Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

VRG - Let’s make some money..

Tänkte föreslå en förmodligen bra kort placering i en annars tveksam aktie. VRG, gamla omstöpt Wedins står och väger som en turn around möjlighet. Bolaget har gjort en hel del för att få svarta siffror, men fortfarande återstår en hel del att bevisa, minst sagt. Kursen nu 27 öre, och motstånd vid 52öre. Varför bolaget just nu väcker mitt intresse är den stundande rapporten den 30/3 där en rejäl omvärdering kan ske, om siffrorna i rapporten visar vad marknaden vill ha. Jag ämnar att köpa nu, och sälja strax före att rapporten släpps. ...

En Kalkonblogg

En Harakiri över mina tillkortakommanden som “analytiker” eller varför kalkoner inte flyger… Sintercast var jag positiv till när det begav sig, men motorblocket i Compaktgrafitjärn - CGI -som är fullständigt överlägsen grå-segjärn och motorblock i aluminium , skar fullständigt. Varför blev det en så dålig rek ? Ja, den största orsaken är att den då världens största biltillverkare General Motors gjorde en generalkonkurs - världens största konkurs all times - och det var dimmigt och mörkt i kristallkulan..Dåligt laddad..Navistar International Corporation, en av världens ledande tillverkare av dieselmotorer och tunga fordon, har idag lanserat sin nya MaxxForce® 7..“Navistars beslut att välja ett motorblock av CGI till MaxxForce® 7 förstärker trenden mot kompaktgrafitjärn i nästa generation av högpresterande och miljöeffektiva motorer”, sade Alberto Piñones, Chief Executive Officer för Cifunsa SA de CV. ...

Mr Market är min kompis

”The trend is your friend”…känns uttrycket igen? Snacka om att trenden och marknaden för tillfället utvecklat någon form av blodsband. Vi befinner oss på årshögsta och ingen verkar våga ifrågasätta trenden som verkar blockerat alla tankar om en eventuell nedgång. nåja… Själv ger jag inte mycket för trenden, den är till för att brytas. Jag har en annan kompis som jag älskar att göra affärer med: Mr Market… Han är något av en neurotisk stackars själ vars humör kan variera någonstans mellan otrolig optimism och överväldigande depression. Ibland drabbas han av hybris när marknaden går upp, pekar lite kaxigt på mig och erbjuder sig att köpa mina andelar. Kort därefter kan han spåra ur och överösa sina andelar tillbaka till mig. Naturligtvis utnyttjar jag hans irrationella beteende och ställer ett orimligt lågt pris för hans andelar. ...

Vad presterar Kalles farsa?

Dagen blogg handlar om en gammal gubbe? Eller vem vet vad han/hon egentligen är. Kalles farsa, detta användarnamn som har blivit ett litet ikon på vårt forum. Det sprutar ut bloggar från hans tangentbord om framförallt olja och kanada och rent obskyra bolag man knappt har hört talas om. Sedan tar kursen fart norrut med stor fart. Undrar vem han sitter i maskopi med denna redeybloggaren, för någon måste det väl vara som hjälper han att hitta dessa bortglömda pärlor!? ...

En dividendstudie i rött?

Det finns knappast någon som har missat de furstliga utdelningar som regnar över aktieägarna denna vår. Undertecknad är förstås aningen förvånad, eftersom fjolårets resultat var rätt svaga. Ännu en bra bit in i februari trodde jag på sänkta dividender (YoY) i de flesta bolag, men ack så fel jag hade! Denna oväntade dividendhysteri fick mig att titta lite närmare på de 125 finska börsbolagen - en dividendstudie i rött. Namnet kommer från det att jag tror att detta kan sluta med blod för vissa bolag. Tyvärr har jag inte samma tillgång till data på svenska börsen, så den som har det får gärna komplettera med motsvarande analys. Har man rätt rådata tar det inte sååå länge… ...

Upplagt för bra start

Stockholmsbörsen ser ut att inleda svagt på plus efter att USA-börserna noterats upp efter stängningen i Stockholm igår. Stöd kommer även från en positiv utveckling i Asien. USA-börserna steg på måndagen. Dow Jones Industrial Average slutade upp 1,0 procent, breda S&P 500 avancerade 0,7 procent och Nasdaq Composite klättrade 0,8 procent. Uppgången leddes framförallt av makrostatistik som var bättre än förväntningarna. Oljepriset steg i spåren av uppgången på börserna. Vid golvhandelns stängning på Nymex handlades ett fat WTI-olja till 81,92 dollar. Det motsvarar en uppgång med 0,32 dollar. ...

