Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

1873-1898 - Den första stora depressionen

(Tack för visat intresse. Detta är uppföljaren till mitt blogginlägg “Den första krisen” som behandlade den ekonomiska krisen 1857-58 som har många likheter till vår s.k. Finanskris. Uppgången som följde efter den höll i sig några år tills en större och mer ihållande krisperiod kom.) Då stater intervinerade och såg till att hålla uppe företagen under och efter krisåren 1857-1858 samt på så sätt även skydda sig från social oro, skapades en situation där produktionen och investeringarna kunde öka. Företagen kunde efter den inledande paniken fortsätta fungera som förut utan att någonting egentligen förändrats, många nya företag kom till. Detta kom över de efterföljande åren att skapa en situation med överproduktion och överetablering. Många forskare menar att den industriella kapaciteten helt enkelt blev för stor. ...

Redeyes portföljer

Först och främst skulle jag vilja säga att jag uppskattar Redeye, deras tjänster och bloggar/användaranalyser etc. Kul sida! Började prenumerera på Top picks igår, jag skulle vilja testa följa den med en liten egen portfölj som är likadan. Tycker att det hade varit trevligt om man fått lite “välkomstinformation” med lite information om hur man ska göra för att kunna följa deras portfölj någorlunda med en egen. Kanske ett förbättringstips till Redeye? ...

2017-05-30 13:03 · n_k_l

Bankwarranter

Jag vet inte hur många av er som handlar med warranter och liknande, men jag tycker de är lite spännande. Svenska bankaktier är idag undervärderade, i synnerlighet SEB och Swedb. Det är förståeligt p g a osäkerheten m krediter i spec. baltikum, där nu läget verkar stabiliseras. SEB är jag mest intresserad av då jag tror den kan överraska och utvecklas start under året och nästa år. Wurrarna jag har tittat lite på är SEB1E 41SWEX, SEB1E 50SWE samt SEB1E 65SWE. ...

Clas Olhson...

Oj vad glad jag blev när jag såg att Aktien rusade upp mot tidigare motstånd på 136kr, med försäljnings siffror som väntas på dryga 11% får vi se om de slår förväntningarna denna gången eller inte. Nå jag har tagit position, jag snackade ju om att rekylen var troligen över vid 131, och köpte på 132,50. Anar att nu när vädret är mildare att folk hittat ut till butikerna, under q1 januari februari uppmanades allmänheten att hålla sig hemma pga det extrema vädret. Säkert kändes detta också i butikerna som märkte av en mindre försäljning. Men nu närvädret blivit mycket bättre, trillar nog slantarn in. ...

From Russia with Love

Den 10 maj ifjol skickade Malka Oil ut ett pressmeddelande om att vice styrelseordförande, Michail Malyarenko, med hjälp av ett säkerhetsbolag ockuperat bolagets oljefält. I pressmeddelandet framkom även att polisen i Tomsk avväpnat säkerhetsstyrkan och Michail Malyarenko hade därmed förlorat slaget om Malka Oil, ett bolag som han fyra år tidigare grundat. Den “svenska” historien kring Malyarenko började dock redan 1999, då den ryske affärsmannen stötte på den äventyrlige Adolf Lundin. Mötet resulterade i att Malyarenko sålde ut 80 procent av sitt ägande i oljfältet Middle Nyurola till Lundingruppens Vostok Nafta, vilket investmentbolaget sedan knoppade av till Vostok Oil och sedermera West Siberian Resources som alltså idag heter Alliance Oil efter ett samgående för två år sedan. ...

Mina första 6 månader som aktiesparare

Om man ändå hade börjat tidigare. Alla framgångshistorier som jag hört om folk som tjänat mycket pengar hade en gemensam nämnare. De var entreprenörer sedan barnsben. Warren Buffett, Ingvar Kamprad och närliggande exempel som Gunnar Dafgård och Bert Karlsson. Bättre sent än aldrig dock. Jag har ju 40 år kvar tills pensionen och då har man väl skrapat ihop en hacka i alla fall. Jag gjorde slag i saken i höstas. Anmälde mig till Medborgarskolans “Aktiekurs för nybörjare”. Jag stod inte ut mer än två lektioner. Trodde de skulle vara väl investerade pengar, men jag kunde lika gärna gett dem till bättre behövande. Utan att raljera för mycket över vår mindre begåvade adjunkt kan jag bara avråda alla från att betala pengar för den skiten. Köp några inspirerande böcker istället, läs och lär på forum och siter. ...

