Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Questerre update

Questerres presentation i Oslo i förra veckan var en lugn och balanserad tillställning där VD Mike Binnion lade fram texten i en “ordinary fashion”..Inget direkt oväntat kom fram och mitt helhetsintryck blev att bolagets case stärktes ytterligare..En del investerare med kortare placeringshorisont valde kanske att kliva av, därav en viss kurspress, p.g.a tidsplanen och den estimerade totala kostnaden för hela Utica Shale..Man räknar med investeringskostnader på totalt 500 musd fram till 2015 då bolaget räknar med stor kommersiell produktion..Kassan är på c:a 129 musd och bolaget är helt skuldfritt … ...

Pilarna uppåt inför öppning

Stockholmsbörsen väntas inleda tisdagens handel i positivt territorium. Stöd kommer ifrån en stark avslutning på de amerikanska börserna samt generella uppgångar i Asien under morgonen. Efter en tyngre start klättrade USA-börserna väsentligt under måndagens eftermiddagshandel för att slutligen mestadels notera uppgångar. Finansaktier hörde till vinnarna och återhämtade därmed fredagens kraftiga fall. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average upp 0,7 procent medan breda S&P 500 avancerade 0,5 procent. Nasdaq Composite stängde kring oförändrade nivåer. ...

Mitt första misstag

Neurovive Vad tänkte jag när jag köpte aktier i det här bolaget? Jo ungefär så här rörde sig tankarna i mitt huvud; Alliance oil hmm en uppgång på 1% men hallå kolla det här bolaget 15% på en dag wow. Dag 2 jahaa Alliance gått upp igen litegran men kolla den fortsätter gå upp. Jag hade sagt till mig själv att det kommer antagligen komma en rekyl i aktien runt 55 kr och den kommer falla rejält innan den återhämtar sig. Ändå så rycks jag med och av någon dum anledning så hoppar jag rätt in i den rekyl som komma skulle. Vid 61 kr köper jag in mig och har på några veckor förlorat all uppgång jag hade byggt på. Jag lägger skulden på ingen annan förutom mig själv. Som tur är kommer jag överleva den lilla förlusten, men det var absolut ett misstag som enkelt kunde ha undgåtts. Jag vet absolut inget om läkemedel, men jag tror faktiskt fortfarande på aktien men att köpa in sig på en rekyl som vilken människa som helst kan se komma är absolut ett stort misstag. Därför är det nog väldigt bra med partners som man kan arbeta tillsammans och hjälpa varandra och inte göra snesteg man själv sett framför sig. Ett annat misstag var att inte sälja av genast efter jag insett att jag gått in mitt i en rekyl. Men då var jag upptagen med att klaga på mig själv, men jag tror helt ärligt att detta var en läxa jag behövde gå på. När man läser i böcker är det mindre verkligt men nu bestraffades min naiva inställning genast. Det var en liten förlust men har inte alls stoppat mitt aktie intresse, snarare har det fått mig att bli hungrigare. Jag är inte längre den naiva nybörjaren, utan jag tar ett steg tillbaka och blickar på spelet och ser framemot nya lärdomar. Vad är livet om inte en lång lärdom=) Ska bli kul och följa Neurovives utveckling, ser ut som att jag får lära mig en del om läkemedel. Jag ska kanske tilläga att jag inte tror att bolaget är helt värdelöst, har läst en analys och det verkade som sund information så jag ser det absolut inte som ett förlorat kapital, utan som min längsta investering sedan start. ...

Premiärblogg-En nybörjares misslyckanden

Tänkte jag skulle skriva en blogg för att presentera mig själv på denna sidan. Jag har handlat med aktier under rätt många år men det är först på sistone som intresset verkligen flammat upp. I ärlighetens namn så var det mest “blunda och välj” som bäst beskrev min tidigare handel. Visst hittade man en del guldkorn men det var mest fru Fortunas verk. Nedgången 2008 hanterades på absolut sämsta sätt av mig och nedgången var total. Då bestämde jag mig för att byta taktik. Börja läsa på. Skaffa mig lite koll på vad jag håller på med. Jag valde ut några stycken aktier jag trodde på och gjorde mig av med dom som bara hade givit mig bekymmer. ...

