Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Det som börs proffsen missar...

Något som man märkt är att de olika aktie mäklarna och förstå sig påarna på börsen de saknar en egen strategi. De agerar ungefär som när man gick i skolan och inte hade svaren till provet, man sneglar på grannen för att se hur han svarade. Nu står dom alla rådlösa och uppgångarna kommer i våg på våg och dom vet inte annat än att ropa varg (xact bear). Att ropa varg i onödan gör ju att man saknar respekt till slut för deras köp och sälj råd. Det jag kan se om de olika aktie experterna på diverse nätmäklare är att deras erfarenhet av 2008 fortfarande sitter kvar. Man kunde ju tro att 2009 var ett år då de släppte bear mentaliteten och började tro på uppgång, men icke när jag läser deras aktie analyser och baissande om olika storbolag. Ibland har dom rätt… Men det fungerar lite granna som följa john… säger dom köp, så köper massor som ännu ej har egen strategi… de sa köp nokia… hur många gick inte i bet där, och tar dessa sitt ansvar för ett dåligt råd? ...

Sensodetect - "Det bästa case vi någonsin sett"

Citatet är hämtad från en analys skriven av Smallcap för 1½ vecka sedan. I klassen “förhoppningsbolag” är jag benägen att hålla med Smallcap. För att vara ett så pass nystartat företag (fem år gammalt) har man kommit långt redan och företaget själv har som mål att gå med vinst 2012. Där skiljer man sig inte från andra förhoppningsbolag, som ofta har en väldig (över?)tro till sig själva och sin produkt. Jag menar dock att Sensodetect har mer substans än många andra förhoppningsbolag vi sett gå upp som en sol och ned som en pannkaka de senaste åren. ...

Käre Ture!

När Ture Tratt skriver något så läser man det. En bloggskribents första plikt är att bli läst. Annars är det ju meningslöst att skriva. Ture kan skriva och dessutom har han ju rätt för det mesta/alltid (stryk det som ej passar). Ture kan också konsten att tjäna pengar på aktier. Det visar hans tips och därefter följande resultat när facit kommer. Jag har fått kredit för att jag såg krisen komma. Jag vet ej vad Ture skrev eller handlade inför krisens analkande sommaren 2007. ...

Brandworld - en blivande tiotaggare?

Jag har tittat en del på det nynoterade bolaget Brandworld (Aktietorget) på sistone och jag tycker att det ser otroligt intressant ut i synnerhet om man ser på lite längre sikt. Bolaget har en mycket intressant affärsidé där man säljer märkesvaror inom sport, fritid och street till lågpris. Man är dock inget vanligt outlet-bolag som köper restpartier och konkurslager på den internationella marknaden. Till skillnad mot dessa bolag har Brandworld direkt kontakt med Nike, Adidas och de andra drakarna och kan göra planerade inköp istället för de som tvingas köpa tillfälliga partier på marknaden. Ambitionen är att kunna sälja till minst halva priset. De stora kedjorna som Stadium och Intersport köper bara in en mindre del av de modeller som t ex Nike tar fram och de modeller som de ratar kan Brandworld köpa in billigt. Den bärande tanken är att man ska sälja märkesvaror till samma prisnivå som handelns egna varumärken. Personligen är jag övertygad om att majoriteten av kunder hellre väljer att köpa en tröja där det står Nike än t ex Stadium. ...

I Emissionens vändkrets skönjas morgondagens Bolag

Gissa Bolaget 10 poäng. Vissa bolag vill man inte ens ta i med tång. Nog känner väl dom flesta igen sig när vi tar oss en titt på ett bolag som verkar lockande och upptäcker att bolagets historia är nerlusat med emissioner, tiggarbrev till aktieägarna där dom lovar glimmande guld vid regnbågens slut. Bolaget jag vil belysa är just ett sådant bolag. Nedan följer en summering av företagets aktiehistorik. 1988 Split ...

