Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Börs-SM

På måndag tror jag att aktierna ska dyka upp i mina Börs-sm depåer, det ska även presenteras startkurser för de olika aktierna och man kan se vilka som är populärast. Redan nu har det dock släppts att det var 6 102 portföljer som är med och tävlar i år, vilket är en ökning med hela 50% mot föregående år. Första vinsten blir därför 600 000kr i år. Jag tänkte jag ska försöka förutspå lite vilka aktier som kommer vara populärast nu i starten, sektorerna har redan redovisats i det nya numret av aktiespararen, Energi, material och hälsovård är de populäraste. Ingen överraskning där inte, Energi tycker jag är givet då det finns väldigt mycket prat om hur mycket oljepriset kommer att stiga och hur efterfrågan kommer öka. Material är ju även det en bransch som är väldigt beroende av råvarupriserna och samma diskussioner förs ju även här. Hälsovård tror jag inte de syftar på AstraZeneca utan snarare Bioteknikföretag, vilket självklart är en populär bransch i en sådan här tävling. ...

Vitrolife belönas med en vettig analys

Börsveckans nyutkomna analys raderar ut Affärsvärldens “kalle anka” variant av detsamma som utkom för ett par veckor sedan. Det finns ingen anledning att hetsa upp sig över tidningarnas analyser sägs det ju bland luttrade aktiesparare,men man kan samtidigt förvänta sig att skribenterna i fråga ska klara av att läsa innantill, eller har dom så bråttom!?:) till fikat. En fin och tydligt läsbar del om vitrolife är ju deras forskningsaktivitet och följdaktligen deras forskningskostnader ,detta till trots så är man ett företag inom sin bransch som radar upp vinst kvartal. vackert så! ...

Chansköper PetroGrand

Det finns ofta en möjlighet att göra bra affärer på börsen när det råder allmän förvirring. Och “allmän förvirring” är jag rätt övertygad om att råder kring Malka Oil just nu och säkerligen hittar man femtioelva olika konspirationsteorier på aktieforumen gällande bolaget. Jag tänker dock inte spekulera i något gammalt groll utan för mig är Malka nu ett nytt bolag - med affärsidé att bedriva oljeproduktion genom förvärvade ryska oljebolag och oljelicenser - och som idag handlas under den egna kassan! ...

Dags för en taxifärd

Det sägs att taxichaffisen är en mästare på att flagga för ett rådande bubbla, men vem flaggar för en undervärderad börs och kommande uppgång? Peter Lynch brukade inhämta varningssignaler från cocktail partyn. I tider då han blev omringad för att bli tipsad om aktier tog han det som ett allvarligt varningstecken. Men den gode Lynch måste ha varit ganska ointressant och ensam de senaste två åren. Har han överhuvudtaget varit bjuden på cocktail partyn? Det vore ett ypperligt tecken på undervärderad börs. ...

Mannen i fönstret ...

En observation från verkligheten… Produktivitet är inom ekonomin är ett sätt att mäta värdet som en anställd producerar under en viss given tid på arbetsplatsen..Det kan också utläsas som ett mått på kostnaden för att producera varor och tjänster..Hur kan man då öka ett företags produktivitet så att företaget blir mera konkurenskraftigt. Halvera lönen ? .. Piska dom anställda och få dom att springa mellan arbetsstationerna ? ..Kortare raster ?..Längre arbetsdagar med bibehållen lön kanske ? Att få ner sjukskrivningarna är en viktig del och där kan företagen göra en bra insats genom att subventionera olika typer av friskvård. Det har i många fall visat sig vara en lyckad satsning, där alla blir vinnare… ...

Malka - ett försök att blidka marknaden?

Idag meddelar styrelsen för Malka oil att bolaget avser byta namn och affärsplan. Detta var ingen nyhet, men att man även har på förslag att dela ut 2 öre/aktie till aktieägarna var kanske en nyhet. Som säker dom flesta kommer ihåg var det mycket turbulent kring Malka Oil för några månader sedan, det var allt från skottlossning till advokatkostnader och stopp i produktionen i deras anläggning i Ryssland. Efter att då styrelsen gjorde ett bra arbete med att lösa dessa problemen dök sedemera nästa frågetecken upp runt bolaget. En försäljning av bolagets samtliga tillgångar var aktuellt och rykten kom upp uppköpsbud från asiatiske och ryska bolag. Allt från 18 öre till upp mot 50 öre/aktie var under spekulation. ...

Nibe, my two cents

Jag forstsätter med mina hobbyanalyser. Jag köper aktier i de företag jag tror på! Med avsikten att vara ägare ganska länge (1 eller några år). Nibe: När jag va liten så eldade vi ved hemma. Det va kallt på morgonen, svinvarmt på kvällen och aldrig tillräckligt med varmvatten till mig och mina “långduschande” syskon. Tills vi skaffade en Nibe bergvärme pump. Himmelriket :) Detta mot bakrund av att min far äger skog. Trots att han har fri tillgång på brännved så köper han en värmepump.. ...

Börsen känns inprisad, kan AstraZeneca vara ett bra alternativ?

Har under senaste tiden behövt koncentrera mig lite mera på mina studier och har därför inte haft tid att skriva ner mina funderingar på på redeye.se. Ser emellertid fram emot en skön påskledighet med god mat och dryck och förhoppningsvis även en god börsvecka! Har under senaste vekorna som sagt varit lite dåligt med tid att se över placeringarna och har därför i dagsläget endast astra i portföljen.. och när jag nu satt på morgonen och skulle leta placeringar så får jag bara en överhängande känsla att allt känns riktigt överrekat i dagsläget, det finns ju inte (i mitt tycke) någon bra ingångsnivå på de aktier jag bevakat och haft lite koll på tidigare.. ...

Epicept - Tjugoelfte köprek.

Så kom det ytterligare en köprekomendation fran gårdagens pappersformats tidning Privata Affärer. I tidningen skriver Per Bernhult, Stockpicker, om att Epicept just nu är en av de mest köpvärda aktierna om än riskfylld. Han poängterar att bolaget är undervärderat speciellt efter Meda avtalet och NP-1 potentialen. Kära Episektare, känns det som vi har hört detta förrut? Vi har hört detta i snart 2 år. Marknadens reaktion låter inte vänta på sig, aktien “sticker” HELA 2,37% i skrivande stund. ÄNDÅ ligger vi på nästan samma nivåer som för ett år sedan och något upp från 2 år sedan. När ska marknaden inprisa dessa avtal och produkter?!?! Förmodligen inte förrän man ser pengarna på bordet. Men SERIÖST vilket forskningsbolag av de ca 50 st som finns på stockholmsbörsen har detta krav på sig??? Vi ser bolag som fortfarande ligger i FAS utveckling av sina preparat och har ÅR till ett EVENTUELLT marknadsgodkännande som är värderade FLERDUBBELT upp om man jämför med Epicept. ...

EU och IMF till Greklands räddning

GREKLAND Det fick stor uppmärksamhet, igår kväll att euroområdet hade kommit överens om ett stödpaket för Grekland. Detaljerna i förslaget kommer att arbetas ut idag, den andra och sista dagen av den europeiska unionens ekonomiska toppmöte. Baserat på informationen som läckte till Reuters, så vet vi att ungefär 2/3 av det ekonomiska stödet kommer inifrån euroområdet medan den sista tredjedelen kommer att tillhandahållas av Internationella valutafonden. Också, enligt villkoren i förslaget, så kan stödpaketet vara värt upp mot 29.2 miljarder US dollar. ...