Värmlands 103 Mkr i fakturaköp

Jag är förvånad att Värmlands senaste avtal på fakturaköp med en volym på 48 milj/år inte har fått mer genomslag på kursen. Fakturaköpen enligt avtalet väntas bli påbörjade i slutet av maj månad och ge ett positivt tillskott till Värmlands Finans resultat från starten enligt bolaget. Går man tillbaka till December så tecknades avtal med en volym på 12 Mkr med en större aktör inom telekombranschen. I September tecknades ytterligare ett avtal med telekomaktör med volym på 25 Mkr. Och tidigare under året ett avtal á 18 Mkr. ...

Folk å Fä ..

Det är skillnad på Folk å Fä säger man, likaväl som att man inte ska döma hunden efter håren..Aktieanalytikerna på olika firmor och ekonomitidningarna är folk, medans vi aktiehemmapulare på communityn är Fä..Man kan säga att vi ligger för fäfot..Oanvända och outnyttjade ;) Igår så köprekade Veckans affärer Proact med riktkurs 125 SEK och analysen var ett hyllningstal mer eller mindre.. Kursrusing, naturligtvis..När undertecknad skriver samma sak långt tidigare, så händer naturligtvis ingenting.. En gäspning ;( ..Det är som sagt skillnad på Folk å Fä..Om man hade tagit rygg på ett Fä för 24 mån sedan så hade man gjort 215% på insatt kapital ;)..Proact är ett av börsens starkaste bolag och passar i en lång portfölj..Det finns många bra Fä på communityn och det kan vara en bra idé att ta rygg på flera..Titta lite bakåt på vad många har presterat och bedöm själva..Ingen nämd och ingen glömd..Jag är inte alltid så jätteimponerad av “proffsen” då träffsäkerheten i rekarna ligger på blygsamma 50% i snitt..Dåligt utfall faktiskt.. ...

Peak Oil del: 4

I del tre om Peak Oil som jag skrev om i förra delen så gick jag in lite på Tadas Nano. Vilken bil! Givetvis kommer många köpa den bilen om pengarna finns. Sen kommer givetvis bensinpriset vid pumpen att spela in, men om möjligheten ges att köpa en bil till en så låg summa så är det fullt möjligt att man gör det även om priset på bensin framöver kommer att stiga. ...

Fega Nybörjaren

Hejsan jag har följt Brandworld sedan den gick att handla på aktie marknaden och idag har den släppt en stark rapport och feg som jag är så har jag hela tittat på den från sidan och har fått se den sticka iväg hitills på 36,17%. Jag är inte så kunnig på aktier ännu har försökt läsa in mig så mycket det bara går men jag kan fortfarande inte göra några djupgående analyser på Brandworld. Har ingen aning om den här ökningen efter rapporten är överdriven eller underdriven. Har den mer att ge på kortsikt eller var detta en enstaka ryck. hahahha ja kolla igen och nu är den upp 59%. Vad är det för riktkurs på den, första kvartalets rapport var ju grymt stark. Påsk försäljningen var ju en ökning med 78% vilket bäddar för en stark andra kvartal. Men hur mycket kan aktien sticka iväg. Hur kollar man siffror och vilka siffror och hur ser man om siffrorna är starka nog. Jobbigt och vara ny och se sina potential aktier flyga upp medans man sitter utanför. =(. Samma sak hände med Fingerprint som jag hade kollat in länge, men vågade inte gå in för jag känner mig för ny för att gå in på små aktier. Glad att jag vågade med Metro iallafall men efter det har jag varit tråkigt feg och fått se andra aktier rusa.=D Live and learn =D ...