Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Doro bjuder på tango

Doro rapporterade i torsdags att bolaget tecknat ett samarbetsavtal med Claro gällande försäljning av två telefonmodeller på marknaden i Chile. Valet av partner är högintressant eftersom Claro är en del av koncernen América Móvil, som är världens fjärde största mobiloperatör med verksamhet i 18 länder på den amerikanska kontinenten. En snabb googling ger även info om att Claro har verksamhet i grannländerna Brasilien samt Argentina och även ett starkt fotfäste i Centralamerika. Sannolikt är avtalet med Claro gällande den chilenska marknaden således bara början av erövringen av Latinamerika och vi lär sannolikt framledes få ta del av nya pressmeddelanden om lansering i övriga länder längs kontinenten. ...

Negativ start på veckan

Stockholmsbörsen ser ut att inleda veckan i negativt territorium. Press kommer från nedgångar i både USA och Asien samt negativa amerikanska terminer. De amerikanska börserna stängde nedåt på fredagen. Press kom från negativa nyheter inom finanssektorn samt rapportbesvikelser och en svag bostadsbyggandesiffra. Dow Jones Industrial Average slutade ned 1,1 procent, breda S&P 500 backade 1,6 procent och Nasdaq Composite tappade 1,4 procent. Något som fick börserna att tappa mark på fredagseftermiddagen var nyheten om att den amerikanska motsvarigheten till finansinspektionen, SEC, stämt Goldman Sachs för att banken ska ha undanhållit relevant information om subprime-produkter för investerarna. Goldman Sachs aktie slutade ned 12,8 procent och nyheten satte press på hela banksektorn. Citigroup och JP Morgan backade 5,2 respektive 4,7 procent samtidigt som Bank of America tappade 5,5 procent trots att bolaget rapporterat en vinst som var något bättre än väntat. ...

Doro köp

Dagens industri säger idag P/E 10 för 2010, och p/e 7 för 2011. Känns lite väl lågt räknat, tycker de borde klara göra 3 kr i VPA redan i år, och då har vi p/e kring 8 med en grymt fin tillväxt ! Mycket köpvärt med senaste avtalen.

Epicept - Försäljningsstart!!!

På morgonen dök det upp ett trevligt mail i inkorgen. I samband med BSH 2010 kommer också komersialiseringen starta för Ceplene i U.K. Detta innebär att Epicept får kassapåfyllning på 2 miljoner dollar, samt att NU ÄR VI ÄNTLIGEN IGÅNG. VD Jack Talley hade detta att säga i samband med pressreleasen: “Vi är mycket nöjda att Ceplene snart kommer vara tillgängligt för klinker i U.K. och att patienter kommer få skörda frukterna av den enda imunmodulerare som visat sig ha klara fördelar i att förlänga Leukemi fri överlevnad och förebygga återfall i AML patienter. Vi ser fram emot att arbeta nära med Meda för läkemedlets nästa komersiella lansering i Tyskland och ultimat för hela Europa” ...

Epicept – den långa färden…

Disclaimer Jag är en glad amatör med ett stort innehav i Epicept. Stort i mitt fall är ca. 300 000 kronor vilket är ca. 65 % av den totala portföljen. Jag har en så länge inte tjänat pengar på Epicept och bolaget har inte heller tjänat många kronor de senaste åren. Det har kort sagt lönat sig att äga det mesta på börsen jämfört Epicept som i stort har legat stilla. Eftersom mitt innehav procentuellt är stort i bolaget är jag alltså jävig och det är förstås så ni ska läsa bloggen. ...

Knowit fortfarande mycket lågt värderat - dags att köpa på sig

Historiskt sett har den rört sig på rapport, men vad är det som säger att den ska röra sig uppåt? Kvalitetsbolag rankat nr3 i sverige enl veckans affärer före bolag som acando, softronic mm. Nr 1 var HiQ. (baseras på vad konsultköparna tycker) Förtjänar premie jämfört med andra bolag. 2. Värderingen - Trots att man är i samma paritet som hiQ så har man i närheten inte så hög värdering. HIQ handlas kring 14,7 ggr årsvinstne. Knowit i dagsläget kring 8,8. ...

Feedback på min portfölj?

Om någon har lust så vore det kul att få lite feedback på min portfölj. Vikten mellan aktier, fonder och kapital ser ut som följande: Aktier:45%Fonder:27%Kapital:28%Och såhär ser aktieportföljen ut: electrolux b24,1%connacher oil and gas14,3%kinnevik b11,7%meda a11,5%swedish match9,9%ericsson b6,8%alltele5,6%nokia oyj5,0%mekonomen2,9%oriflame sdb2,8%blackpearl resources sdb2,5%tradedoubler1,2%unibet group1,2%epicept0,6%Stort tack om någon skulle förmå sig skriva en rad!

2017-05-30 13:05 · frej

Ökar i Wallenstam på medel och lång sikt

Hej Går man i tankarna om att öka i Wallenstam kom fredagens plötsliga nedgång på nästan 3.5% lite oväntat, men inte helt fel kanske. Kan det vara en reaktion på den senaste tidens uppgång i kombination med oroligheterna på marknaden i övrigt? Någon annan förklaring lyckas jag inte hitta. Har läst årsredovisningen för 2009 men det är första gången jag tar mig genom en sådan så jag vet inte riktigt hur man skall suga åt sig all info och tyda den rätt. Kunde i vilket fall som helst inte se något anmärkningsvärt utan framtiden verkar se positiv ut. Mottagningen på marknaden blev även den positiv. ...

2017-05-30 13:05 · hue

Alternativ investering på G.

Hej på er! Jag tycker börsen blivit rätt dyr. Mina största innehav Fortum och Softronic har stampat lite. Jag ökade i Fortum när utdelningen avskiljdes och tänker göra samna sak i Softronic. Om kursen sjunker till t.ex. 7.2 så ger det förväntad framtida direktavkastning på 6.25%. Jag kommer nog att investera lite mer i NSP B också. Sälja Burker King-hamburgare med duglig vinst borde inte vara något problem. Mer än något ser jag den monetära expansionen som en fiende som måste hanteras. Förutom risk / reward case, olja och högavkastare ligger jag och ruvar på en alternativ investering i real tillgång. ...

Valuetree, intressant småbolag

Ett av de mest intressanta mindre bolagen för tillfället anser jag vara Valuetree, som är ett snabbväxande företag som utvecklar, tillverkar och säljer innovativa produkter för barnfamiljer genom distribution och egen e-handel. 2009 var ett unikt och extremt år för Valuetree. Under inledningen av året drabbades koncernen av akut likviditetsbrist och kreditsvårigheter. Englandsverksamheten som under 2008 stod för huvuddelen av koncernens verksamhet fick snabbt avvecklas för att förbättra den finansiella ställningen. ...