Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Hur sparar ni? Såhär sparar jag och såhär sparar ett par andra..

Kanske lite off topic på denna sida men sparande är väll i många fall en förutsättning för handel med värdepapper. Kan tänka mig att det är många här som är intresserande av sparande och privatekonomi så det finns säkert en hel del som sitter inne på bra tips! Finns säkert de här som är ekonomiskt oberoende med för den delen, detta inlägg är kanske inte så intressant i deras fall. Det finns en hel hög med bloggar inom området, bland annat dessa: ...

2017-05-30 13:04 · n_k_l

Aktie- och fondträff med Beijer Alma och XACT Fonder inspelning

http://www.speedyshare.com/files/21910955/20100412_Beijer_Alma_Xact_fonder.WMA Den som är intresserad får nog kopiera länken och klistra in i adressfältet för ofta blir det fel på länkar i bloggar. Beijer Alma överraskade stort på mig och verkar vara ett bolag med bra framtidsutsikter men ändå ingen dyr aktie. Inspelningen är rykande färsk från kvällens möte i Södertälje Aktie- och fondträff med Beijer Alma och XACT Fonder Beijer Alma - utvecklar företag Börshandlade fonder ger riskspridning VD och koncernchef Bertil Persson presenterar Beijer Alma, en internationellt verksam industrigrupp med inriktning på att äga och utveckla mindre företag. I gruppen ingår Lesjöfors AB, nu en av Europas största fjädertillverkare. Vi får höra om Beijer Almas strategi för fortsatt lönsam tillväxt där utveckling av både produkter och marknader ingår. ...

Teknisk analys - SEB a

44 är närmaste stöd 49 är närmaste motstånd, aktien har konsoliderat och om aktien bryter över 49 och tar sig upp mot 50 visar aktien styrka, närmaste motstånd efter det är 50,50kr, skulle aktien bryta över det kan aktien söka nya års högsta. SEB a är svagast i sektorn, vilket kan innebära att aktien ännu engång söker sig ner mot 44-45 vilket skulle innebära köpläge, även 46,50 tjänar som köp läge. RSI är just nu på tre månaders sikt på 73% i skrivande stund, väldigt nära överköpt. Troligt är att aktien kan rekylera ner något för att ta sats över 49:an. ...

Upplagt för uppgång idag

Stockholmsbörsen ser ut att inleda veckan på plus efter att de amerikanska börserna fortsatt uppåt efter fredagens stängning i Stockholm. Stöd kommer även från uppgångar i Asien nu på morgonen samt positiva amerikanska terminer. USA-börserna noterades upp på fredagen i spåren av uppgångar bland teknik- och energiaktier mot slutet av dagen. Stöd kom delvis från en minskad Greklandsoro och positiva signaler från makrofronten. Dow Jones Industrial Average slutade upp 0,6 procent, breda S&P 500 steg 0,7 procent och Nasdaq Composite klättrade 0,7 procent. ...

SinterCast i Biogaias fotspår ?

SinterCast och Biogaia är två ganska lika företag inunder ytan. Båda är från början utvecklingsbolag som till största delen finansierat med aktiekapital och för båda har det varit en gång väg till lönsamhet. Biogaia började tjäna pengar 2006 efter 16 års utveckling och en investering i produkter och affärsmodell på ungefär 200 MSEK. SinterCast börjar tjäna pengar i år 2010 efter hela 27 års utveckling om en investering i produkter och affärsmodell på över 600 MSEK. ...

Så här skapar du en långsiktigt hållbar aktieportfölj!

Läser just nu “The intelligent investor” av Benjamin Graham, Warren Buffets läromästare. Hittills har jag tagit mig igenom ungefär en femtedel av boken och kan redan nu påstå att det är den bästa boken som handlar om investeringsstrategier, åtminstone som jag har läst. Den är fullspäckad med investeringstips som åtminstone jag tycker är värda att tänka på. Läste precis ett avsnitt som handlar om hur Graham föreslår att en defensiv investerare ska välja sina aktier för en långsiktigt hållbar portfölj. Med defensiv investerare menar Graham en investerare som pga tidsbrist eller av någon annan anledning inte vill/kan kontinuerligt bevaka börsen och göra några djupgående analyser av företag. Graham föreslår 4 enkla regler när man bygger upp en sådan portfölj: ...

PetroGrand köper av Gazprom?

Jag vaknade förargligt tidigt i morse och funderade hur jag skulle spendera tiden en söndagsmorgon medans familjen sover? Givetvis landade jag på soffan vardagsrummet med laptopen i knät och började googla efter intressant info i väntan på morgonljuset och papegojornas morgontjut från rummet bredvid. Jag spekulerade i ett tidigare blogginlägg om PetroGrand, att det bakom kulisserna i försäljningen av dotterbolaget STS Service till Gazprom Neft kan ha funnits en dörröppning av en försäljning i motsatt riktning, alltså att “dealen” kan ha innehållit en överenskommelse att Malka/PetroGrand, skulle få köpa tillgångar som befann sig utanför den ryska jättens kärnverksamhet. ...

Hur är läget?

Det är snart tre år sedan den stora ekonomiska kraschen bröt ut. Jag daterar början till augusti 2007, men den tidpunkten är ju omdiskuterad. Det är väl dags för en lägesrapport! Räntan är rekordlåg. Den stora bostadsnedgången i storstad har ej kommit! Aktierna har stigit med 70 procent och är väl snart uppe i där de var före kraschen. Pensionerna har gått ned! Inga välfärdsreformer har genomförts de sista tre åren. ...

På egen risk...

Jag sökte på internet utbildningar, samt dröm jobb osv… Jag har liksom fastnat för det här med att blogga, analysera, och kommentera och skulle vilja få betalt för det, inte bara få beröm… det betalar ju inga räkningar. Är det någon som vet en skola som utbildar inom analys av börs och aktier, som ger en meriter för att kunna jobba inom det yrket sen? Såg på avanzas hemsida att börs mamman skriver en hel del, tycker det skulle vara kul. ...

Placerings strategi - SEB A

Efter rapporten som kom i februari, sjönk seb ner för att testa stödet på 41 som testades åtskilliga gånger. Nu i mars testades stödet på 44kr som också höll. Aktien står i 47,50 i dagsläget och motstånd som uppnåddes förra året är 52kr, aktien konsoliderar på nuvarande nivå, Aktien har potential att stiga upp till 49 som är närmaste motstånd, eller söka sig ner till 44-45 som är närmaste stöd. ...