Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Strandad VulkanTurist - Lever Kaiser med Pricer

Var ett tag sedan man skrev nagot. Narmare bestamt 30/3. Fa uppmarksammade innehallet da men det ar inte for sent att forkovra sig. Pricer har en lang uppsida framfor sig. Semestern i Karibien gar mot sitt slut. Bra borjan och annu battre slut. Pricer uppgangen idag betalar hela semestern och racker till ytterligare nagra. Men mer kommer. Jag tror Pricers vinst 2011 kan komma att overstiga 200 Mkr efter skatt. Likt VD raknar jag med att tillvaxten for varldsledande Pricer tar fart och att vi kommer se minst 20% arlig o uthallig tillvaxt over lang tid. Jmf Borsvarde efter dagens uppgang hoga 700 Mkr. Aktien ar billig och bor snart na forsta etappen 1 kr. Las min tidigare blogg sa ser ni nagot av de mojligheter som ligger i nartid. ...

Nu är det inte dags för att plocka Bear...

Nu när många av storbolagen med ett få undantag som levererar bra och starka rapporter med prognoser för 2010-2012 som tillväxt år stiger aktierna på glädje nyheterna och omx 30 stiger upp mot nya års högsta. Nu är det alltså inte tid att gå ut i skogen och plocka bear, utan nu är det dags att vakna upp som bear brukar göra på vår kvisten och äta upp sig… dvs Bull är marknaden som har vaknat. ...

TagMaster i turnaroundläge

Behovet av effektivisering samt strängare regelverk för säkerhet inom identifiering har gjort att teknologier baserade på biometri, NFC samt RFID har börjat blomma ut på allvar. På börsen finns ett antal förhoppningsbolag som fokuserar på lösningar inom dessa tekniker och som nu hoppas kunna kapitalisera på marknadens mognadsprocess och den starka tillväxt som väntas. Efter många års kämpande med notoriska förluster finns det nu även äntligen hopp om att dessa förhoppningsbolag är på väg att bli lönsamma. ...

Rapportkommentarer

Kone Q1 Omsättning: 1003 Meur (1021) 976e Resultat före skatt: 110 Meur (106) 101e EPS: 0,32 euro (0,31) 0,29e ROE: 26,5 % (31,6%) Gearing: -32,1 % (-4,2%) Du som läsare ska vara medveten om att jag personligen är mycket imponerad av Kone. Q1 lyckas de slå förväntningarna ännu en gång och aktien steg igen. Även om jag har svårt att kritisera detta guldkorn så finns det förstås risker, framförallt i värderingen. De handlas över 7 ggr egna kapitalet och ca 20 ggr årets beräknade vinst. Det behöver inte vara mycket oro innan det skulle kunna korrigeras kraftigt. ...

Svagt positiv börs

USA-börserna noterades upp efter stängning i Stockholm igår samtidigt som de asiatiska börserna har noterats ned under natten. Sammantaget bör Stockholmsbörsen ändå kunna öppna i positivt territorium. De amerikanska börserna steg under torsdagen. Handelsdagen inleddes svagt med förnyad Greklandsoro och svaga rapporter från europeiska storbolag som tyngde. Sentimentet vände efter Barack Obamas tal om reglering av finanssektorn där regleringen sågs som mindre hård än väntat. Dow Jones Industrial Average slutade upp 0,1 procent, breda S&P 500 klättrade 0,2 procent medan Nasdaq Composite avancerade 0,6 procent. ...

Eurocine Vaccines - In på upploppet!

Den 1/2-2010 skrev jag en mindre analys med rekommendation köp av företaget Eurocine Vaccines AB. Aktiens kurs var då 33,8 och har sedan dess toppat på inte mindre än 49,8 vilket är en ökning med cirka 47%. Kursen har de senaste veckorna pressats en del efter toppen pga diverse oroligheter runt det insidermål som Eurocines forskningschef Ulf Schröder varit anklagad för inblandning i. Det påstods att Ulf skulle ha läckt insiderinformation till en vän och att vännen genom detta skulle ha gjort sig en slant på aktiehandel. I Januari 2008 friades Ulf vilket kändes som en självklarhet då bevisningen var oerhört svag. Motpart valde ändå att överklaga beslutet och idag den 22/4 skulle målet tas upp i hovrätten. Pga av olika omständigheter har nu målet blivit uppskjutet ytterligare och sannolikheten för att Ulf kommer gå fri i slutänden är enligt många stor. Orosmolnet över att dagens rättegång skulle påverka kursen negativt eftersom en viss osäkerhet alltid infinner sig kring osäkra investerare är nu som bortblåst. Mer kring detta: ...

