Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Fy, vilken tråkig aktie.

Finns det något mer tråkigt bolag än Ratos på börsen? Detta bolag som genom alla år har blivit “dissat” och aldrig rekomenderat av någon analytiker. Självklart en sanning med viss modifikation, men det är mycket sällan som bolaget får någon större uppmärksmahet i stora positiva ordalag på börsen. Förmodligen är även enbart rubriken så tråkigt att ingen kommer läsa den blogg heller. Så för Er som trots allt har börjat läsa denna blogg (om det nu var av misstag eller nyfikenhet Ni klickade på länken vore osagt) så tänkar jag lyfta fram lite vilket fantastiskt bolag detta egentligen är. Ratos må vara tråkig och sällan pålagd med köprekomendationer, men historik talar för sig, och bolaget visar upp en imponerande historik i utdelning och avkastning. ...

Epicept - Leukemi, Pfenix reder ut begreppen

AS1411 Det har uppstått en liten soppa av de substanser som studeras för indikation AML eller Acute Myleoid Leukemia. Efter rapporteringar från bland annat SIX news angående ett läkemedel AS1404 som kan läsas på: http://www.privataaffarer.se/nyheter/direkt/telegram/?id=1236591 Det ska det vara AS1411 som kan läsas på original pressmeddelandet från bolaget Antisoma’s hemsida: http://www.antisoma.com/asm/media/press/pr2010/2010-03-18/ Sen erhöll detta bolag ”orphan drug” status i både EU och USA för just AS1411 för behandling av AML den 13:e oktober 2009 som kan läsas här: ...

Största förändring: Aktiestocken!

Rederi Ab Eckerö helår Omsättning: 214,1 Meur (220,9) Resultat före skatt: 9,9 Meur (5,3) EPS: 3,48 euro (1,78 eller 2,13 med nya antalet aktier) ROE: 9,0 % (5,9%) Gearing: 151 % (184%) Utdelning: 1,50 euro (0,50) Rederi Ab Eckerö är ett åländskt aktiebolag som inte är noterat på någon börs. Det finns dock en lokal handelmed bolagets aktier och kursen är ca 35 euro, vilket ger ett marknadsvärde på ca 70 Meuro. Ägandet är ganska spritt, det finns ca 10.000 aktieägare. Med det stora antalet aktieägare i minnet är det dock anmärkningsvärt att bolaget uppenbarligen har (eller ska?) makulera ca 20 % av aktiestocken utan att detta har meddelats ännu! Enligt hemsidan har 398.496 aktier har försvunnit under 2009, vilket exakt motsvarar de aktier som dotterbolaget Birka Lines hade. Konsekvensen blir förstås att nuvarande ägare blir större ägare. T.ex. största ägaren Rederi Ab Skärgårdstrafik ökar sin ägarandel från 8,97 % till 10,75 %. Jag hoppas det kommer mer info om detta i kallelsen till bolagsstämman. ...

Europa-spöket lär bli sänke

Stockholmsbörsen väntas inleda torsdagens handel med svagt vikande kurser. Press kommer ifrån en negativ avslutning på de amerikanska börserna samt övervägande nedgångar i Asien under morgonen. De amerikanska börserna noterades ned under onsdagens handel. Press kom ifrån oro för den ekonomiska situationen i Portugal samt makrodata som kom in under förväntningarna. Vid stängning hade Dow Jones Industrial Average backat 0,5 procent. Breda S&P 500 tappade 0,6 procent medan Nasdaq Composite sjönk 0,7 procent. ...

Fy på sig Kapp-Ahl, missa analytikerna

Nu är det dags igen. Ettt företag, nu Kapp-Ahl, har missat analytikerna. Kapp-Ahl visade ett annat resultat än analytikerna estimerat (förutsett) och vips kommer rubrikerna i alla (obs, alla tidningar). Rubrik: Kapp-Ahl bommade resultatet. Men den rätta rubriken borde ju vara: Analytikerna gjorde bort sig, visade att de inte kunde förutse Kapp-Ahls resultat. Men icke: I tidigare inlägg har jag jämfört med den roliga historien om officeren som stod framför truppen inför en militärövning: ...

Framtiden är Ford...

