Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Nybörjaren

Har precis börjat med aktier och kan inte säga att det har varit tråkigt. Blev arbetslös under finanskrisen och hade tid över så jag tänkte varför inte lära sig aktier. Så jag har läst på så mycket jag kan och har börjat handla i aktier i kanske två månader. Jag kan inte påstå att det har gått dåligt, men har inte precis stora summor i det. Måste kanske bli mer långsiktig som alla säger att man måste vara. Folk skriker dividens!! Men hur ska man tjäna pengar om alla gör likadant frågar dem sig själva samtidigt. Man kanske lurar sig själv att man är bättre än alla andra där ute. Mina nerver har inte klarat långsiktigt ännu. Köpte Metro runt 0,93 sålde efter uppgången, eller ska man säga kraschen efter uppgången runt 1,25. Ville köpa runt 0,70 men tog tid och öppna ett internetkonto tydligen så man kan handla. I allafall sedan köpte jag björn borg och hängde med en uppgång till 75 där jag sålde av och nu sitter jag på Alliance som har gjort lite ryck hoppas på lite mer ryck. Det har ju gått bra att vara kortsiktig just nu och aktierna är ju så dyra att jag inte vill stanna länge på en, för alla snackar ju om kraschen som ska komma. Läser olika bloggar för att lära mig utöver böckerna jag har läst. Vill gärna sitta långsiktigt men har funderat på en strategi att följa med olika aktier upp några procent sälja av men lämna en del av vinsten på aktien kvar och på detta sätt dumpa aktier i olika bolag lite överallt. lägga små bajspluttar så som hundar gör liksom:D ...

Diamys - "Vi har fått erbjudande"...

…meddelade man marknaden redan för 7 månader sedan, men ännu har de inte “hoppat i säng” med någon. Senaste veckans nyhetsflöde indikerar dock att företagsledningen vara lite upptagna med att prassla hemlighetsfullt i den egna handväskan, detta efter att de med en väl genomförd PR-kampanj lyckats få marknaden att se precis det som företagsledningen vill att marknaden skall se. Resultatet av PR-kampanjen är en 4-dubbling av företagets börsvärde, marknaden har för närvarande satt en prislapp i trakten 4 miljarder kronor på Diamyd, och marknaden förväntar sig mer… ...

2017-05-30 13:02 · tony1

Clinical Laserthermia Systems

CLS uppger nu på sin hemsida att man nu nått ett antal steg i utvecklingsprocessen för sitt instrument som är en produkt baserad på ILT metoden. ILT är en teknik att genom värmebehandling kunna behandla solida cancertumörer som har diagnostiserats som inoperabla. Bolagets specifika produkt innebär en rad fördelaktiga effekter i jämförelse med liknande produkter på marknad och i utveckling som exempelvis en stimulans av kroppens egna immunförsvar som är möjlig p g a bolagets patenterade teknik att uppnå en specifik temperatur vid behandlingen. ...

2017-05-30 13:02 · krax

Jag är inte sosse, snarare kapitalist

Igår kväll så såpg jag filmen “capitalism: a love story” av Michael Moore. Hans filmer är förvisso ganska så subjektiva men det är ändå sjukt att se hur pass allvarlig inverkan kapitalismen har haft i USA. Jag älskar aktier, jag älskar entreprenörskap, ja jag älskar pengar men jag är även en medmänniska! Vi, det vanliga folket som sparar i aktier har kanske inte så stor påverkan, men de amerikanska storbankerna och ja hela wallstreet har förstört ett land genom att sätta kapitalisterna i första hand. 1% (kapitalisterna) av USA:s befolkning har lika mycket som 95% av den övriga befolkningen i tillgångar, ganska så sjukt? ...

Börsen nått målkursen, vad händer nu…?

Hejsan alla Aktiebloggs fantaster OMXS30 index har nu nått huvudalternativet på 1029 punkter som jag lyfte fram som ett möjligt scenario i en analys den 5 okt se länk nedan. Frågan är vad som händer härnäst….? En god princip är att acceptera att man inte vet vad som kommer att hända , att allt är möjligt och att man därför som bästa alternativ låter marknaden visa vägen. Med denna insikt klar för sig kan man beroende på erfarenhet och ens förmåga att tolka marknadens signaler plocka fram ett par troliga scenarios, som man låter marknaden bekräfta eller förkasta allteftersom. ...

