Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Spectrum Pharmaceuticals; gedigen och undervärderad cancerforskning på Nasdaq

När Topotarget tillkännagav sitt miljardavtal rörande Belinostat med Spectrum Pharmaceuticals Inc. för några månader sedan var dåvarande VD Peter Buhl euforisk över att ha hittat en så dedikerad partner och uttryckte sig i ordalag som “kärlek vid första ögonkastet”. Efter det ingångna avtalet har jag tagit mig en titt på Spectrum och det är tydligt att det finns stora likheter mellan de båda bolagen trots att Spectrum är en större spelare med redan etablerade droger på marknaden. ...

2017-05-30 13:01 · krax

Portföljuppdatering och en karamell

Då har det nu blivit bekräftat, Tricoronas ledningen säger idag nej tack till Opcon. Detta skrev jag om i min förra Tricoronablogg och ni som följde mitt råd att köpa på 6,7- och 6.5-nivån har gjort er en fin kortsiktig hacka.( http://www.redeye.se/aktiebloggen/7058/tricorona-bekraftar-prognoshojning-2010) Tricorona är forsatt intressant men jag valde att ta hem hela vinsten idag och satsade lite mer i min favorit, mer om detta senare. Doro har gått som en raket den senaste tiden och är fortfarande mycket intressant både på kort och lång sikt, Kim Dahlströms analys och bloggar om företaget ger er en mycket bra bild av vad som komma skall. Personligen var jag nog lite väl hård mot Redeye’s analys i min blogg om Doro men ännu så länge har jag haft rätt i det här caset. Trots fortsatt positiv syn på bolaget så valde jag att ta hem hela vinsten här också och satsade lite mer i min favorit, mer om detta senare. Micropos Medical ligger kvar i porföljen om än en väldig liten andel. Micropos har utvecklat ett nytt system att bota prostatacancer som i framtiden även är tänkt att kunna användas vid behandling av bröst- och coloncancer. Produkten som heterRaypilotbygger på att man realtidspositionerar tumören/tumörerna och gör strålningen effektivare. Studier visar på att produkten ger mycket bättre resultat, den halverar dagens behandlingstid och ökar antalet botande behandlingar. Då var vi då framme vid min favorit en karamell som jag kommer att suga på ett bra tag framöver. Alltele meddelade förra veckan att den organiska tillväxten tagit fart. Under första kvartalet hade AllTele en spontan orderingång på 100-120 kunder per dag. Vidare meddelade VD Ola Norberg att han ser en förvärvad tillväxt i år på 25 %. AllTele har ännu så länge alltid lyckats hålla sina prognoser och den senaste gör gällande att de ska nå en omsättning på 300 milj och ett rörelseresultat på 30 Milj i år. Det som gör det hela intressant är att prognosen är exklusive de förväntade förvärven. Jag har en känsla av att ett förvärv är nära förestående. Bland annat därför att Ola Norberg i min förra blogg svarade så här på min fråga om just förvärv:Ola:__Vi utvärderar alltid ett antal lämpliga kandidater och ser under närtid ett par mycket intressanta möjliga avslut varav något med avsevärd omfattning! Värdering: Alltele värderas idag till Pe-tal på 8 baserat på 2010 års prognos. Prognosen baseras alltså på befintlig kundstock samt en del organisk tillväxt, ej förvärvad. TA: Stöd finns vid 18 kr och motstånd vid 19,5 Se: http://www.introduce.se/foretag/alltele/teknisk-analys/2010-03-12/alltele-teknisk-analys Målkurs: 30kr under 2010 Lycka till! ...

Tilgin - mitt frågetecken

Tilgin Im not a big spender, but sometimes a risktaker. När jag hoppade in i frimärksaktien Tilgin tänkte jag; “okej här kan man ligga lågt ett tag, en liten aktie med potential som kan växa och kanske en vacker höstdag ha dubblat sig”. Inköpspris: 2.21 Så vad händer. Kursen faller. ¤ MGA och Trulscom lägger budpliktsbud värt 2,05 kr/aktie OCH ¤ Tilgins styrelse rekommenderar aktieägarna att acceptera MGA Holdings bud på bolaget. ...

Booooliden, uppgången finns kvar.

