Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Karo Bio och Epicept överväger att slås samman!

Efter börsens stängning kom det överraskande beskedet att man överväger att slå samman biotechbolagen Karo Bio och Epicept. Man överväger även att byta inriktning på verksamheten. Bolagens säger i det gemensamma pressmeddelandet att det går inte längre att plocka småspararna på pengar år ut och år in i decennier utan att leverera något. Vi skäms och måste bättra oss och försöka leverera lite vinster och nuvarande respektive verksamheter är helt enkelt inget att satsa vidare på. Vi har hört att oljeletning är intressant och bl.a läst vad Kalles farsa skrivit på Redeye om Blackpearl skriver man vidare. En bekant har sett olja utanför Gotland så det ska vi titta närmare på. Man räknar med att ge defenitivt besked hur det blir innan marknaden öppnar efter helgen. ...

Geveko??

Är det jag som tänker fel eller räknar marknaden dåligt. Aktien handlas idag exlusive TR. Den stannade igår på 62,25. Villkor 3:1 á 13:- Borde inte det då bli (62.25+13x3)/4 = ca 25,30 Någon gjorde en bra affär respektive en urusel. Första avsluten idag 49:80. Borde inte dessa avslut makuleras?

Epicept - EPCT hektiskt dygn

Det senast dygnet har det framkommit mycket information om EpiCept och deras läkemedel Ceplene. Jag har läst mycket information på en rad olika nyhets sajter samt tagit till mig information som delgetts mig på olika chattar. Bland annat så framkom det för mig nyheter om den riktiga potentialen för Ceplene av nyhetsorganet Nordic business report. Detta är ett citat från deras artikel: “The estimate is based on expectations for some 13,000 cases of AML a year, of which 7,000 cannot be treated with transplantation and will therefore potentially use Ceplene.” ...

Gasen i botten !

Gaspriset Henry Hub har fallit rejält under mars månad. Ner från lite drygt 5,0 usd till 3,90usd/mcf där den nu ligger.. Efterfrågan på gas är som lägst nu och dom närmaste månaderna.Förr så följde gaspriset oljepriset ganska slaviskt men nu tycks den ha frikopplats helt och lever ett eget liv.. Gasen i botten alltså :( Full gas hade ju varit bättre, men nu i Påsketider kommer nog många att vara på “gasen” ändå ;) ...

Mindre uppgång väntas

Stockholmsbörsen ser ut att inleda torsdagen, som är halvdag, i svagt positivt territorium. Stöd kommer från morgonens uppgångar i Asien samt positiva amerikanska terminer. USA-börserna noterade mindre nedgångar under gårdagen. Press kom primärt från svaga jobbsiffror som presenterades innan börsernas öppning. Dow Jones Industrial Average slutade ned 0,5 procent, breda S&P 500 backade 0,3 procent och Nasdaq Composite tappade 0,5 procent. Oljepriset tillsammans med en rad andra råvarupriser steg under onsdagen. Strax innan golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja 83,76 dollar, upp 1,39 dollar. En av gårdagens vinnare blev energijätten Chevron som klättrade 0,7 procent. Mot strömmen gick även Honeywell, upp 0,7 procent, sedan bolaget skruvat upp resultatprognosen för det första kvartalet. ...

Ett bombsäkert portföljbolag

First North-listade Aqeri har i år stigit på börsen med nästan 50 procent men det bör finnas betydligt mer att hämta på uppsidan. Bolaget är en leverantör av dator- och kommunikationsutrustning för extrema förhållanden och uppkom år 2006 av ett samgående mellan PCQT och Propac. Koncernen består av affärsområdena Fordon, Industri och Försvar och produkterna återfinns idag i bl a lastbilar, stridsvagnar och industriella styrsystem. Nyligen ingick Aqeri ett licensavtal med IBM, där bolaget kommer att rugga IBM:s Blade Center-servrar så att de klarar krävande miljöer inom militära samt industriella applikationer. Avtalet omfattade marknaderna i Indien, Tyskland, Sverige, Frankrike, Italien samt Australien och det intressanta är att avtalet var ett initiativ från IBM India för att tillgodose det ökade kravet på ruggade servrar i landet. ...

En nybörjares bekännelse

Jag läste, “att handla med aktier är det bästa sättet om man vill bli rik” (på pengar). Vad bra, då köper jag lite aktier, tänkte jag. Såg att börsen gick upp 60 procent förra året. Vad bra tänkte jag och öppnade ett konto på banken med 40000 kr. 40000 det blir alltså 64000 på ett år. 24000 i vinst på att bara köpa ett par aktier… Nice! Satte mig ner framför datorn med mitt nyöppnade konto. Ericsson, HM eller kanske Nokia (den ända aktie jag någonsin ägt, som min mor köpte och sålde åt mig), vilken ska man välja. ...

2017-05-30 13:02 · osh

OK här kommer mitt utlovade KÖPTIPS

Jag har fått mycket påhopp för mina bloggar med säljtips på sunkaktierna Epicept och Karo Bio men även en del som tackat mig. Verkligenheten visar att jag i alla fall hittills haft grovt rätt…. Flera har efterlyst köptips men då flera göder mig med provision för rådgivning måste jag vara sparsam med detta. Ett undantag gör jag nu som utlovat. Jag vill dock först säga att jag endast köper i stabila vinstgivande bolag och jag gör det långsiktigt. Ett bolag där jag och mina kunder tankat ordentligt och haft en fin resa sedan i somras är i Fastighets Balder B. Aktien fick mycket stryk under finanskrisen då man som de flesta fastighetsbolag har hög belåning. Efter att man tagit in bolaget Din Bostad ser vi ett mycket stabilare bolag. VD:n och huvudägaren Erik Selin är mycket framåt och duktig och det är obegripligt att bolaget värderas så mycket lägre än andra fastighetsbolag och jag ser fortsatt mycket fin potential. ...

Gubbaktier?

Många gånger pratas det om att bolag XYZ är en gubbaktie, den allmänna uppfattningen verkar många gånger vara att man ska äga aktier i företag som sysslar med så konstig och banbrytade teknologi som möjligt, då är det ju häftigt. Jag fick senast idag den kommentaren att H&M är för gubbar, konstigt tänkte jag, jag studerar fortfarande på universitet, jag åker fortfarande på festival varje sommar och jag känner mig inte som en gubbe då jag inte är i närheten av ens 30 än. ...

LångFredag Vs. PricerFredag

Fredagen den 16:e jan 2004. Pricer får en genombrottsorder på 100 Mkr från franska Carrefour. Aktien stiger under dagen med som mest lite över 200%. Handelsvolymen är än idag något av ett rekord. Enorma 249.000.000 aktier. Efter en intradaykonsolidering runt lunch var det bara att öppna plånboken och lassa in. Successivt stigande trend under e.m gav ytterligare ca 50% till förmiddagens raketuppgång. Efter denna dag myntades uttrycket ”PricerFredag” Tiden strax före ”PricerFredagen” kunde förståndig lusläsare snappa upp på chatsidorna att något var på gång. Gör man samma sak nu och adderar de uttalanden som VD nyligen gjort om skördetid, är det svårt att inte se paralleller. Om det är dubbelseende och önsketänkande lär visa sig. Skillnaden mot då är iaf att pricer nått kritisk massa och trots finansiell omvärldsturbulens tjänat pengar på sista raden sedan 2007. Skatt betalas inte under överskådlig tid då gamla förlustavdrag runt 1,5 mdr har sitt värde. Pricer har idag installationer i över 5300 butiker i nära 40 länder. Man kan säga att ESL redan är här ändå har det knappt börjat. ...