Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Sintercast - en dubblare?

Det är sällan nuförtiden som jag gör impulsköp på börsen utan att ha gjort någon mer omfattande analys men igår köpte jag faktiskt SinterCast. Jag måste dock medge att jag haft bolaget på radarn under några år men jag har aldrig gett bolaget någon större chans att hamna i portföljen. Igår meddelade dock SinterCast att serieproduktionen under mars månad nu uppgår till mer än 900 000 motorekvivalenter i årstakt, vilket är det högsta någonsin för Sintercasts del. ...

Svagt positiv börs

Stockholmsbörsen ser ut att inleda fredagen på plus efter att USA-börserna noterats upp efter stängningen i Stockholm igår. Stöd kommer även från de asiatiska börserna som överlag har utvecklats positivt under natten. De amerikanska börserna steg under torsdagen. Vid öppningen tyngde en återuppstådd Greklandsoro men under dagen återhämtade sig kurserna tack vare starka försäljningsrapporter från detaljhandelsbolagen. Dow Jones Industrial Average slutade upp 0,3 procent, breda S&P 500 klättrade 0,3 procent medan Nasdaq Composite avancerade 0,2 procent. ...

Nokian Renkaat under press

Nokian Renkaats aktie och volatilitet borde vara synonymer. Det är få aktier som har denna rörlighet på finska börsen. Igår var det bolagsstämma och där meddelade ledningen att råvarupriserna i år ska öka 10-12 %. Tidigare har de prognosticerat ungefär hälften av det, så givetvis fick Nokian Renkaats volatila aktie en kraftig sättning. Man ska dock minnas att bolaget tidigare ganska enkelt har kunnat flytta över kostnadsökningar till slutpriset. Denna “pricing power” har varit riktigt stark. Därför är inte jag personligen orolig över dessa nyheter. Speciellt inte som den positiva prognosen står fast. Sen om jag har rätt, vet vi först efter Q3-rapporten… ...

Epicept - KÖP

2010-03-04 skrev jag en analys på bolaget (http://www.redeye.se/medlemsanalys/33119) om att avvakta och i en kommentar skrev jag detta: ”Jag tror på stiltje i ca 30 dagar, sen borde nyheter om den europeiska marknaden och prissättning för Ceplene börja ta form och spekulationen kan börja. Tror Meda siktar på lansering någon gång i Q3.” Det har nu gått ca 30 dagar och sen dess att analysen blev publicerad har inga nyheter, pressmeddelanden eller SEC filer publicerats eller förmedlats till aktieägarna med undantag för årsrapporten. För övrigt så har bolaget ej svarat på mail eller annan kommunikation på samma tid, dvs locket på, men igår flödade det in mail svar från bolagets senior vice president Robert W. Cook, eller Bob Cook som han kallas. Bland annat så kom detta svar på en fråga om de lever: ...

Hackkycklingen som blivit rent av en svan...

Så är det då fullbordat. Hackkycklingen M-real går mot nordost - precis som svanarna gör under vårflyttningen. OMXH ner knappt 1,5 %, men M-reals båda aktieserier upp ca. 9 %! Den så nedsablade skogsbranschen har fått ett otroligt lyft sedan slutet av februari - UPM-Kymmene upp närmare 40 %, Stora-Ensos uppgång moderatare, men ändå positiv och så har vi svanen M-real som stigit närmare 60 % YTD och 30 % den senaste månaden. Förklaringen är rätt enkel. Fokusering på kartongproduktion, högre cellulosapriser, vilka gett möjlighet att höja priserna på de olika produktionssortimenten. Men även interna kostnadsinbesparingar, t.ex. IT har spätt på siffrorna. Jag missade själv den otroliga uppgången UPM visade upp fastän jag var väl medveten att det bolaget hade ännu mycket att visa upp. En tusen euros köpwarrantsatsning skulle ha gett nästan tiofalt tillbaka på dessa sex veckor! Kanske man inte sover över nästa chans - om den någonsin kommer. Klokt nog har jag inte rört hackkycklingen - ursäkta svanens position, den förblir nog i hamn tills utdelning kommer… ...

Usa avslutade något starkare än väntat...

Jag läste nyligen att björnarna börjar vakna från sina övervintringar… att nu börjar allt fler spekulera i en nedgång. Ett antal olika “experter och analytiker” har uttalat sig om att marknaden är överhettad och risk för rekyl övergripande stor… Men förra gången som börsen rörde sig mot motståndet på 980 var det många som rekade för sina kunder att sälja bull och köpa in bear, oj vad dom hade fel, när dom har så fel och många blankare ligger ute, och börsen går åt fel håll, måste dessa täcka snabbt sina positioner… short squeze, och jag misstänker det kan bli något i den stilen även denna månaden. ...

Situation Grekland och Euron

Nya pusselbitar i dramat Grekland och Euros framtid är att grekiska medborgare börjar ta ut sina pengar från de Grekiska bankerna. Till synes en primitiv åtgärd men avslöjar samtidigt hur den inhemska populationen tror att situationen kommer att utvecklas. Den enda slutsatsen som man utifrån kan göra är, att de tror på ett utträde - tillfällig eller permanent - från Euro samarbetet, vilket i sin tur signalerar Draghmans återkomst till en “realistiskt kurs”, kanske med 30% devalvering. ...

Kalkonen som lyfte

Kalles farsa beskrev i mars SinterCast som en kalkon som vägrar att lyfta trots att det för att alla som följer fundamenta i branschen varit uppenbart sedan september förra året att SinterCast skulle lyfta och det rejält. Efter 20 års utveckling kommer förtaget nu tagit sig in i området med svarta siffror. Licensintäkterna mer än dubblas relativt för ett ett år sedan trots att lastbilskonjunkturen i fortfarande är den sämsta i mannaminne i både USA och Europa. ...

VärmlandsFinans mail från VD:n samt avkastning

Har räknat lite på avkastningen beräknat på 4.50 SEK (nuvarande kurs Värmlands Finans): Från aktiespridningsprogrammet: 0,12 aktier i Y.C.O. Business Partners AB för varje aktie i Värmands finans räknat på ett 3 månaders medelkurs i Y.C.O på ca 0,60 SEK ger en avkastning på ca 1,5 % 0,19 aktier i Catering Please för varje aktie i Värmlands räknat på en 3 månaders medelkurs på ca 0,50 SEK ger en avkastning på ca 2,1% ...

Redeyes tjänster och betalningsperiod.

När man vill köpa tjänster från Redeye.se så kan man välja “Betalningsperiod” “12 månader” respektive “3 månader”. Är det någon som vet om 3 månader är någon typ av löpande abonnemang som man måste säga upp eller dylikt? Om man väljer exempelvis 3 månader innebär detta då att jag köper tjänsten i 3 månader och sen avslutas den automatiskt? Nu framgår det inte riktigt om betalningsperiod 3 månader fungerar på detta sätt eller om det egentligen innebär att man binder sig på 12 månader men betalar för 3 månader i taget. ...

2017-05-30 13:03 · n_k_l