Sälj Betsson Köp dessa aktier

Betsson riskerar att råka ut för allvarliga problem med Turkiet. En välkänd tidning, www.todayszaman.com i Turkiet hävdar o bevisar att Betsson bryter mot turkiska lagar o det senaste jag fick veta är att en myndighet i Turkiet kommer att dra Betsson till domstol inom en snar tid. Betsson verkar verkligen bryta mot deras lagar. Tvingas Betsson lämna turkiska marknaden mer en fjärde del av omsättningen är borta. Jag tror att Betsson kommer att gå inemom samma öde som ett engelsk spelbolag gick igenom 2007. Då tvingades bolaget att lämna turkiska marknaden med anledning att de bröt mot lagar. Aktien föll mycket kraftigt på londonbörsen. Den nedgången har vart bestående. Därför föreslår jag att man skall sälja Betsson helst efter utdelningen. Bolaget lever på för högt risktagande. ...

Kanon eller påsk-kalkon, Oxigene INC.

ROTH CAPITAL inledde en köpbevakning, riktkursen sattes till 4 dollar på en 12-månaders horisont. (dagens kurs 9 kr) Samtidigt finns det en hel del info om hur bolaget blöder, alltifrån hot om avlistning från Nasdaq till att kassan kommer ta slut innan nyår. Aktien var gårdagens vinnare i smallcap listan med en uppgång på 25 procent. Vad ska man då tycka om köp-rekomendationen? Att aktiens rörelse kan åstadkomma hjärtklappning är tyvärr ett faktum. Rörelserna är överdrivna, toppar, dalar och allt imellan sker för ofta. Tekniskt sätt ser aktien ut som en 9 årings misslyckade jakt på godis och bestraffningen med “BUS”. ...

WA Wall Vision 6: Udelningen höjs med en krona

Är 2009 blev det bästa resultatet för ECO-Boråstapeter på 104 år. Det bästa året för vinst och försäljning sedan startåret 1905. Företaget blir denna månad holdingbolag och byter namn till WA WallVision. Företaget finns till handel på www.alternativa.se Utdelningen höjs med en krona till 3 kronor per aktie. På Alternativa är köpkursen 65. Det innebär en direktavkastning på 4,6 procent. Resultat per aktie 5,95 kronor. Förra året 4,37. PE-talet är 11. ...

Ford ett bra företag att investera i...

Jag grundar min rubrik på de olika rapporter som kommit in detta året. Med bland annat mycket god försäljnings volymer, där försäljningarna ökar mer än vantat samt Ford tar marknads andelar från GM och Toyota. Lägger upp några rapporters rubriker i denna bloggen, sitter själv på några kontrakt `CFD i Ford, och tar den senaste lilla rekylen ner som köpläge. In early February, Ford announced that its January sales jumped 25%. Then in the first week of March, Ford posted a 43% surge in its February U.S. sales. The company also set higher second-quarter production targets for North America. ...

Biometribolagen lockar intresse

Biometribolagen Precise Biometrics och Fingerprint Cards värderas i dagsläget ungefär lika högt sedan aktiekursen hos Fingerprint under mars nästan fördubblats. Orsaken till kursrusningen i Fingerprint Cards är sannolikt förknippad med att insiders flitigt köpt aktier i bolaget under de två senaste månaderna, vilket skapat förhoppningar hos placerarna om att bättre tider nu stundar. Börsvärdet kring 300 Mkr ser dock ganska högt ut i förhållande till att bolaget omsatte blygsamma 38,5 Mkr under fjolåret, med förlust, och att orderingången varit minst sagt skral sedan oktober ifjol då den senaste större ordern på 8 Mkr kommunicerades från den kinesiska återförsäljaren HST. Visserligen presenterades nyligen även en pilotorder på 1,3 Mkr från Sydkorea men det känns dock som att aktien nu dragit till väders alltför lätt och att fallhöjden är stor, för det som man bör ha i åtanke är att insiders oftast har betydligt längre placeringshorisont än kortsiktiga aktiespekulanter, som vanligtvis hör till den grupp placerare som brukar stå bakom de kraftiga kurskörningarna som förhoppningsbolagen nu som då drabbas av. Därmed finns det risk för vinsthemtagningar om inte nyhetsflödet trappas upp. ...