Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Svagt negativ börs

USA-börserna utvecklades i sidled efter stängningen i Stockholm under gårdagen. I Asien har index noterats ned under natten samtidigt som ledande amerikanska terminer pekar ned nu på morgonen. Stockholmsbörsen väntas inleda dagen i svagt negativt territorium. De amerikanska börserna rörde sig i sidled under torsdagen. Statistik som överlag var svag bidrog till att försvaga sentimentet. Dow Jones Industrial Average slutade upp 0,2 procent, breda S&P 500 klättrade 0,1 procent medan Nasdaq Composite avancerade 0,4 procent. ...

Glesbloggat

Det känns som en klyscha att avslöja att “det är mycket nu”. Det är dock den bästa beskrivningen av mitt liv för tillfället! Jag har en hel del på agendan, både på jobbet och privat. På arbetet räknar jag inte med att det ska lätta förrän i juni. På privatsidan kommer det att lätta lite om några veckor, även om maj kanske blir lite mer intensiv? Därför kommer också bloggandet att bli lidande. Räkna inte med regelbundna inlägg förrän i juni, ifall någon nu hade gjort det. ...

Klick Data - Nytt avtal

100415 tecknade Klick Data ännu ett avtal. Denna gång var det KTH som stod på agendan. Klick skriver så här: -——————————————————————————– Mängder med svenska universitet och högskolor har tecknat Sitelicensavtal med Klick Data avseende plattformen Klickportalen K3 som ger ett brett användningsområde för vilken kunskapsintensiv organisation som helst. En i raden av de senaste kunderna är Energiteknik på Kungliga Tekniska Högskolan som nyligen tecknat nytt avtal med oss. KTH var redan under tidigt 90-tal storkunder till Klick Data under videokurseran och på tiden vi hade våra ekurser på cd-rom innan teknikutvecklingen och efterfrågan skiftades till webbutbildningar och Klick Datas webbkurser. ...

Investerarklockan

Fortsättning på mitt förra blogginlägg “Konjunkturer”. Hur kan då konjunkturcykler gynna dig som investerare? 1937 lanserade en engelsk tidning den s.k. investerarklockan. Investeringsklockan är en investeringsmodell som bygger på att dra fördel av de mer eller mindre regelbundna konjunkturcyklerna. Främst då de s.k. juglarcyklerna som i regel sträckt sig över sju till elva år, men i mer modern tid ofta kortats ned till en cykel på fem till sju år. ...

SAS - Snart läge att köpa?

Sas blöder varje dag, som om det inte räckte så sprider en vulkan skräck på börsen kring olika flygbolag. Sas aktien rasade idag. Förlust drivet med våra skattepengar… troligen kommer företaget att styckas upp och säljas till olika aktörer på markanden. Bud lär ju inkomma men frågan är om dom är så generöst tillkomna? När staten säljer de statliga företagen brukar dom inte ta själigt betalt för det…. dom brukar rea ut allmännyttan, troligen gör dom samma sak med sas. ...

SKF - morgondagens vinnare

Tungviktaren SKF redovisar ett resultat före skatt på 1.504 miljoner kronor för årets första kvartal (531) - skyhögt över marknadsförväntningarna Analytikerna hade i snitt räknat med ett resultat före skatt på 1.161 miljoner kronor, enligt SME Direkts sammanställning För mer information läs di.se, när jag läste detta tänkte jag: jaha nu skruvar dom upp förväntningarna på övriga industri aktier också, och så blir det överdrivna kurs uppgångar denna månaden också… sen vinsthämtningar när alla ser det gått lite för tok för fort. Men, att hoppa på skutan nu verkar inte dumt. SKF börjar närma sig 5 års högsta, att dom kan ta den kursen är inte helt omöjligt… Är aktien billig? Nja jag har inte följt den, det kan säkert du som läser svara bättre. Men troligen får nog alla blankare hett om öronen imorgon! Säkert kommer andra inom samma branch att få skjuts imorgon pga detta glädjebud ikväll. ...

Förhoppningsbolag jag haft

Karo bio,Epicept,Alpha Helix,Tilgin,Bringwell,mm. har jag totalt gått ca. +-0 på. missade hela uppgången förra vintern pga. att jag lyssnade på de som haussar dessa bolag och snackar om avtal men de skriver som fan ibland när de själva naturligtvis sitter med aktier sen går kursen upp o de säljer och blir tysta tills det gått ner mycket och då köper de för att åter börja spamma. naturligtvis är det några % av förhoppningsbolagen som lyckas men det är som en lottsedel men de är mycket duktiga skribenter inom sina områden och får med sig de okunniga på tåget,men de som tex. gick in i karo bio runt 13 kr och ett avtal är mycket nära förestående känner nog att de står på perrongen med ett stort hål i börsen. ...

Artimplant B nästa kursraket!!!

Stort fokus i USA på SBI igår. Fick hög betyg av WSJ: Small Bone Innovations, Inc. Ranked #24 in VentureSource Survey to Identify Top 50 US Based Venture Capital-Backed Companies Press Release Source: Small Bone Innovations, Inc. On Wednesday April 14, 2010, 10:22 am EDT NEW YORK–(BUSINESS WIRE)–Small Bone Innovations, Inc. (SBi), a leading privately-held orthopedic company focused exclusively on technologies and treatments for the small bones & joints, ranked #24 on a survey conducted by Dow Jones VentureSource and published in The Wall Street Journal (both owned by News Corporation) to identify the Top 50 venture capital-backed U.S. companies. Additionally, SBi was one of the seven (7) Healthcare companies and the only Orthopedic company to be ranked in the Top 50. ...

Älvsborgsvind 1: Militären största fienden mot vindkraftverk

Det finns över 30 bolag som handlas på www.alternativa.se I maj blir det ett till. Älvsborgsvind AB skall in på Alternativas börslista. Vad sysslar företaget med? Det kunde inte vara mer “inne” och “hett”. Svar: vindkraft! Jag skall inte trötta läsarna med vad som hänt med vindkraftsverks-aktier det senaste åren. Vi vet ju alla att två ville in på börsen för en tid sedan. Ett kom in. Det andra ratades. Lilla Älvsborgsvind är nästan “gulligt” i sin litenhet. Verkställande direktören har 5 000 kronor i månaden i ersättning. ...

Oasmia - Min kassako!

Detta bolag har genererat bra med kapital åt mig vid tidigare tillfälle. Jag valde att igår åter hoppa på tåget vilket jag ansett närma sig avgång enligt tidtabell. Träffsäkerheten kunde inte blivit bättre då tåget idag tydligt har lämnat hållplats och rör sig mot nya höjder. Alltid lika skönt att utklassa SJ i punktlighet. Med denna punktlighet som självförtroende väljer jag denna gång att vikta om rejält i portföljen och låta Oasmia åter få fylla på min kassa. Om det tar en vecka, två eller ett par månader kan jag inte sia om men att det kommer ge resultat det är lika säkert som att kossan leverera sin mjölk till bonden. ...