Southern Pacific Resource Corp.

Southern Pacific Resource Corp. är ett mindre bolag verksamt inom utveckling, prospektering och produktion av olja, och då främst oljesand. Oljan tas tillvara genom “in situ”, vilket ungefär kan översättas till “på plats”. Oljan återfinns djupt ner i marken, och nås genom att ånga som sprutas ner i marken och skapar det tryck som möjliggör utvinning. Merparten av oljan i norra Alberta, där bolaget verkar, utvinns på detta sätt. Tekniken är förhållandevis dyr, men i takt med att oljereserverna i världen minskar, och insikten om peak poil ökar, tror jag att tekniken kommer bli allt mer vanlig. Förutom oljesanden i Alberta producerar STP olja och naturgas i västra Kanada. ...

2017-05-30 13:06 · morka

Något är unket med skambudet på Academedia....

AcadeMedia kom med Q1 rapport med 71,3 milj i rörelseresultat vilket x 4 och med schablonskatt väl ger vpa ca 17 eller något sådant för året snabbt räknat. Q2 och Q3 är väl något svagare men med bolagets tillväxt så lär mina 14,50 kr för året jag haft som estimat snarare vara för lågt än för högt. Politisk risk ja men en minskad sådan. Jag kan dock hålla med de som säger att företaget egentligen skulle må bättre att vara utanför börsen. Då skulle ägarna lättare kunna plocka ut vinster utan att det sticker i rödgröna ögon… Nu tassar bolaget på tå och vågar inte ens ge någon utdelning… ...

WESC: Måttlig risk till superbilligt pris!

Jag måste erkänna att Jag har blivit förvånad över Varför aktiekursen i Wesc inte stiger trots mycket bra utsikter och köpförslag från olika banker och analyshus. Jag köpte Borg när marknaden i stort sett visste inte om aktien. Aktien har gett mig bäst avkastning. Men Jag tycker att Wesc har bättre affärside och förutsättningar än Borg.Wesc har fördelen att marknadsföra mycket av det befintliga i modebranschen. Street Fashion är ett mycket bra led att ha Borg hade från början en begränsad produktmix och även än idag uppfattas Borg som kalsongs kung inte som en helhetstäckande modebolag och har haft svårt att genomföra/integrerar nya produkter i sitt koncept.. Däremot har Wesc en produktmix som lockar folk som är modemedvetna och bolaget är bra på att följa trenden. Sist var det skor av sneakers modeller som alltid sålt bra. Bolagets satsning i stora städer som Hongkong, Tokyo, New York och London är mycket smart med tanke på att göra sig sedd och hörd. Det är just där man kan jaga efter tillväxtmöjligheterna. Är du känd i New York då är du känd även i störare del av världen. Jag tycker att Wesc är ett mycket intressant Case för de som vill måttlig risk till billigt pris. Wesc finansiella nyckeltal är imponerade och bolaget har aviserat att det går bara framåt och de är mycket nöjda med utvecklingen. Jag väntar mig en mycket stark utveckling fram till 2013 och aktiekursen bör stiga med flera 100 % på medelsikt. Jag väntar mig aktiekursen skall stiga till 170 kr på kort sikt, 3-6 månader. Med tanke på bolagets förväntade vinst nästa räkenskapsår handlas aktierna i bolaget till ett p/e tal på 11-13. Vi tycker att det är alldeles för för billigt när man tar hänsyn till tillväxtmöjligheter, finfin balansräkning, acid/likvid ratio och förmågan att marknadsföra nya produkter globalt och flera koncept och franchisebutiker som ska öppnas enl. bolaget. ...

Från Addnode till Know IT

IT-konsulterna Addnode och Know IT släppte idag sina delårsrapporter för det första kvartalet, och mina slutsatser går isär. Addnodes rapport lämnade mycket att önska. Nettovinsten halverades och omsättningen sjönk med 9 % jämfört med året innan. Cyniskt som det må låta så är det svårt att hitta något positivt med rapporten. Fyra av fem affärsområden visade ett minskat resultat och antalet anställda minskade under kvartalet med en procent. Aktien dök med 10 % och detta gör bara läget knepigare. För sett med lite framförhållning är det inte omöjligt att aktien är ganska intressant. Men just nu kan jag inte få siffrorna att tala rätt språk, så jag väljer något motvilligt att sälja mina Addnode-aktier. ...

2017-05-30 13:05 · kloss