Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Strandliv

I bloggen Bachman Turner & Overdrive så nämnde jag att mitt senaste shackdrag var att lägga mig tung - Overweight - överviktad i BlackPearl. Orsak ? Flera kommande triggers och ett starkt oljepris talade för fortsatt uppgång..Nu kommer även dom makroekonomiska siffrorna från främst USA in betydligt bättre än väntat, vilket gör att oljepriset icke kommer att sjunka nämvärt från dagens nivåer, tvärtom..Efter den rockarden så har BlackPearl lyft ytterligare 16% och i år är den upp finfina 32 %..Analytikerna höjde upp riktkursen något vilket har hjälpt till..Så tjänar man pengar på börsen.. ...

Boliden - Snart fint köpläge

Som jag beskrev i min tidigare analys att boliden troligen skulle rekylera ner mot 104-105 kan vi nu se blir verklighet. Nu bör ni snart hoppa på även om företaget missade förväntningarna går boliden rätt starkt. Jag höjer nu min rekommendation för boliden och säger köp vid 104-105 kr med riktkurs mot 117kr inom 2-3 månaders sikt.

Aktiebloggens framtid

Vi fick nyligen in en kritisk blogg från investerarprofilen Ture Tratt, vilken har skapat en viktig debatt angående Aktiebloggens framtid. Vi tar givetvis till oss denna kritik och tycker att det finns många poänger. Vi har en kortsiktig och en långsiktig åtgärdsplan. Vi har nu lagt alla bloggar som är ett ”rapportbett” under fliken ”bloggtävling”, så att detta innehåll inte blandas ihop med bloggarna. Vi tar även till oss kritiken om vad som skall accepteras och inte accepteras på bloggen. Vi raderar dagligen bloggar och kommer att fortsätta med en viss censur. ...

Karo-stämman...

Nej, denna min första Karo-stämma lämnar en besk eftersmak. Apropå “skön lirare” som en tidigare bloggare använde som beskrivning av den nye ordföranden.. ”Skön lirare”; trevligt med sköna lirare, men det räcker inte. Jag saknar ett genuint intresse från företagsledningen för närvarande och icke närvarande aktieägare vid stämman i fredags. _______________________________________________________ Tröttsam utläggning och Karo Bio-presentation. Vi förvånansvärt få församlade aktieägare, 30-40 i antal, är fullt medvetna om vad företaget står för och sysslar med. Vad vi är intresserade av är raka besked, rimliga tidsaspekter, och hur en konsult/agent i USA/Europa arbetar i sina ”samtal” med myndigheterna. ...

Avega tidagarelagd rapport till den 28:e april

Jag skrev ett inlägg för en dryg vecka sedan där jag upplyste om att direktavkastningen i Avega är mkt fina 10 % nästan. Efter detta så framkom det även att man tidigarelägger rapporten men en hel vecka till imorgon den 28:e april. Det behöver ju inte betyda någonting alls men känns mer iaf mer positivt än negativt. Om det är några delar som gick snabbare att bearbeta kan det väl bara tolkas positivt. Sen kommer som sagt utdelningen på 2 kr som fortfarande inte enligt min uppfattning är diskonterad i aktiekursen. ...

PA resourses: rapport spekulation

Hej. Jag har tittat på följande siffror som presenterats av Placera.nu på avanza 1 kv 1 kv 1 kv 1 kv 1 kv 2010 2010 2010 2010 2009 MKR Snitt Median Lägst Högst Utfall Omsättning 459 469 411 484 330 -————————————————————- Ebitda-resultat 220 207 187 273 159 -————————————————————- Ebit-resultat 47,2 39 -23 114 -16,7 -————————————————————- Resultat före skatt -48,5 -55 -98 19 -48,9 -————————————————————- Nettoresultat -51,3 -60 -96 16 -63,4 Avser nettoresultat hänförligt till moderbolagets aktieägare. -————————————————————- Resultat/aktie (kr) -0:31 -0:36 -0:57 0:10 -0:44 Prognoserna för res/aktie baseras på 167.753.982 aktier. Rapporten väntas den 28 april klockan 8.15.==========================================https://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=1526576 Det som förvånar mig är att kostnaderna enligt analytikerna verkar ha skenat sen Q1 2009. Estimaten för omsättning känns väl OK men var kommer de extra 60mkr i kostnader ifrån?Jag får inte klart för mig vad detta skulle bero på och jag tror ärligt talat inte kostnaderna kommer vara så höga.Detta är naturligtvis ren spekulation från min sida, men jag tror att vi kanske får se bättre resultat än väntat.Bortsett från den chansningen så handlas PAre just nu för priser som motsvarar April förra året. Vilket jag tycker känns som för billigt med tanke på att de både producerar mer olja och har fler bekräftade oljekällor. För att inte nämna ett betydligt högre oljepris.Jag har chansat och köpt en liten post då nedsidan känns begränsad efter ett fall på 30% på två veckor jämfört med upp sidan om rapporten överraskar positivt.Jag rekommenderar köp med en stopploss ifall börsen ändå tar emot rapporten negativt.Om marknaden reagerar negativt kanske vi faller ytterligare men jag har svårt och se att vi ska rasa ytterligare 30% Jag tvivlar på att ens ett nyemissions besked skulle leda till sådana ras. Tekniskt så har aktien fallit nästan spikrakt de de senaste 10 handelsdagarna och hittills så även idag. Aktien är kraftigt översåld men tekniskt sett finns faktiskt inget som signalerar en vändning av den negativa trenden som hållit på sen förra sommaren. Detta talar klart emot mitt scenario och köpet blir ett försök att fånga en fallande kniv, vilket ju oftast inte är att rekommendera. Kom ihåg att min rekommendation här endast är baserad på gissningar och spekulation. Vill du har mer på fötterna avvakta rapporten och agera efter. ...

