Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Astra-Abbott-Certriad-KaroBio-Eprotirome

AstraZeneca och dess partner Abbott mottog i dag ett sk CRL (complete response letter) från den amerikanska registreringsmyndigheten FDA rörande sin ansökan kopplad till läkemedelskombinationen Certriad (en kombination av Astras statin Crestor samt Abbots fibrat Trilipix) mot höga blodfetter. FDA frågar efter ytterligare information i tillägg till den registreringsansökan som ligger på bordet hos myndigheten. Innehållet i myndighetens förfrågan är inte offentliggjord och man uppger att man f n utvärderar förfrågan. I mitten av månaden stod klart att Accordstudien med Certriad inte nådde sina primära mål och man skrúvade redan då ned förväntningarna på framtida försäljning av preparatet. Accord visar att kombinationen inte nått sina effektmål att minska hjärt/kärlhändelser eller dödsfrekvens bland diabetespatienter i jämförelse med patienter som tar enbart statin. ...

2017-05-30 13:02 · krax

Bloggtävling?

Tänkte bara ge er ett kort blogginlägg med lite kritik gällande tävlingen som är i full gång. Ifall Redeye vill ha en tävling, borde ni inte försöka göra så att det blir på lika villkor isåfall? Just nu ligger den oerhört bra bloggarens Kalle Farsas senaste blogg på förstasidan, tror ni detta kommer generera extra trafik till hans blogg? Ja förmodligen väldigt mycket, vilket gör det mer eller mindre omöjligt att slå honom idag. ...

Mannen på balkongen ..

Mannen i fönstret sitter nu på balkongen och gottar sig i vårsolen.. Tänker på komersen kring den lokala fiskbilen och vad folk köper för fisk..Norsk odlad lax verkar vara det man köper mest..Billig och nyttig har vi fått lära oss..Vilken röd färg den har tänker man. Jasså, den är artificiellt färgad - ja ja, då vet jag varför den är så röd..Vild lax är rosafärgad och inte röd. Konsumenten vill ha den röda färgen säger handlar´n..Kan inte komma på att jag någonsin efterfrågat rött kött på laxen.. ...

God ingångsnivå om man tror att EURUSD kommer fortsatta att falla.

GBPUSD fortsätter att gå starkt och kan eventuellt bryta ovanför 1,5100 vilket är vår riktnivå. En brytning av 1,5100 indikerar att den fallande trenden tappat kraft och även om en vändning sker vid fibonaccimotståndet vid 1,5154, innebär den sena vändningen att vi inte behöver falla ner till den tidigare botten på 1,4800. Dock är sannolikheten är fortfarande högre att priset i förläggningen bryter 1,48 än 1,54. EURUSD närmade sig 1,3570 men valutaparet blev aggressivt sålt vid 1,3535 och verkar nu vara på väg att skapa en lokal topp i det område vi förväntat oss att priset skulle stanna upp för att inte bryta sin nedtrend. Valutaparet har dock inte växlat trend i 30 minutersintervallet och bör helst skapa en dubbel topp eller växla trend helt innan vi är övertygade om att vi hittat en lokal topp. RSI på 30 minutersintervallet divergerar och indikerar att priset vill bryta sin kortsiktiga upptrend. En vändning i detta område öppnar upp mot för ett fall till 1,33. Att GBPUSD inte är redo att växla trend i detta läge sänker sannolikheten att vi få en varaktig vändning i EURUSD. Man bör därför hålla båda valutaparen under uppsikt. Se graf: http://forexforums.dailyfx.com/dagliga-marknadskommentarer/168461-euro-och-gbp-vs-usd-30-mars-2010-a.html ...

Goda möjligheter att USDNOK stiger med 20 ören från dagens nivå

USDSEK forsätter att konsolidera sitt tidigare rally medan USDNOK verkar nu ha bottnar ur. USDNOK befinner sig i nivåer där vi förväntat oss att köpare tar över. Kursen har nu bottnat ur på ett snyggt sätt och sannolikheten är hög att köpare lyfter kursen mot 6,20. Detta gäller så länge 5,90 inte bryter. En brytning under 5,90 innebär att vår tidigare botten utraderas och vi kan förvänta oss att priset faller mot 5,79. Fundamental har vi anledning att gå lång USDNOK på bakgrund av det negativa sentimentet som skapades när norska centralbanken valde att inte höja räntan den 24 mars. Mål för USDNOK om priset vänder på dessa nivåer är 6,20. ...

