Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Sällanskådat börsrally påväg!

Snacka om att nu är tiden för att vara posetiv, optimistisk eller BULL.. i alla fall om man skall tro vad Charles Gave kommenterade till dagens industri tidigare förra veckan. Enligt honom är vi påväg in i ett sällan skådat börsrally och han rekar att vi köper svenska aktier. Som kommentar till det hela var att när margareth thatcher sanerade storbrittaniens ekonomi skedde mass protester, vilda strejker osv, vilket vi säkert kommer få uppleva pga de massiva budget underskott som vi ser många länder har idag. ...

Bottomreached?

Hej, Vi är två aktieintresserade som har utvecklat en ny site vid namn www.bottomreached.se. Vårt mål är att erbjuda en community där aktieintresserade kan dela med sig av sina aktietips samt jämföra sin förmåga att ge korrekta förutsägelser (aktietips) om aktiemarknaden. Vi kommer också kunna erbjuda teknisk analys för att underlätta valet mellan olika investeringsalterativ. Tack för er tid och hoppas att vi har väckt ert intresse att åtminstone titta på siten. ...

epi topo karo diamyd

Har lite funderingar ang börsvärde på dessa bolag, verkar mest vara psykologi som styr??? Epi börsvärde 537 miljoner kr har ett baktungt avtal som kommer att börja generera kanske slutet av 2010 +mer på g i pipen, Topo börsvärde 653 miljoner ddk har 1 avtal + mer i pipen karo börsvärde 1200 miljoner kr epro förhandlingar pågår + sammarbete i 3 projekt + ytterliggare 2 egna projekt Diamyd börsvärde 3800 miljoner 2 egna plattformar inom diabetes ...

Drömmar... Zzzzz

Skriver ner några tankar… ur dagboken När man sitter framför dumburken varje dag och söker information samt intresserar sig för såna travala saker som börsen och aktier så kan man inte undgå att påverkas även i drömlivet… Nu menar jag inte fantasierna om miljon vinsterna utan i drömmarnas värld efter man blundar och somnar in. Jag har haft ett flertal drömmar och en del har slagit in… nu är detta inte en kristall kula, sådant trams tror jag inte på, men kul är det att det blir sant och har facktiskt gjort en hacka på dessa intuitioner… nåväl, jag drömde och detta går att se i avanzas forum på boliden om ni söker på G79 och drömmar, när aktien kostande strax vid 90kr skrev jag ner ett inlägg om en dröm jag haft att boliden snabbt skulle gå upp över 100kr… feg som jag var vågade jag inte sitta kvar i båten då, men fick se det gå i fullbordan, det var strax innan jordbävningen i chile som jag drömde det. ...

att vara, Daytrader

att vara, eller inte vara, en daytrader aktier har alltid varit i mina tankar och nu när jag har jobbat ett par år och ser att pengarna man lägger in regelbundet på sitt avanza konto växer och växer.. så kanske jag missar något som skulle förgylla min vardag! att sitta framför skärmen och vänta på att lägga in en stöt med en kopp caffe i handen låter ju allt för mysigt måste jag säga *haha* ...

Inför Q1 rapport

Året har varit spännande. Börsen har sett en relativt större nedgång vid 2009 helårsrapport då marknadsförväntingen har varit för höga samtidigt ligger det en hel del ekonomiska osäkerhet. Sedan 2009 helårsrapportens börsnedgång, har aktiekursen generelt haft en bredd uppgång då nedgången har varit överreaktion. Idag har Stockholmsbörsen stigit runt 15% (OMXS30) under 3 månaders tid. det blir 5% per månad och 60% per år vilket är orealistikt. Funderingen just nu är att inför Q1 rapport, beroende på de första konjukturskänsliga företagsrapport, kommer börsen att visa riktningen. Generellt om det går upp, blir det enbart kortsiktigt då en bredd nedgång är att vänta då ekonomin inte är så bra. Om det blir nedgång, kommer det att bli en bredd nedgång som följs av en uppgång om nedgången blir djupt nog. ...

Nya Tider, aj det svider...

I Februari när jag pratade med andra bloggare, stötte jag på teorin om att det skulle komma en “Mars dipp” jag ojjade mig och började köpa Xact Bear, men dippen uteblev, och istället rusade börsen upp på nya höjder… aj vad det sved. Har läst andra “experter” som uttalade sig om att börsen har gått upp för mycket nu, rekyl rekyl! Efter den senaste jobb rapporten kan man klart säga den uppgång vi sett är för att stanna om inte något mycket oväntat sker… så april månad vilket jag trodde innan kommer innehålla “bull” rusning uppåt. ...