Jakten på kassakor

Jakten på stabila kassakor. Marine harvest Noterat på Osla stock exchange. Ett börsnoterat företag som odlar och filear lax, de kontrollerar 25% utav världsmarknaden för odlad lax. Utdelningen i detta bolag bestämdes till 0,35 Norska kronor där 25 norska ören delas ut i Maj och restrerande fördelas lika över trejde och fjärde kvartalen. Fördelen med detta bolag är att efterfrågan på odlade marina produkter ökar i och med risken för överfiske i havet. Lax är en delikatess som inte kräver något större underhåll vid odling eller sanitära/hälso åtgärder. Nackdelen med odlad fisk är tyvärr att den ibland matas med viltfångad fisk, något som kritiseras utav de större ideella organisationerna som värnar om världens fauna. En annan nackdel är att fileeprocessen är i de flesta fallen, om inte alla en manuell process, som ibland sker i andra sidan havet (fattiga länder.) Hurvida detta sker i Marin harvest har jag ingen susning om. Detta är en solklar miljöpåverkning som kan undvikas. I och med att den röda tonfisken är utsatt för utrotningsrisk kan laxen få ett större fäste i den Asiatiska marknaden (Japan är en av de större konsumenterna utav den Röda Tunan). ...

Micronic, lugnet före?

Micronic Laser Systems tillverkar och utvecklar laserritare för framställning av fotomasker samt avancerad ytmonteringsutrustning för flexibel elektronikproduktion. Laserritarna används i tillverkning av bildskärmar för tv-apparater och datorer bl.a Bolaget fick nyligen en order på ett system ur produktserien Prexision från en kund i Asien. Den beräknas levereras under andra kvartalet 2010. Ordervärdet ligger på ca 200 milj. Micronic har en stark kassa och i o m den här ordern så kommer kassan räcka länge till, så en ev nyemmission kan vi räkna bort. ...

2017-05-30 13:00 · paavo

Alltele-Agera del 3- Där satt den!!!

Så kom då de pressmeddelanden som jag skrev om i min blogg förra veckan. Grattis alla ni som läste och agerade på den. Mer positiva nyheter lär följa, lycka till! Pressmeddelande 1 ALLTELE: FÖRSTA KVARTALET HAR SETT FANTASTISKT TREVLIGT UT-VD 14:18 (SIX) AllTele kommer att fortsätta att förvärva bolag 2010 och ser en förvärvad tillväxt på 25 procent. Det säger AllTeles VD Ola Norberg i en intervju med Nyhetsbyrån SIX. Det senaste förvärvet som genomfördes var MegaPhones IP-telefoniverksamhet med drygt 19.000 kunder. Den transaktionen gjordes i december förra året. I oktober 2009 köpte AllTele Kramnet med knappt 10.000 kunder. Mars månad närmar sig sitt slut och det första kvartalet är därmed snart till ända. Det har sett fantastiskt trevligt ut, säger Ola Norberg som en kommentar till utvecklingen i kvartalet. Spontanorderingången uppges vara 100 till 120 personer per dag sedan årsskiftet. Pressmeddelande 2 ALLTELE: KOMMER LANSERA TJÄNST FÖR MOBILTELEFONI 2 KV - VD 14:18 (SIX) AllTele kommer under det andra kvartalet att lansera en tjänst för mobiltelefoni samt mobilt bredband. Det säger VD Ola Norberg i en intervju med Nyhetsbyrån SIX. Det kommer att lanseras mycket stort med fokus mot företagsmarknaden men även mot privatmarknaden, säger Ola Norberg. De prognoser som lämnats för 2010 är intäkter på 300 miljoner kronor, ett EBITDA på 50 miljoner kronor samt ett rörelseresultat på 30 miljoner kronor. Jag är konfident med prognoserna. Annars skulle jag inte ha lämnat dem, säger Ola Norberg. Han uppger att bolagets målsättning är att ha en underliggande bruttomarginal på 40 procent över tid. Vidare ska den underliggande EBITDA-marginalen vara 18 procent över tid. Vad gäller prisbilden på marknaden så uppger AllTele-chefen att priserna är på väg uppåt för fast telefoni och IP-telefoni. Där har Telia haft artigheten att höja priserna, säger Ola Norberg. Min värderng ser ut som följer: ...

Ett frågetecken hos EpiCept

EpiCept omgärdas väl ungefär av lika många frågetecken som utropstecken, därav den skrala kursutvecklingen. Ett frågetecken som jag ofta grubblar på är analysföretaget Datamonitors prognos för smärtlindringskrämen NP-1. I deras analys för marknaden för neuropatisk smärta som de släppte 2008, uppskattade de att NP-1 inom marknaden för topisk neuropatisk smärta skulle nå en peak-försäljning på 145 MUSD år 2017, vilket motsvarade en beräknad marknadsandel på hela 40 procent. Denna prognos frontalkrockar ju med EpiCepts egna estimat där den gode Jack Talley ofta varit rejält munvig och prognosticerat att smärtlindringskrämen har potential att bli en blockbuster, alltså med en försäljning på över 1 miljard USD. Och ännu mer krockskadad riskerar man ju att känna sig eftersom Datamonitor i så fall beräknar hela marknaden för topisk neuropatisk smärta till endast 362 MUSD. ...