Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Framtidsutsikter för större bolag?

Sitter och vrider och vänder på mina tanker angående portföljen, och känner att det är dags att ta in andra personers synvinklar om de bolag jag har på gång. Kan ju börja med Millicom, sitter ju nu på denna aktie, skall delas ut 6$ den 14maj, kan vara bra att spara, men frågan är. hur länge? kom med era synpunkter. H&M, har ju gått fantastiskt de senaste åren, med en grym avkastning, och nu bygger de ut bolaget ytterliggare, tror ni man kan räkna med fortsatt hög avkastning? kan det vara värt att hoppa på tåget? ...

Sälj Trelleborg inför rapport

Tror att Trelleborg kommer att tappa på rapporten, som kommer på tisdag. Tror inte att Automotive har återhämtat sig än efter tidigare problem. Återhämtningen i kurs har varit i kraftigaste laget redan innan fredagens uppgång. Det finns nog fortfarande lite väl mycket goodwill, som kan behöva skrivas ner.

Behöver litteraturtips

Som den ekonomiske idiot jag är så tänkte jag försöka höja min kunskapsnivå inom det ekonomiska fältet. Jag har precis börjat köpa och sälja aktier men saknar kunskap. Rent känslomässigt är det roligare när man gör bra placeringar även om en nertur också är spännande. Finns det nån som kan tipsa om bra litteratur? Jag skulle vilja läsa om hur man värderar bolag och olika sätt att förhålla sig som placerare. ...

Vad alla funderar på?

Ingen skriver om askmoln och inställda flyg här. Ingen törs fundera på vad som händer med i stort sett allting om flygstoppet blir långvarigt. Men alla jag talar med reflekterar mun mot mun, ansiktet mot ansikte: aktiemarknaden bostadsrätter, villor jobb hälsa Vad som förvånade mig var att aktiemarknaden inte gick ned förrän sista timmen och då väl beroende på anmälan mot Goldman Sachs. Annan anledning alltså än vulkanutbrottet. www.corbonut.blogspot.com är den ende som i bloggform gjort en genomgång om livets alla områden som berörs av flygstoppet. ...

Glycorex på tur?

Glycorex på NGM-listan sysslar med forskning, utveckling och försäljning inom området organtransplantation. Glycosorb-ABO är en medicinteknisk produkt som möjliggör transplantationer över bloddgruppsgränser vilket leder till en ökning av antalet transplantationsmöjligheter. Produkten används i 14 europeiska länder då den är godkänd inom EC-området. Företaget visar hela tiden framgång. Det kommer sällan negativa nyheter, ändå ligger kursen och stampar mellan 10 och 11kr. En uppvärdering är näst intill oundviklig! Vad som definitiv kommer lyfta aktien mot nya höjder är ett FDA-godkännande. Orders från USA och Kanada skulle vara guld värt. ...

2017-05-30 13:04 · paavo

Ny tävling: "Rapportbetta"!

Så här rapportbettar du: - Skriv en blogg och förklara varför ditt rapportbet är bombsäkert. Vilken aktie tror du skall rusa alternativt rasa vid rapporten. - Du tilldelas poäng utefter hur väl ditt rapportbet slår in. Om exempelvis aktien du rekommenderat går upp 1,6 % under rapportdagen så får du 16 poäng. Det är endast poäng under rapportdagen som räknas. - Det går att rekommendera ”sälj” inför rapport. Om aktien exempelvis backar 5 procent vid rapporten så får du 50 poäng. ...

Lönearbete överskattat...

I lutheranska Sverige så ska man arbeta och göra rätt för sig. Själv tycker jag att lönearbete är klart överskattat. Det är bättre att köpa bra aktier så behöver du inte jobba så mycket eller inte alls. Bättre att luta sig på en skön strand i värmen med en vacker darling vid sidan och en kall pilsner i handen..;-) Men man måste ju jobba säger vän av ordning. Nej det räcker gott och väl med att jobba med portföljen och sedan försöka göra av med lite av utdelningarna…;-) Men grunden till allt är ju att välja bra aktier förstås… ...

Två aktier i intressant läge...

Har spanat in Intrum Justitia under en längre period, aktien går trögt och verkar ha bottnat på 90kr, köpte några kontrakt på 90.75. Affärsvärlden har satt en riktkurs till 126kr, tycker inte mycket om Affärsvärlden men aktien har inte precis kört sitt race än. Ungefär som Investor klassen. Men som långsiktig och trygg placering rekar jag ändå intrum med köpkurs 90-91.25 med stoploss 89.50kr. Målkurs tidigare motstånd på 95 vilket borde nås på 1-2 månaders sikt om inte andra också får upp ögonen för aktien då går det snabbare. ...

2 aktier du bör äga när det vänder

Denna vecka har trots allt gått bra, gav ju några köpråd på sandvik och clasb, alla gick bra, nu passar rekylen ner väldigt bra, tidigare stöd på clas är 130kr och borde hålla, den inhemska marknaden präglades troligen av svaga försäljnings siffror pga de höga elpriserna. Jag har träffat en del människor som ojar sig över de höga elpriserna och el räkningarna… Och tyvärr kommer nog en del företags resultat också påverkas av det. ...

Travelpartner dags att hamstra inför rapport

Otroligt fint case! “En normalfördelning för bruttoomsättning på flygförsäljning inom branschen ger Q1 - 32%, Q2 - 27%, Q3 - 22% och Q4 - 19%.” Samtidigt har alla resebolag slagit rekord me ökningar uppemot 30-40 % jämfört med förgående år. Tittar man på travelpartner som under året minskat sina kostnader varje kvartal, och antar kostnaderna är “konstanta” så blir utfallet något sånär. Q:4 omsatte med 19 % av årets oms 18,2 msek netto. Antar vi att Q:1 står för 32 % blir differensen över 50 % ökning till Q:1. ...