Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Swedbank & Boliden båda är köpvärda

Som jag skrev tidigare inför rapportbetting och för eget bruk så satt jag i swedbank inför rapporten dels pga att wolf hade gått ut och sagt de kunde göra vinst 2010 om ekonomin förbättras i övriga världen… och minst sagt nu kom rapporten och det är svarta siffror!!! Det lönar sig att vara aktiv och söka information om vad de olika vd säger, det ger en indikation åt vilket håll det företaget är. Nu kommer defentivt fokus att stråla ännu mera på SEB imorgon då kreditförlusterna kan väntas bli mindre än väntat och detta anser jag borde vara ett lyft för bank sektorn i sverige som har sin exponering mot lettland, baltikum och ukraina. ...

Dansande björnar, Fakirer, Samba och Kinesiska drakar

Efter årets starka start på stockholmsbörsen är det lätt att vara glad över till synes lättförtjänta pengar i en marknad som bara verkar kunna gå åt ett håll. Greklandskrisen, Dubai, statliga budgetunderskott stigande råvarupriser, regleringar i Kina och en Isländsk vulkan har alla passerat utan att börsen fått annat än skrämselhicka. För att sedan åter tuffa på mot ständigt högre nivåer. Det är nu snart två år sedan Lehman kraschen statliga räddningspaket och noll ränta infördes. Två år är för övrigt det som det oftast tar innan räntesänkning får full effekt. Detta innebär att vi snart kommer att få se de riktiga effekterna av krisen när inflationsspöket väl åter börjar visa sig. Denna kris gäller dock inte BRIC länderna som efter ett visst fall år 2008 åter tickar upp i snabb takt. Några marknader som faktiskt gått svagt i år är BRIC länderna vilka jag kommer redogöra för läget nedan. ...

Redeyebloggen förstörs

Redeyebloggen förstörs ja med dina inlägg kommer det väl i kommentarerna så nu är det avklarat… Jag tycker Redeye måste se upp om man vill ha kvar kvalité och hålla intresset att skriva och läsa bloggen. Två misstag har nu begåtts först en tävling där bara kvantitet belönades. Men nu ännu värre en tävling där man ska gissa rapportutfall för bolagen. Bloggen dränks nu av meningslösa gissningar av rapportutfall med korta kommentarer mer och mer som få lär ha intresse av att läsa. De intressanta bloggarna späds ut ännu mer och försvinner snabbare från sidan. Min åsikt är att en sådan här tävling ska hållas åtskild från bloggarna. ...

Tumregler för Daytrading

Tänkte gå in lite på det här med daytrading och jag är helt öppen för andra förslag och lösningar, kommentera och rätta gärna. Argument är alltid bästa sättet å lära.Men här kommer ord från min synvinkel. När man håller på att daytradar är det viktigt att sälja så fort man upptäckt en nedåtgående trend. Att vara säker redan från början var man lägger pengarna och varför. vilken riktkurs man räknar med för dagen, oftast lägga ut en säljpost precis efter man köpt. att ha koll på allmänhetens intresse och se till att ta hem en vinst, om så liten. Bättre att gå hem med en liten slant än ingen alls. ...

AFA - Uppdatering!

Den 24 e april lämnade “The Vessel” hamnen i Luderiz, Namibia! Den 25 april började samplingen. Vad innebär detta? Detta innebär att Afri-can nu kommer att utföra sin tredje sampling av Block J (arealen som bolaget har 70% intresse i). 332 prover skall tas under 30 dagar, första rapporten beräknas komma inom 15 dagar och slutgiltigt svar 60-90 dagar efter samplingen. Vad pratar vi då för potential? Det finns redan en 43-101 som ger en resursestimering på mellan 0.8 till 1.8 Mct i Block J. Och denna utgör endast 12.3 / 27.6 km2, dvs nästan enbart hälften. Denna sampling har inte heller kunnat gå på samma djup som den nya båten kommer göra. ...

Karo Bio - Rapport från bolagsstämman ""

Slimpy postade idag följande mycket intressanta inlägg på DiBSk: “Några reflektioner från fredagens bolagsstämma som jag bevistade tillsammans med ca 30 andra aktieägare. POW drog sin sista presentation av bolaget och dess produkter och det var en mer avslappnad POW än jag någonsin sett tidigare. Presentationen innehöll givetvis inget nytt men det fanns ändå några saker värda att ta upp: POW sade åtminstone 2 ggr: ”Det viktigaste är att vi befinner oss i rörelse!” ”Bolaget arbetar oerhört hårt för att tåget ska lämna stationen.” ...