Läste precis att råvaror rusar Basmetaller (pris/ton): Koppar, termin 3 mån +255 USD 7.770 Zink, termin 3 mån +103 USD 2.332 Nu när Boliden gått så dåligt sistone, finns uppgången kvar.. man får inte glömma alla rekar på riktkurs 120kr och uppåt. Koppar stiger också pga lagren minskar och efterfrågan kommer stiga ytterligare. Nu känns det gott att sitta på boliden. Även alliance oil börjar bli intressant med potential dubblering av kurs om oljan förblir på de nivåer som den är på, kan den erbjuda en potential uppgångs kandidat… samt spekulationer om kinas uppköps strategi… spekaulationer åt detta håller är bra för aktie kurserna. ...

Cut your losers keep your winners

Efter att läst några, i mitt tycke, konstiga eller virriga rekommendationer i Diamyd så kan man ju undra om de gamla reglerna om att man ofta säljer för tidigt och köper för sent, och att om man är tvungen att minska så ska man minska de aktier som gått dåligt. Som jag läser vissa rekommendationer så verkar de (Carl Froste och Klas palin, till exempel) mena att en aktie är fullvärderad för att den stigit. Jag kan förstå att man gärna kan vänta om man missat ett tåg, det kommer ju flera och det finns andra aktier att investera i. Men att sälja för att det gått bra bryter mot att man ska behålla sina vinnare. Varför ska man då behålla sina vinnare? ...

Alla kan bygga en egen pengamaskin.

”Vägen till din första miljon – Alla kan bygga en egen pengamaskin” av Tobias Schildfat heter den senaste boken jag har fått ögonen på. Även om innehållet till många delar liknar andra böcker i samma genre så är denna är riktigt bra! Den är till viss del skriven för att få folk att börja spara och investera, men för min del tycker jag inte att det stör; det kan alltid vara bra att gå tillbaka till grunderna. ...

RåVaror Heta igen...

Läste att Boliden är i beredskap att öppna nya gruvan, och koppar priserna är påväg upp, lagren minskar och läget ser minst sagt intressant ut för att utöka i boliden & ssab a, en bank är även intressant, Swedbank efter att Wolf sagt att banken kan redovisa en vinst detta året… 69kr stöd och riktkurs 82kr. Tror jag åtminstonde. Satt på björnan när börsen gick upp, brände mig rejält, vågade inte köpa när allt gick upp, litade på de så kallade experter som menade att marknaden var överhettad och rekyl var jätte nära… samtidigt som dom ropar varg så stiger börsen mot nya höjder, och jag tycker mig se en ny stabilitet på marknaden… aktierna har ju legat och slickat botten nivåer en bra tid, tycker mig se styrka hos boliden och swedbank. ...

Oljan bryter upp på årshögsta

Oljepriset befinner sig i en långsiktigt stigande trend. Priset testar i dag för andra gången under mars månad motståndet vid 82 USD. Totalt är det test nummer tre i år, efter ett första test i januari, tidigare i år. Chansen för ett genombrott ökar för varje nytt test och jag bedömer att detta test har en god chans att lyckas. Att dömma av de senaste månadernas handelsintervall mellan 71 och 82 kronor bör oljepriset de närmaste månaderna kunnan nå över 90 USD. ...

Andra kvartalet. Vad kan gå bäst?!

Efter ett lyckat första kvartal kommer jag vara lite avaktande under andra. Har under senaste dagarna sålt av ABB, Volvo,Vostok nafta och idag även Malka. Vostok nafta känns övervärderad och jag tror det är bättre att köra rysslands fonder. Kommer Ligga kvar i Alliance oil hela kvartalet (känns bättre och bättre ju mer man läser om Alliance) och även en liten post i kopparberg mineral som chans. Hade förväntat mej större uppgång i Alliance under första kvartalet men 16,59 % är ju iallafall dubbelt jmf med OMX index. ...

Den som gapar efter mycket...

Ja nu tappade jag inte hela stycket men nog tappade jag allt. Dagens läxa är att man inte ska bli för girig! I fredags så försökte jag på mig en trade med Tricorona som jag i övrigt har legat tungt i, både i uppgång och nergång ett bra tag nu. Trots att den har varit nere på låga 5-6kr så har jag suttit lugn och still i båten. I Fredags försökte jag som sagt på mig en liten snabb vinst, sålde på 6.95, direkt efter jag sålde så började Remium att stor handla och aktien stängde på 7.10, idag så släppte styrelsen sin rekommendation om att inte tacka ja till budet från Opcon och Remium forsätter att storhandla (på två dagar har de handlat lite över en miljon aktier eller ca 0,7% av aktiestocken). ...