Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Schibsted - TA visar på ytterliggare uppgång

Hej! Den norska börsen har fortfarande några (bortglömda) pärlor. En av dessa är den norska mediekoncernen Schibsted. Aktien har det senaste året visat på en väldigt stark återhämtning från den väldigt låga nivån i början av förra året, ca 30 NOK till dagens kurs på ca 150 NOK. Uppgången är inte slut än. Norska Stocklink.no har satt köprek på Schibsted med riktkurs 170-180 norska kr på 3-7 veckors sikt. En uppsida på ca 14-20 % på några veckor. Och jag tror det kommer gå ännu fortare än så. Bolaget har genomfört stora konstnadsbesparingar det senaste året vilket kommer visa sig i bl.a. delårsrapporten som kommer ut i början av maj, om ca 4 veckor från nu. De har som mål att 2011 ha kostnadsbesparat med 1,6 miljarder per år. ...

Värmlands finans

Tänker lägga in en liten penning i detta bolag. Råder er att titta lite närmare på det… Plus med bolaget +Visat på mycket bra tillväxt (växer så att det knakar) +Presenterade ett rekordavtal idag som ännu inte hunnit göra något avtryck i kursen +Väldigt lågt värderat +Bra direktavkastning +Konjunkturstabilt +Vd:n storägare +Bolaget går med vinst Minus med bolaget -Starka släktband i bolaget. -Relativt oerfaren Vd (har dock visat att han levererar). -Ungt bolag=inte så mycket historik samt en del nybörjarmisstag. -Vd:n största ägaren (inte bara positivt) ...

1857 - Den första krisen

Den första ekonomiska kris som brukar få äran till att utnämnas till “världskris” drabbade västvärlden åren 1857 och 1858. Den hade föregåtts av flera års högkonjunktur, vilket inte minst hade lett till ett väldigt uppsving för den tidens främsta svenska exportvaror som trävaror och järn. Som i övriga västvärlden kom bakslaget i Sverige snabbt och träffade hårt. Under 1856 talade man allmänt om överspekulation inte minst på fastighetsområdet och det varnades för brist på pengar och en stark försämrad betalningsbalans. ...

Sverige, Thailand och Schweiz

Det är bara att säga grattis till Sigge Portfolj, Mrs Market och Ture Tratt för bra insikt i börspsykologin och bra affärstiming. Att börsen skulle ta den positiva vändningen som den tog hade inte jag räknat med. Att börsen sedan låg stilla i nästan ett halvår innan den tog jättesteg igen var frusterande, men det blev så. Att fundamentalisterna inte har haft några bra dagar de senaste åren går att konstatera. ...

AllTele -Förvärvar och VD tror på fler förvärv!

Förra veckan skrev jag att jag trodde att det skulle komma ett förvärv inom kort. Jag hade inte räknat med att skriva en blogg redan idag igen om just det nya förvärvet. Det nya förvärvet Spinbox är en spelare som satsar på mobiltelefoni på företagsmarknaden. AllTele hade i slutet av januari ca 2300 företagkunder och mer en fördubblar detta i och med uppköpet och når kritisk kundmassa för att uppnå lönsamhet i mobilsatsningen. Spinbox har idag c:a 2 500 företagskunder med nära 20 000 aktiva mobilabonnemang. Spinbox har under de senaste åren uppvisat en stark organisk tillväxt på ca 25 % per år med god lönsamhet. För att få lite mer information om förvärvet kontaktade jag VD Ola Norberg och fick följande svar i kursiv stil på mina frågor: 1.Hur kommer det sig att ni denna gång förvärvar med nyemitterade aktier? Vi ”avser” att betala med en apportemission men formellt har vi ännu inte beslutat detta. En fördel med apportemission är att vi ökar antalet aktier i vår ”free float” samtidigt som vi tillför substans i bolaget som med bred marginal uppväger utspädningen för våra befintliga aktieägare. Som du vet så har vi både låneutrymme och ett starkt kassaflöde som väl skulle täcka denna affär, samtidigt står vi ju inte precis stilla och det finns ett par intressanta affärer som kan bli aktuella i närtid och då är det en styrka att snabbt kunna gå till avslut. ...

Vitrolife - lite som Dressman

Alla känner vi väl till Dressmans reklam. Köp tre par byxor - få det billigaste paret gratis. Lite samma erbjudande som marknaden för närvarande ger oss i Vitrolife. Vitrolife är, oförtjänt, ett ganska okänt företag för gemene man. Man jobbar inom tre olika kategorier: Fertilitet Transplantation Stamceller Då de två senare fortfarande är i forskningsfasen så är det inom fertilitet som man tjänar sina slantar - och det går bra. Bolaget aviserar att man satsar hårt i Kina och Japan och det behövs ingen Einstein för att räkna ut potentialen i dessa länder, baserat på population. ...

Konjunkturtåget - extratåg utan vaccin mot farligt virus

I min senaste konjunkturblogg ”Konjunkturtåget tar stickspår till Grekland i verklighet och dröm” hann jag beskriva krisen i Grekland men inte slutfasen med EMU-beslutet för att hjälpa Grekland. Det blev en tysk – fransk variant. IMF får gå in om Grekland har behov av hjälp utifrån. I sista hand kan EMU och EU-länder gå in och stötta med lån. Siffror har nu också kommit om att Grekland skall betala tillbaka 130 miljoner euro i utbetalt jordbruksstöd. Bristande kontroll inom bomullsodlingen, felaktiga arealuppgifter och överskridande av produktionsmängder är orsakerna. Spanien tvingas betala tillbaka 47,5 miljoner euro, bland annat för försummelse i administrationen av stöd för frukt- och grönsakssektorn. ...

Öppning i sidled

Börserna i USA klättrade under gårdagen och i Asien har flertalet index noterats upp under natten. Samtidigt pekar ledande amerikanska terminer svagt nedåt nu på morgonen. Sammantaget tyder det på att Stockholmsbörsen öppnar kring oförändrade nivåer. De amerikanska börserna steg under måndagen. Uppgången leddes av statistik som var starkare än väntat, i form av ISM-index och kontrakt om köp av befintliga bostäder. Dow Jones Industrial Average slutade upp 0,4 procent, breda S&P 500 steg 0,8 procent och Nasdaq Composite avancerade 1,1 procent. ...

Epicept - Förstärkning på gång!

Godmorgon alla Redeye läsare. Jag som först tyckte att detta såg ut att bli en händelsefattig dag/helg, med inga egentliga Epicept-nyheter, hittade trots allt en mycket rolig nyhet här på morgonkvisten. Google är ta mig tusan ett underbart verktyg. http://www.epicept.com/about_us/careers Vad är detta? Jo det ska jag berätta, nu söker Epicept en ny medarbetare för att börja sitt jobb om ca 1 månad, dvs maj, för att börja bearbeta en lansering och försäljning på den amerikanska marknaden. ...

En påsk hälsning

Tjena Redeyeare skickar bara en liten påskhälsning från ett varmt Thailand ca 35 grader. Livet är härligt här sol, bad, pilsner, nöjesliv och lite trading för skojs skull vad kan man mer begära. Jag hittade av en slump mina gamla inloggningsuppgifter så jag skriver några rader. Några har säkert förstått att jag skrivit lite under andra pseudonymer. Jag tycker helt enkelt det är roligt att vara lite hemlig och skoja till det lite och kommer nog att fortsätta så när andan faller på… ...