Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Åskmoln,Aktier istället för Bonus och riksgälden försäljning av Carnegie.

Åskmolnen som har stoppat SAS är något som det har skrivits mycket om. Nu öppnar Arlanda igen och SAS kommer att få börja från Arlanda och Landvetter igen. Detta kan dock inte ha påverkat SAS positivt. Aktier istället för bonusar vilket skulle göra mera långsiktig satsning för cheferna detta har förslag har kommit fram i Telias Bolagsstämma av Svenska staten. Något som jag tycker är bra. Istället för Bonusar blir det aktier istället. Bolaget betalar inte lika mycket + att cheferna lär nu arbeta ännu hårdare för att rapporterna skall vara bra och stabila. Om du får bonus spelar det inte lika stor roll om det går bra eller dåligt du tar bonus ändå men får du aktier måste dem gå upp för att du skall tjäna mer och på dåliga rapporter går aktierna oftast ner. En annan sak som har diskuterats är dem gamla aktieägarna i Carnergie. Staten och Skattebetalarna kommer att få sina pengar när Bure och Alltor har betalat allt. Förlorarna är dem gamla aktieägarna som inte kommer att få något detta vill man ändra på och överklagar att man inte sålde Riksgälden sålde till ett Högre bud som man fått. Nu är detta KI anmält och vi får se vad som händer. ...

Min Portfölj

Hej på er! Har varit iväg och motionerat och tänkte såhär efter träningen att jag skulle dela med mig av min portfölj och hur jag tänker framöver. Tidigare har jag fokuserat på riskspridning. Med andra ord har innehavet varit 8-10 aktier inom olika områden. Nu är det råvaror för hela slanten. Varför? Ökad population kommer kräva mer energi. Sen kan man alltid diskutera vilken form av energi som kommer föredras. ...

5 bett till morgondagen

Här är mitt tillskott till morgondagens “betting” Intrum Justitia, Upp Know IT. Ner Nordnet. Ner Rottneros. Upp SAS. Upp Intrum Justitia. Upp Dessa har mycket att bevisa då aktien haussats mycket. Jag tror att de 3 senaste månadernas svajande gör att den ökar något, men inte mycket, ca 2-3%. Gissningsvis i samband med någon presentation av kostnadsminskning. Effektivisering? Omstrukturering? Det kommer självklart att bli fokus på den senare tidens nedgång i ekonomi och ev. ökade intäkter i form av betalningssvårigheter. Aktien har fortfarande mycket att återhämta, och har bara börjat sin långsamma vandring uppåt. ...

Genovis erhåller forskningsstöd!

Genovis fortsätter övertyga. Nu meddelar bolaget att de erhållit forskningsstöd på 600.000kr Cision 20/4 14:20 Genovis erhåller forskningsstöd för projektet Sentinel node Genovis erhåller 600 000 kronor i forskningsstöd, för projektet Sentinel node, från LMK Industri AB. Forskningsstödet är ett viktigt tillskott i utvecklingen av nanostrukturer som kan användas till diagnostik (medicinsk imaging) av mycket små tumörer som snabbt kan uppstå i lymfkörtlar vid t.ex. bröstcancer. För att få fram bättre läkemedel och effektivare behandling av t.ex. tumörsjukdomar krävs säkrare diagnoser i tidigt skede och bättre möjligheter att följa upp behandling och dosering av olika terapier och läkemedel. Projektet Sentinel node drivs i samarbete med Institutionen för Radiofysik vid Lunds Universitetssjukhus och det baseras på en helt ny generation nanopartiklar med kombinerade magnetiska, radioaktiva och fluorescerande egenskaper för MRT/PET avbildning. Vetenskapsrådet har tidigare beviljat Genovis en industridoktorandtjänst under fyra år för Sentinel node projektet. ...

Connacher Update ..