Top 10 bäst skötta bolagen

Top 10 bäst skötta bolagen på Stockholmsbörsen enligt mig är: H&M – Finns väl inte mycket att säga här, enorm tillväxt, stabil intjäningsförmåga, goda marginaler. Avanza Bank – Finansmannen Sven Hagströmer är en mästare på att sköta bolag och Avanza ligger mil före både Nordnet och Aktieinvest enligt mig. Öresund – Här har Sven Hagströmer även hjälp av den oerhört duktiga Mats Qviberg och resultatet talar för sig själv, dessutom så finns det inget maktspel i detta bolaget så som i de andra investmentbolagen. Ratos – Arne Karlsson kan vara den mest respekterade personen på hela Stockholmsbörsen, hittar oslipade diamanter, slipar dem och säljer dem. Känns inte högfärdig och pratar väldigt pedagogiskt så att alla aktieägare förstår Kinnevik – Inne på tredje generationen Stenbeckare i ledningen och första kvinnan, vilka Aalla har skött företaget oerhört bra. Kinnevik har varit med och skapat mycket av det vi tar för givet idag, bröt tv-monopolet i Sverige, Skapade Tele2, första gratis tidningen osv. Midway – Sten K Johansson är även han en affärsman ut i fingerspetsarna. Midway har delat ut många företag till aktieägarna genom åren, samtidigt som de har levererat bra direktavkastning. Clas Ohlson – Företaget växer så det knakar, Sunt förnuft och billiga priser känns som ledorden för dem. SCA – Stabil intjäningsförmåga med en ledning som är respekterad och har lyckats bra med kombinationen cyklisk skog och stabila hygienprodukter. Securitas – Vaktbolget som startades i Helsingborg har nu växt till ett av världens största, delat ut fina företag så som Nischaya och Loomis på senare tid också. Även här en väl respekterad ledning och storägare i form av Melker Schörling. Axfood – Stabil matjätte som har anpassat sig bra och fokuserat mer på Willys när de insåg att Hemköp inte var det de skulle satsa på. Även här en stark storägare, Antonia Ax:son Johnson. Dock är det ju så att man kan inte enbart köpa ett företag för den utmärkta ledningen, ibland ska man köpa det trots ledningen. Vilken idiot som helst ska klara av att driva företaget, för eller senare kommer en att göra det. ...

Epicept och ceplene

Det är inget nytt att man försöker använda Histamine Dihydrochoride i cancerforskningen. Häller ceplene som epicept kallar det. Är oduglig på länka men skriv in britsh journal of cancer histamine dihydrochloride. (i google söknings rutan)Så lovar jag dig får du många timmars läsning av rapporter i fulltext grattis. Epicept häller som på den gammla tid hette Maxim har gjort fass studier mot AML, maligit melom, njurcells cancer och hepatit C. AML lyckades ju epicept få godkänt till sist för AML. När det gäller njurcells cancer har jag läst i efter hand att vi ska nog INTE tro det går att använda. Men det är en mycket kompleserade sjukdom och studierna visade vis verkan. Så vem vet i framtiden kan vi se ceplene där som behandling? När det gäller malgit melom så klantade dom sig lite anser jag. Läser man lite mellan raderna på visa rapporter från den tiden så anser dom det finns visa bevis men vetenskapliga upplägget var inte bra uppläggt. Därför fick dom avslag och det gick inte med som dom hade ta med undergrupper för att visa verkan. Där skule jag gjärna se Medas forskare med Hellstrand göra om studien och upplägget i fass III. Men tvilar på en vi får se det på många år en studie. En fass III studie kostar ju många miljoner kroner När det gäller hepitit C räckte ju inte pengarna till för vidare studier. Det är en mycket stor sjukdom räknar i hela världen kanse finns 200 miljoner patienter. Tänk på GNI forskar på epicepts EP1013 för hepaitit C. Vår kärre K Hellstrand har vart med i två nya publikation på pubmed.gov (skriv ncbi.nlm.nit.gov) Tyvärr går den inte läsa grattis. Kan Hellstrand vilja meda ta upp gammla forskningen med hepaitit C med ceplene? Skulle vara kul i så fall men inte troligt för vi svenskar är men för fega och det kostar ju många miljoner kronor. Det är påsk och många tycker jag jag skiver jobbit så jag avslutar med K Hellstrand är väl in satt med hepaiti C forskning han har legat backom många publikationer om ni skriver in hans namn och hepaitit C. Ceplene den som lyckas med bevisa dess användnings områden kan bli mycket rik. Vågar meda sattsa på hitta användings områden för ceplene? Tänk på det finns glömmda forskning resultat med ceplene att bygga vidare på för den moddiga förtaget som vill sattsa (meda häller någon annan) Ha en trevlig påsk på er mvh harre34 ...

Rejält bakslag för Orion?

Amerikanska FDA meddelade igår att de undersöker huruvida Orions läkemedel Stalevo (Parkinson) kan öka risken för prostatacancer! Aktien föll som en sten och visar det sig att dessa misstankar har fast grund så är detta bara början! Stalevo stod under 2009 för ca 22 % av Orions omsättning. Försäljningen ökade också med 18 % YoY. Hur stor del av vinsten detta är vet jag inte, eftersom Orion inte särredovisar den. Är man pessimist antar man att den står för en större andel av vinsten. Jag tror dock inte ens att optmisterna anser den stå för en mindre andel än 22 %. Aktieägare ska dessutom oroa sig för eventuella framtida skadeståndsanspråk, vilka kan bli digra i USA. ...