Eurocine Vaccines - perspektiv

Såhär på helgen kan det vara bra att få lite perspektiv på saker och ting. Vi har haft en ganska händelserik tid bakom oss på forumen, men i själva verkat har vi bara harvat omkring i något som inte finns; vi skapade en skenbart giftig soppa som i själva verket bara var vatten med några harmlösa färgämnen. Nu försöker dramamakare spinna vidare på den lilla gnutta rädsla som finns kvar, exempelvis genom att förstora upp rättegången (där åklagaren själv säger att Ulf inte riskerar fängelsestraff = absolut inget kvar att oroa sig för, han kan alltså med 100% säkerhet fortsätta med det han gör och det är det viktigaste), men också genom att gräva i det förflutna bland för dagen irrelevanta och redan överkomna hinder och svårigheter. Dessa blåstes upp helt i onödan i Realtid. ...

Är glaset halvfullt eller halvtomt...?

Det finns alltid något att oroa sig för brukar aktielegenden Peter Lynch säga. Visst är det så om det inte är som nyligen vulkanutbrott så nyss var det svininfluensan innan dess t.ex fågelinfluensa, terrorattacker, klimatförändringar, greklandskris, PIGS-kris, handelsunderkott i USA, finanskris, oljekris, irakinvasion, inflation, deflation, räntehöjningar, bostadsbubbla, kinesisk börs eller husbubbla, budgetunderskott och stora statslån här och var mm o.s.v. Vissa personer oroar sig hela tiden precis som pensionärer som inte vågar gå ut för att de läst om någon rånad pensionär i någon annan stad… Vissa verkar fastna i negativa tankar och har svårt att se möjligheterna. De som oroat sig för finanskrisen fortsatta utveckling och suttit med Xact Bear under uppgången har inte blivit feta… ...

5 skäl varför jag köper swedbank inför rapporten - rapportbett

OK, gör en vild chansning… eftersom jag själv satsar kapital i aktien borde jag väl ändå skriva en rapportbetta om den. Så här kommer några skäl till varför swedbank skall gå upp på sin kommande rapport. S&P BEKRÄFTAR KREDITBETYGET A, UTSIKTER STABILA Swedbank upprepar att kreditförlusterna kommer att förbättras i år och att det är möjligt för koncernen att visa vinst. Det säger vd Michael Wolf till Reuters. SWEDBANK: Har lämnat det statliga garantiprogrammet. (MIndre utgifter) STOCKHOLM (Direkt Premium) Swedbank väntas redovisa ett resultat före skatt på -352 miljoner kronor för årets första kvartal. Det visar en sammanställning av 23 analytikers prognoser som SME Direkt gjort. Det kan jämföras med -3.357 miljoner kronor motsvarande kvartal i fjol. Av de analytiker som deltagit i SME Direkts sammanställning har fem stycken rekommendationen köp eller öka för aktien, medan nio rekommenderar behåll eller avvakta och tre sälj eller minska. Sex analytiker har inte angivit någon rekommendation. 5. Punkt nummer 4 vill jag svara med punkt nummer 2. Eftersom siffrorna som förväntas är rätt dystra, tror jag swedbank kan komma att överraska, även om de kommer med en svag rapport kan den tas emot som ett posetivt tecken. 6. STOCKHOLM (Direkt) Swedbank rekryterar Arne Berggren till så kallad senior rekonstrueringsexpert med uppdraget att leda gruppens FR&R-arbete (Financial Restructuring & Recovery). Detta är ett friskhets tecken. Företaget har tagit på allvar att ta sig ur den kredit kris, jag spekulerar att kostnaderna för rekonstruktionerna inte uppgått till vad analytikerna antar. ...

Rapportbett måndag

Alfa Laval: Ner: Nu är det mycket press på bolaget efter SKF, Sandvik, Scania, Trelleborg Volvo med mera. Detta liknar dock mycket ABB också… Alfa kommer inte att lyckas med att övertyga marknaden. Varken försäljning eller Omsättning kommer att vara tillräcklig. Beijer Electronics: Ner: Har många likheter med ABB och kommer att vara lika hemsk om inte ännu hemskare än ABB. Biolin: Upp: Detta bolag är stabilt och säkert. Cell forskningen börjar ta fart och detta behövs forskas mer i. Nya avtal kommer att göra det bättre ok inom en snar framtid börjar vinsten kanske att komma. ...

Tradingplattformar

Vilken plattform bör jag som nybörjare välja? Tänkte börja med mycket liten insats. Vore tacksam för svar!