lär man sig att dessa oftast stannar just som förhoppningsbolag och i de flesta fall går ner 90 % istället för upp 1000%…. Problemet för dessa bolag är att de oftast överskattar möjligheterna och underskattar svårigheterna. ...

Hälsovårdsreformens effekt för läkemedelsbolag?

Hälsovårdsreform i USA positiv för små läkemedelsbolag Hälsovårdsreformen som nyss röstats igenom USA:s senat kan ge en rejäl marknadshöjande potential på den amerikanska marknaden då 32 miljoner människor som tidigare inte haft en sjukförsäkring nu plötsligt kommer få rätt till sjukvård till ett rimligt och humant pris. Historiskt sett så räknas USA:s hälsovård som en av de minst utvecklade inom ramen för länder i I-världen, något som denna hälsovårdsreform kommer ändra på. Inte nog med att marknaden utökar, även skyddet på läkemedelspreparat förlängs med hela 5 år för att förhindra konkurrens och försäljning av ”fusk märken”. För bolag i sen fas utveckling på läkemedel eller som har en ansökan ”pending” kan detta väsentligt ändra marknadspotentialen. ...

Bo Håkansson tar över klubban?

Det var som väntat då, i dagens kallelse till årsstämman föreslås Bo Håkansson ta över som ordförande i Karo bio, inte ett allt för oväntat val kanske, särskilt då herr Håkansson talat sig rätt varm för bolaget. Jag tycker att det var på tiden faktiskt att den helt anonyme Rosenberg nu äntligen drar sig undan och att bolaget får en minst sagt driftig entreprenör som huvudman, dessutom är ju även VD byte på gång vilket jag ser som självklart att Håkansson dragit i trådarna för. ...

Kalahari -en 10.000-taggare !

Kalahari Resources Inc: Nu ska jag ge mig in på ännu en liten eskapad i lite okänd terräng, nämligen Guld och Diamantbrytning. Tog ett par simtag över pölen och landade i ett nygammalt Klondyke. Hacka o spade lämnade jag hemma och tog endast med mig luktsinnet och “The Force”.Kristallkulan är fortfarande på laddning..Hög risk och extremt hög potential i Quebec - Kanada, och inte i Kalahariöknen i södra Afrika som namnet antyder. Hoppas bara att det inte blir en ökenvandring efter den långa simturen ;) ...

Fantastiskt dåligt av mig

Nästan exakt ett decennium sedan satt jag och lugnade ner en kollega att hans H&M aktier var en bra placering…på lång sikt. Dåvarande VD:n Fabian Månsson fick bära hundhuvudet på en rapport som fick marknaden att hicka till och dumpa H&M. Min kollega fick kalla kårar och undrade huruvida han skulle agera som marknaden eller tro på mig. Mitt lugnande tal till honom grundade sig på det alla andra sa, att H&M var ett fantastiskt företag att äga aktier i. Naivt och dumdristigt av mig är bara förordet. ...

Trolig neutral börsstart

Stockholmsbörsen väntas inleda tisdagens handel med mindre kursuppgångar efter att de amerikanska börserna gått starkt under gårdagen. I Asien går Kina starkt under morgonen medan Japan sjunker. De amerikanska börserna inledde veckan med stigande kurser efter att hälsovårdsreformen röstats igenom. Vid stängning var Dow Jones Industrial upp 0,4 procent. Breda S&P 500 steg 0,5 procent medan Nasdaq Composite avancerade 0,9 procent. Oljan handlades inledningsvis nedåt i takt med en starkare dollar, men då dollarn började tappa mark steg oljepriset åter. Vid golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja 81,16 dollar per fat, en uppgång på 0,48 dollar jämfört med fredagens stängningspris. ...

Starbreeze, vad händer?

Följande pressmeddelande kom från Starbreeze idag: “Starbreeze har arbetat tillsammans med förläggaren Electronic Arts (EA) på två spelutvecklingsprojekt. Ett av dessa projekt, som fortfarande är i förproduktionsfasen, kommer nu att läggas ner. “Vi kommer fortsättningsvis bara fokusera på en stor produktion tillsammans med EA” säger Starbreezes VD Johan Kristiansson, och fortsätter “Vår relation med EA är starkare än någonsin, och ambitionen är nu att spendera mer resurser på det spel som visat störst potential. Detta spel är redan i fullskalig produktion.” ...

White Shark - Turnaround? (uppd 3)

Det har gått några veckor sedan min senaste uppdatering. Under den perioden har bolaget lyckats slutförhandla med fd VD:n och storägaren Robert Rhodin. Han kommer formellt lämna White Shark 2010-03-23 och därefter är allt utagerat vad gäller den tidigare ledningen. Idag kom det första riktiga pressmeddelandet från den nya ledningen där man nu har slutit ett exklusivt avtal med producenten Peter Dowling om att skriva manus till Astrid Silverlock. Detta är enligt mig en stor nyhet då Peter Dowling är en producent som tidigare gjort tex storfilmen Flightplan. Jag ser dagens nyhet som den första i en lång rad vi kan förvänta oss kommande månader. Finansiering av projektet samt mottagande i Cannes i maj blir kommande milstolpar för White Shark i projektet. ...