Oljesandsbolaget Connacher Oil & Gas som jag tog upp för bevakning med köp, har lyft med + 9% på sex dagar..+ 5,26% igår.. Anledningarna till det är att produktionsanläggningen Alger ligger före tidsplanen samt att man håller budgeten väl..Jag bedömer att man ligger 60-90 dagar före tidsplanen.. Den andra anledningen till framförallt gårdagens lyft är att Olje & Gasbolaget Petrolifera gjorde en “gaspot” igår då man prickade rätt med sugröret i Colombia och hittade ansenliga mängder med gas i brunnen Brillante SE-1X ..Initiala s.k Absolute Open Flow (AOF) visade på mycket fina 12,5 MMcf/d vilket är i klass med Questerres initiala flöden i Utica..Gasen var torr och utan vatteninslag..Brunnen kommer att temporärt förseglas tills man får tillstånd att utföra en långtidstest för att se vilka medelflöden brunnen kommer att ge..En kanonstart för Connacher och riktkursen som jag höjde till 2,5 -2,75 Cad på sex månader gäller alltjämt.. ...

Mindre uppgångar

Stockholmsbörsen inleder troligen upp sedan de amerikanska börserna överlag noterat mindre uppgångar efter gårdagens stängning i Stockholm. Stöd kommer även ifrån positiva asiatiska börser och ledande amerikanska terminer på plus. De amerikanska börserna inledde trevande men utvecklingen tog sedan fart med oljebolagen och finanssektorn i spetsen och börserna stängde kring dagshögsta. Dow Jones Industrial Average slutade upp 0,2 procent, breda S&P 500 steg 0,8 procent och Nasdaq Composite klättrade 0,8 procent. ...

Guld Invest - rapportkommentar

Delårsrapporten kom i torsdags och då höll man även årsstämma. Man gjorde en vinst efter skatt på 1,4 miljoner, vilket kan jämföras med aktuellt börsvärde på ca 30 miljoner. Bolaget har som målsättningen att öka vinsten efter skatt med 20 % årligen de närmaste 5 åren. För i år innebär det ca 7 miljoner efter skatt. Jag hade personligen räknat och hoppats på några hundra tusen bättre i resultat och är således inte nöjd med rapporten och hyser tvivel om möjligheten att nå målet. ...

AFA - Samplings dags!

Idag kom efterlängtade nyheter från det kanadensiska bolaget Afri-Can Marine Minerals. “The umbilical compensation system on the vessel DP The Explorer has been successfully tested. Afri-Can and IMDH have agreed to start the sampling program on Block J on April 24th, 2010.” Aktien har dragit ca 10% på nyheten. Vid ett eventuellt fynd finns en stor uppsida. För den riskvilliga har ni här en intressant lottsedel att ta en titt på. ...

Dags för rekyl?

Idag kunde läsas i dagens industri att sannolikheten för en rekyl närmaste 6 månaderna är 45 procent. Detta då rapporterna är optimistiska, analytikerna lyriska och riskaptiten hög. Samtidigt ökar utlåningen och rekyler väntas i ett antal storbolag. Exempel på bolag med hög värdering är Volvo (p/e) 60 beräknat på (p/e) 16 om två år. Autoliv med på (p/e) 400 årligt årets beräknas bli (p/e) 18. Ratos med värdering på 2,5 gånger ek vilket ses väl högt även för att kvalitetsbolag som Ratos. Även H&M och Swedish match visar på väl höga multiplar. På den andra sidan finns banker, Inverstor, fastighetsbolag som fortfarande har relativt billiga värderingar.Samtidigt finns gott om småbolag man kan ta in i portföljen, personligen gillar jag Elanders, Knowit, Amhult, Valuetree samtliga dessa med stor potential i framtiden. Jag har nedan listat ett antal argument som talar för rekyl samt ett antal som talar emot. ...

Avega Group, utdelning 2 kr inom kort, direktavkastning på 9 %

Det har skrivits en del om Avega Group listat på Firsth North som är it-konsult bolag. Inom kort finns två bra triggers i aktien: För det första gör man en utdelning på 1+1 med avstämningsdag den 11 maj. Det ger en direktavkastning på fantastiska 9,1 % på kursen 22 kr. Det finns ytterst få bolag som har denna typ av direktavkastning för tillfället. Se placera.nu för en lista över höga direkavkastnignar, där skulle Avega vara på fjärdeplats. Sen kommer kvartalsrapporten 6:e maj dessutom. Nya avtal är bl.a. LFV och Folksam. Vilket borde kunna ge bra vidare skjuts åt intäktstillväxten. 2009 växte man mest bland jämförbara bolag. Med marginaler på 11 % så är man även i princip det lönsammaste bolaget. Se mer detaljer nedan i ÅR för 2009. http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/11/02/E4/wkr0011.pdf ...