Trenden har vänt för Uniflex

Efter den fjärde kvartalsrapporten för 2009 ansåg Uniflexs VD att trenden hade vänt. Dagens kvartalsrapport för det första kvartalet 2010 bekräftar att så är fallet. Omsättningen ökade under kvartalet med 53 procent och resultatet per aktie ökade till 1,45 kr (från 0,32 kr). Utsikterna för bemanningsbranschen anses goda och Uniflexs tjänsteutbud behövs tidigt i konjunkturcykeln. Företagsmässig ser det alltså bra ut, den positiva trenden är stark. Tyvärr är aktien inget kap värderingsmässigt. Den har p/e 16 på den förväntade vinsten i år. Att den positiva trenden håller i sig är alltså i mångt och mycket redan inräknat. ...

2017-05-30 13:05 · kloss

BlackPearl tar in pengar

SIX) BlackPearl har sålt 9 miljoner aktier till ett konsortium av investerare för 2,90 kanadadollar per aktie. Den totala summa blir då 26 miljoner kanadadollar och aktierna kommer att säljas vidare till allmänheten. Det framgår av ett pressmeddelande. Köparna har även möjlighet att teckna ytterligare 1,35 miljoner aktier inom 30 dagar. Utnyttjas den möjligheten fullt ut blir totalsumman cirka 30 miljoner dollar. Pengarna ska användas till stärka rörelsekapitalet efter de senaste förvärven av andelar i Blackrod, öka utvecklingstakten i Onion Lake och andra områden samt för allmänna affärsändamål. ...

Vulkaniska askans effekt på ekonomin

Som ni känner till så har vulkanutbrottet i Island ställt till det rejält för världsekonomin, alltifrån frukt- och salladsexportörer i Afrika till flygbolag drabbas av denna naturkatastrof. Tyvärr finner man inte förklaringen till varför askan utgör ett så allvarligt hot mot ekonomin. Tänkte ta upp kortfattat om det fysikaliska som inträffar när ett flygplan flyger in i ett askmoln. Detta kommer med stor sannolikhet öppna upp era ögon för naturens mäktiga fenomen. ...

Rapportbett - 5 skäl varför du skall köpa sandvik inför rapporten

Så var det dags för tävling igen, och aktien sandvik vill jag lyfta fram. Den slutsats jag kommit fram till är KÖP inför rapporten som kommer 2010-05-04. 5 skäl till varför du skall köpa sandvik inför rapporten: Fredrik Lundberg har storhandlat i Sandvik den senaste månaden över 4 miljoner aktier och totalt i år mer än 5miljoner aktier. Antalet utlånade aktier har ökat i Sandvik vilket antyder om att förväntan på kommande rapport är mycket svagt ställd. Detta att rapporten förväntas komma svagt samt insider köpen har ökat indikerar att rapporten kan mycket väl överraska marknadens förväntningar. Företaget ligger rätt i tiden, få konkurrenter vilket gynnar företagets marginaler. Kärnkrafts utbyggnaden öppnar upp för många god gynnsamma år för Sandvik. Den senaste tidens kurs rusningar också antyder att många vill vara med i den kommande rapporten. Sandvik har ett börs värde till 100 miljarder, 30 miljarder i netto skuld är inga problem.

stora exportpriset

finns det någon som vill sticka ut hakan och säga vem som tar det? =) svaret får vi ca 14.00 , ska vi säga att priset är så enkelt som “bragging rights”;) ett av företagen nedan känns som lite av en favorit här på forumet. ;) Roxtec, Karlskrona. Tillverkar tätningar för kabel- och rörgenomföringar. Scalado, Lund. Utvecklar programvaror som gör bildbehandling i mobiltelefoner snabbare och effektivare. Transmode, Stockholm. Levererar optiska nätverkslösningar för transport av data, röst- och videotrafik i optiska fiberkablar. ...

Äntligen Måndag!

Äntligen är börsen öppen igen och vi kan börja spekulera upp och nergång igen. Det var lite till en överraskning som börsen slutade på minus i fredags, jag var ute på sen lunch och kom hem strax efter stockholms börsen var stängd. Men en bra vecka var det ändå och börsen kan gå lite ner med flertalet aktier utan att man gråter för det. En aktie som dock har gått bra ändå är astrazeneca, vilket jag också köp rekade tidigare. ...