Peak Oil Del: 3

Sitter här vid datorn och dricker en kopp kaffe. Tjejen städar! Vi alla vet att mycket snart städar även jag. Precis som med aktier så skall man följa trenden. ”The trend is you friend” Detta är min tredje blogg gällande Peak-Oil. Jag skrev i förra bloggen att fokus skulle ligga på Kina och Indien i denna blogg. Dock nämnde jag redan i del 2 att Kina inte alls är den viktigaste motorn i världen gällande oljeförbrukning. De hamnar på plats 2. USA är på plats 3 då de troligtvis aldrig mer kommer öka sin konsumtion av olja från det förra rekordet som är 3 år gammalt. De länder som ligger på första plats gällande ökad konsumtion de närmsta åren är Opec länderna + Ryssland. ...

Ny aktie på finska börsen

I fredags noterades Tikkurila på Helsingforsbörsen (börskod: TIK1V). Bolaget kom som en aktiedividend ur Kemira, där aktieägarna erhöll en T-aktie för var fjärde K-aktie. Tikkurila är kort och gott målfärger. Tikkurila är också ett bolag inriktad på östeuropa med Ryssland i fokus. Ca 50 % av omsättningen kommer därifrån, resten från Finland och Sverige. Lönsamheten är ok även om marknaden för tillfället är ganska tuff. Aktiekursen ligger kring 15 euro och det är kanske en aning lägre än kurskorrigeringen i Kemira antydde (16 euro). Hursomhelst är detta en mycket intressant aktie! Lönsamheten förbättras stadigt de kommande åren och ledningen har tidigare varit mycket duktiga på att införliva de förvärv de har gjort på den ryska marknaden. Lägg där till att östeuropeer använder betydligt mindre målarfärg idag, jämfört med oss och tja - gissa vad bolaget tror kommer att hända med den skillnaden? ...

Trolig start runt nollan

Stockholmsbörsen ser ut att inleda dagen kring nollstrecket efter att USA-börserna vandrat i sidled efter gårdagens stängning i Stockholm. Även ledande amerikanska terminer pekar för tillfället på mindre rörelser inledningsvis. USA-börserna steg på måndagen med råvaru- och energibolagen i spetsen. Uppgången mattades dock av något mot slutet. Dow Jones Industrial Average slutade upp 0,4 procent, breda S&P 500 steg 0,6 procent och Nasdaq Composite klättrade 0,4 procent. Oljepriset steg rejält i spåren av ökad optimism kring den globala ekonomiska återhämtningen och spekulationer om en ökande efterfrågan. En tillfällig vänding i valutatrenden för dollarn mot euron efter förra veckans överenskommelse med Grekland bidrog också till uppgången enligt bedömare. Strax innan golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja 82,17 dollar, upp 2,17 dollar. Även bas- och ädelmetaller noterade överlag uppgångar på måndagen. ...

Antisoma vs. Epicept

På senare tid har intresserade aktieägare i Epicept förmodligen läst på lite om Antisoma, dels från min tidigare blogg samt deras egen webb site. Orsaken till detta var ett luddigt pressmeddelande från SIX som nämnde substansen AS1404 och Ceplene i samma artikel. Förutom att detta var rent fakta fel och det var AS1411 man menade så används Ceplene och AS1411 för helt olika faser i AML behandling. Då Ceplene används för så kallad remission maintenence och AS1411 används för att få patienter i remission. Dessutom har inte Antisoma någon substans AS1404 utan den heter ASA404 ...

Börjar man bli gammal?

Under mina tidigare år som “hugad” aktiespekulant har jag alltid varit intresserad av hög risk och försökt hitta bolag på börsen som kommer revolutionera världen med sin teknik och aktiekursen kommer då självklart att rusa i höjden i takt med att världens läggs för bolagets fötter. Bolag som Guideline, Pricer, Countermine, Glycorex, Switchcore, Framfab mm mm har alltid varit intressant och hyperaktuella i mina ögon. Och självklart har man alltid varit överbevist om att nu, äntligen har man hittat rätt aktie. Men i takt med alla lärdommar man får att detär faktiskt inte många av dessa bolag som faktiskt lyckas där ute på marknaden. För egen del har jag nog enbart hittat ett sådant bolag genom mina år på börsen. Och det var WBM som verkligen lyckades “slå igenom” på marknaden. Och då handlade det inte om någon ny revolutionerande teknik eller produkt, utan så tråkigar saker som kalsonger…,). Att man sedan har gjort kortsiktiga bra affärer med förhoppningsbolagen stora svängningar i aktiekursen är en annan sak, men vad jag kan minna finns det inget bolag som jag själv har varit intresserat av som verkligen har “slått igenom” senaste 15-åren… ...