Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Tekniskutsikt GBPUSD & EURUSD, 29 mars, 2010

EURUSD har sedan vår senaste uppdatering fortsatt korrigera mot 1,3450 men för att inte bryta sin nedtrend bör priset skapa en lokal topp i området mellan 1,3450 och 1,3570. Vi söker efter ett rött candel stick som visar att säljarna tagit över kontrollen. Denna nya topp kommer fungera som utgångspunkt för korta positioner mot 1,3150. Priset har dock ännu inte rullat över på 4 fyrtimmarsgrafen och vi kan få en korrigering hela vägen mot 1,3570. Skulle priset bryta ovanför 1,3570 kan vi eventuellt nå 1,3800, men får vi en brytning av 1,3570 kommer vi inta ett avvaktande läge tills vi får klarhet vad EURUSD vill göra (ny trend?). RSI har fortfarande utrymme att stiga vilket gör det sannolikt att priset eventuellt når hela vägen till 1,3570 ...

Det Norske StatGas...

Statoil har inngått avtale med partneren Chesapeake om å kjøpe ytterligere 59.000 acres på Marcellus Shale-formasjonen i USA. Statoils eierandel på Marcellus var 600.000 acres før avtalen ble inngått.Hegnar.no… Prisen på transaksjonen er estimert til 253 millioner dollar eller i overkant av 1,5 milliarder kroner. Prisen per acre er 4.325 dollar. Gissa hur mycket acres Questerre har ?? Norska olje/gasbolaget Statoil (SO) flyttar fram sina positioner inom Shalegasen (SG) Obs ! inte att förväxla med SopGubbe..SO:s VD har länge talat sig varm för Shalegasen och dess fördelar jämfört med kol och olja..I takt med att man tappar oljereserver och produktion så köper man upp shalegastillgångar..Priset för landarealen är intressant för det ger en fingervisning om vad större spelare är beredda att betala för SG -arealer i heta områden..Utica är ett “hett” område som ligger mitt på gasbanans fairway mellan storstäderna Montreal och Quebeq..Brunnen St: Edouard 1A som blev en “hole in one” ligger endast 75 km från Quebec..Väl utbyggd infratsruktur i området ger låga investeringskostnader i nya pipelines från fälten mot vad fallet skulle vara om fälten låg mitt ute i ingenstans…Bear contry, och no way at all ;) ...

Karo Bio, ny VD utsedd.

Karo Bio uppger nu på morgonen att man utsett en efterträdare till den avgående VDn P-O Wallström. Det är Biolins förra VD Fredrik Lindgren som man lagt beslag på. Fredrik Lindgren har en extremt passande bakgrund som ny VD för Karo Bio vid en snabb historisk överblick enligt min mening. Den senaste historiken innefattar inte bara VD rollen för Biolin med några mkt framgångsrika år bakom sig utan även som tidigare vice för Active Biotech samt andra roller inom flera sektorrelaterade bolag. ...

2017-05-30 13:01 · krax

Kakaopriserna är tillbaks på 70-talets nivåer!

Jag brukar säga att jag kan leva på frukt och mörk choklad! Och faktum är att jag tidvis faktiskt testat att leva efter mina principer. Jag minns t.ex. en 38 timmar lång bussresa genom västra Mexiko, i min något impulsiva och naiva ungdom, där jag bara hade ett par Hershey chokladkakor med mig. Jag köpte frukt i massor längs vägen och överlevde resan utan några som helst men. Och i lumpen hade jag alltid ett par 200g mörka Marabou chokladkaor i ena ammunitionsväskan (som så många hatade jag att rengöra k-pisten och fingerade hellre skjutande) och tiotalet apelsiner i min radio-terrängbil (TGB11-radio) med mig ut på fältövningarna. Detta var bättre än de hårda oskalade potatisar med broskfulla fläskskivor och genomskinlig sky som typiskt stod på menyn. Och så slapp man diska snuskburken??. ...

Konst

12 år…1 bubbla…1 långdragen nedgång…1 uppgång…1 krasch … det är vad jag har varit med om sedan jag på allvar gav mig in på aktiemarknaden. Ett knippe av erfarenhet är vad resan inneburit. Man har en tendens att bocka av en resa som erfarenhet, paketera det snyggt ner i en låda och vara tillfreds med insikten att man nu inte gör om samma misstag igen. …det är ingen konst. En erfarenhet rikare gör dig inte rik på marknaden. Du kommer alltid att lockas av att hoppa på nya tåg med förhoppningen om stora vinstmöjligheter och duplicera dina misstag. Nyckeln till att undvika misstag ligger i konsten att omsätta dina erfarenheter i nya företeelser. ...

Guldet blir till sand?