Jag kör visserligen inte ford men håller mig till volvo, ägs ju av ford till och med slutet av denna månaden. Men Ford är på uppgång sedan denna tiden förra året, Ford Motor Co har vänt och tros gå med vinst detta året. Jag Sitter på CMC Markets, och handlar CFD’s och ford är vädligt intressant. Vilken uppgång vi har varit med om, nu vågar man ju nästan inte tro att börsen ska gå ner, men när jag tittar på dollarn mot svenska kronan, ser jag hur kronan försvagas mer och mer och börjar röra sig mot 7:50/dollar, vi får nog se en kurs nedgång tills april månad börjar och vi får se ett nytt rally… enligt min mening i alla fall. USA borde nog inte höja sina räntor förrän nästa år, så kronan kommer nog än en gång röra sig mot 7:00 när det gäller dollarn till sommaren. ...

Starkt och svagt Q1 ger köpläge

Den senaste utvecklingen har skapat ett par köplägen. Empire har fallit en hel del den senaste tiden, mycket på låga förväntningar inför Q1. Q1 är det klart svagaste kvartalet i Empire och i år kommer valutaeffekterna både på kort och lång sikt att förstärka den säsongs variationen. Om man skall tro bloggarna förväntar man sig en förlust på 3- 4 miljoner. Men innan valutaeffekter ser jag det som troligt att man redovisar en mindre vinst. Kortsiktigt kommer valutaeffekterna att vara negativa för Empire under Q1 men på lång sikt är det bra då marginalerna förstärks ytligare, pga att man har inköp främst i Euro och försäljning främst i SEK. Sätt över året finns det läge för mer än fördubbling av kursen. Se mina tidigare bloggar/analyser. ...

Dubbeltopp i Olja

Det rullande futureskontraktet för amerikansk olja har skapat en dubbeltopp vid 83 USD och sannolikheten är hög att priset handlas nedåt från dagens nivå. Oljepriset har från sin botten i början av 2009 stärkt sig med 151%, från 33 USD per fat till de senaste dagarnas dubbeltopp på 83 USD per fat. Trenden är stigande och priset kan mycket väl stiga över 83 USD. Men med RSI som divergerat sedan nio månader och starka långsiktiga motstånd kring 86 har priset nu rullat över för andra gången vid nivån 83 USD. Ett lämpligt mål i dagsläget är 72 USD per fat, vilket är 2 USD över den senaste botten från början av februari. Vi kan även tänka oss inkassera en eventuell vinst på den nivån där priset möter sin stigande trendlinje (se graf). Stänger priset klart och tydligt över 85 dollar fatet, indikerar detta att priset vill högre och kan allt eftersom nå 90 USD. Sker detta är det lämpligt att testa långa positioner istället för försöka gå kort. ...

Peter Lynch - Beating the Street (3) (Peters princip 6-7)

Peter Lynch är mycket positiv till aktiebörsen. Han skriver att aktiemarknaden är nådig – klantarna får alltid en ny chans! Vid några tillfällen missade han några chanser där han var inne på att köpa aktier för en dollar styck, men avstod, för att sedan se aktien stiga till 30 dollar. Hans värsta miss var ett företag som kostade 25 cent per aktie som sedan steg till 65 dollar (Home Depot). Men, som han säger, det kommer alltid nya chanser! ...

Epicept - Datamonitor, fel på miniräknaren & Alpha Asc går hårt fram

Igår skrev den välrenomerade bloggaren Kim Dahlström en blogg om Epicept som jag blev mycket skeptisk till. Bloggen handlade om Datamonitors analys om marknaden för smärtlindringskrämen NP-1. Sammanfattningsvis av analysen kan sägas att den uppskattade NP-1’s marknad till 145 MUSD 2017. Jag anser att detta är så pass fel att vi pratar om runt 10 gånger för lite och undrar nu om dom har fel på miniräknaren? Inte nog med att om vi tittar på ett annat läkemedel, Lidoderm, som annvänds för behandlingen av PHN som är en av indikationerna som NP-1 utvecklas för, dom andra två DPN och CPN, så är försäljningen av detta läkemedel 2009 760 miljoner dollar. Lidoderm som är ett plåster har följande sideffekter: förvirring, trötthet, oregelbunden hjärtrytm, slaganfall, skakningar. Appliceringen är densamma, dvs direkt mot huden som är tanken med NP-1. Sideffekterna som upptäckts med NP-1 är, ja låt oss säga milda för att inte göra en höna av en fjäder. ...