Fortsättning på PA Resources

Sedan månadsrapporten för två veckor sedan har aktien fallit från 27 kr ner till 19,50 kr, alltså 28 %. Efter nyheten rekommenderade jag sälj vid 24,50 och vid den nivån hade man en chans under två dagar att sälja men sen fortsatte fallet. Nu har dagsomsättningen normaliserats, fallet bromsats och det har tillkommit ny information. VD:n avgår och man ska byta strategi. VD:n har fått mycket kritik för att han lämnat för positiva prognoser som inte har hållit. Att VD nu ska avgå är således ett gott tecken då man har haft ett förtroendeproblem gentemot marknaden och detta är ett steg i rätt riktning. Nu på onsdag, den 28.e april kommer delårsrapporten som förväntas vara svag, -50 Mkr enligt de analytiker som följer bolaget. Vid mycket dåliga nyheter, såsom nyemission eller förseningar på mycket lång tid framöver kan aktien naturligtvis fortsätta falla. Men det är inte huvudscenariot. Jag har gjort ett mindre inköp och trycker på lite hårdare om skräckscenariona inte infaller. Då är uppsidan relativt stor. ...

Svar till HampusA

Jag fick en fråga från en användare HampusA men hittar inte honom i det register Redeye har. Registret är tyvärr i en enda oreda och inte i alfabetisk ordning eller är det något jag missat…? Kanske läge att se till detta Redeye om ni vill att funktionen ska fungera. Frågan: Hej Ture! Jag är en riktig nybörjare när det gäller aktiehandel och håller på att lära mig “spelet” vid sidan av skolan och en hård idrottssatsning. Har följt dina inlägg en tid och inser att du verkligen vet vad du håller på med. Jag undrar vilken typ av företag/marknad man som nybörjare borde börja koncentrera sig på. Tänkte att det bästa kunde vara att till en början ha en liten “nisch”. Jag förstår om du inte orkar svara på det här meddelandet, men jag vore väldigt tacksam om du gjorde det! Det låter som om du lever livet som vi alla önskar kunna leva en dag. Lycka till med allt! ...

TopoTarget säljs för en spottstyver...

Slösurfade lite i helgen och ramlade över den här artikeln, (daterad 14:e dec -09 men läsvärd)… “How Much To Extend Life? Allos Therapeutics Says $30,000 per Month” http://industry.bnet.com/pharma/10005799/how-much-to-extend-life-allos-therapeutics-says-30000-per-month/ …blev naturligtvis nyfiken på Allos då de tycks vara först med godkänd medicin på indikationen rrPTCL, så jag tog ett “spadtag”… Company Overview http://www.allos.com/company-overview-mainxxzxqma318.cfm Medical Research http://www.allos.com/medical-research-mainxxzxqma319.cfm …okey, - de har alltså endast FOLOTYN i portföljen och den är sedan 24:e sept. -09 godkänd som second line treatment på indikation Relapsed or Refractory Peripheral T-cell Lymphoma. Utöver det har de 5 studier igång, (1 fas-I & 4 fas-II)… ...

2017-05-30 13:06 · tony1

Konjunkturtåget - flyger inte men tuffar på i verklighet och dröm

Tiden flyger iväg och annat med den. Det är dags för ett nytt konjunkturtåg som hakar på det förra som hette ”Konjunkturtåget – extratåg utan vaccin mot farligt virus” och publicerades på redeye.se. Det har varit mycket flyg senaste tiden. Först drabbades Polen när premiärministern Lech Kaczynski och hans 96 medpassagerare dödades i en krasch vid en landningsmanöver i den ryska staden Smolensk - en tragedi för Polen. Ekonomiska vulkanutbrott på Island är vi vana vid numera – också att de fått följder för flera stater i norra Europa. De riktiga vulkanerna på Island har nu sett till att ungefär samma länder drabbats av flygförbud. Aska är orsaken . Bara jordens inre och vart vindarna bär, kan svara på hur mycket och hur länge problemen kvarstår. Allt som flyger och far har fått tåga och gå. Att det har viss negativ påverkan för den ekonomiska återhämtningen är helt klart. ...