Håller guldet på att ta slut? Lite nu och då kommer det fram saker som man inte riktigt tror på! Saker som låter lite för allvarligt för att vara sanna. Jag menar, vi har ju myndigheter som utför en regelbunden översyn och vi har proffessionella tjänstemän som har gedigen utbildning och vet vad de håller på med. Därför hickar man till lite när man Cornucuopia igår länkade allvarliga anklagelser om prispåverkan inom guldhandeln. Kritiken gäller främst att vissa stora aktörer påverkar guldpriset så att många av optionerna faller värdelösa på slutdagen. Det riktigt allvarliga hittar man dock längre ned i diskussionen, då det enligt uppgifter från GATA handlas ca 100 ggr mer än det fysiska guld som bevisligen finns på Londons guldbörs! 100 ggr det guld som alla tror det finns alltså! Oron gäller ifall t.ex. Kina börjar kräva att få betalning i äkta vara istället för i pengar. Det ska, i såna fall, inte dröja länge innan guldet tar slut. Det här låter alldeles för allvarligt för att vara sant. Vi har ju som sagt proffs och myndigheter som ser över detta varje dag. Precis som vi har proffs och myndigheter som såg över den amerikanska bostadsmarknaden… ...

Upplagt för viss uppgång

USA-börserna utvecklades blandat efter stängning i Stockholm under fredagen. I Asien har flertalet index noterats upp under natten samtidigt som ledande amerikanska terminer pekar uppåt nu på morgonen. Stockholmsbörsen väntas inleda dagen i svag positiv anda. De amerikanska börserna öppnade positivt under fredagen men sedan rapporter inkommit om att ett sydkoreanskt patrullfartyg drabbats av en explosion och sjunkit utanför Nordkoreas kust minskade riskaptiten och börserna sjönk tillbaka. Dow Jones Industrial Average stängde upp 0,1 procent, breda S&P 500 klättrade 0,1 procent medan Nasdaq Composite backade 0,1 procent. ...

Epicept - BSH 2010

I helgen roade jag mig med att läsa igenom 3 medicinska rapporter/tidsskrifter som behandlade olika behandlingsmodeller av AML, däribland Ceplene. Fann att det blev mycket lärorikt, då jag tidigare förstått bas principen för Ceplene har jag nu en näst intill fullständig insikt över dess funktion. Då denna information inte finns direkt tillgänglig eller är lättförstålig för gemene man så får man konstatera att efter nästan 2 år som aktieägare i Epicept har detta blivit en mycket lärorik resa. Mitt konstanta grävande i bland annat finansiella rapporter eller medicinska rapporter har gjort att man lärorikt kan ta del av ny och mer komplicerad information. Hur denna information kan gynna en privat investerare som den gjort är mycket glädjande och överraskande och har till och med fått mig att fundera över att kanske man skulle försöka med att ta och placera sig i skolbänken igen? Eftersom jag blir så tillfreds och tycker att det är så kul med dessa rapporter och tidskrifter verkar det som man inte kan få nog och vill bara ha mer och mer, en kunskapstörst som kanske skulle göra sig behövd på ytterligare studier eller forskning. ...

Eurocine - Lösningen på problemet Tamiflu

I kvällens Kalla Fakta handlar programmet om den antivirala medicinen Tamiflu som varit ett hett ämne under svininfluensans intåg i världen under det senaste året. Stora mängder har köpts in för skattebetalarnas pengar och effekten ifrågasätts. Tamiflu eller Oseltamivir som produkten även heter är inte som många tror ett vaccin utan en medicin som bromsar influensavirusets repliktion, dvs enkelt sagt den process som vid celldelning kopierar över virusets DNA-molekyl till den nya cellen. Genom att stoppa denna process förhindrar man spridning av viruset i kroppen och på så sätt mildrar virusets effekt. Tamiflu ifrågasätts nu efter att flera tester visat att flertalet vanliga influensastammar är mycket resistenta mot dess effekt. ...

Nu är den efterlängtade sommartiden här!

Nu har jag sedan en tid tillbaka varit en flitig besökare på redeye.se men från och med idag är jag medlem, vilket känns väldigt bra i och med alla fördelar som tillkommer. I den här bloggen kommer jag att dela med mig om mina tankar och funderingar kring sparande och då främst aktiesparande. Penningplaceringar har varit ett av mina stora intressen sedan jag fyllde 18 år, men med tiden har intresset för detta bara vuxit sig större och större. Aktiemarknaden har visat sig vara ännu mer spännande än vad jag i från början hade kunnat ana…En marknad som styrs av måånga faktorer och som i perioder åker bergochdalbana. Vill du åka med? Spänn fast bältet för nu kör vi! ...