Linkmed - uppdatering

Igår hade Linkmed årsstämma och den 11:e maj kommer delårsrapporten. Det kom även en pressrealease: klipper in den: “Ny General Manager för transplantationsverksamheten i USA AbSorber har rekryterat Michael Petruny till ny General Manager för sin verksamhet i USA. Michael som har en bred och framgångsrik bakgrund inom transplantationsområdet tar över ansvaret för att leda och bygga en kraftfull och lönsam organisation med fokus på transplantation i USA. Dessutom har också två nya säljare anställts i USA som ett led i transplantationssatsningen. Michael startar omgående som General Manager och chef för Olerup Inc. AbSorber köpte i mars 2010 Olerup Inc. av Olerup International för att kunna göra en kraftfull satsning på den amerikanska marknaden. Den amerikanska marknaden är den enskilt viktigaste för AbSorbers produkt XM-ONE och för Olerup SSPs produkter. Det finns en stor potential att öka försäljningen dramatiskt i USA som representerar cirka 40 procent av den globala transplantationsmarknaden. Michael har 20 års erfarenhet inom organtransplantation och har tidigare ansvarat för ett flertal framgångsrika produktlanseringar inom området. I tjänsten som National Sales Director ansvarade Michael för lanseringen av Prograf från Fujisawa/Astellas, den nu ledande immunosuppressiva behandlingen inom organtransplantation. Under mer än 10 år på Fujisawa/Astellas byggdes ovärderliga relationer upp med ledande transplantationskliniker i USA. Michael ansvarade senast för lanseringen av transplantationstestet ImmuKnow i tjänsten som VP Sales Director hos Cylex Inc. Testet fick på kort tid en bred användning på amerikanska transplantationscentra. AbSorber och Olerup Inc. får nu en ledare som med sina unika erfarenheter och kompetens framgångsrikt kan utveckla försäljningsorganisationen.” ...

Questerre före i tidschemat?

Hej, ni kan kalla mig kek och jag ligger all-in i QEC sen i september. Jag kom fram till att jag inte är mycket av en daytrader eller någon som har tid att hålla koll på många företag i en stor portfölj (som mest hade jag 10 aktier under sommaren). Men eftersom mina intressen nu ligger helt i QEC tänkte jag vidarebefodra detta foruminlägg (kolla även svaren): https://www.stockhouse.com/Bullboards/MessageDetailThread.aspx?p=0&m=28164122&l=0&r=0&s=QEC&t=LIST Informationen däri har man ju rätt att vara kritisk till (delar av det bygger ju på vad en anonym person skrivit), men om det är sant så är det ju iaf lite intressant. Dock kanske mest för de som ligger kortare i QEC? ...

2017-05-30 13:06 · kek

Epicept - Update

Känns som det är dags för en uppdatering kring Epicept’s göromål. Mitt bloggande har minskat i takt med bloggtävlingens uttömande av information. Samt uppskattar jag som de flesta här kvalitativa bloggar mer än kvantitet som har blivit mer frekvent här på Redeye bland annat av de två senaste tävlingarna som startats här på sidan. Jag hoppas Redeye i framtiden hittar andra och bättre lösningar på dessa tävlingsmoment där tävlingsanalyser och bloggar separeras från det “normala” bloggandet. ...

Mindre nedgång väntas

Stockholmsbörsen ser ut att inleda dagen i svagt negativt territorium efter det att de amerikanska börserna tappat mark under gårdagens eftermiddagshandel. Ytterligare press kommer ifrån generella nedgångar i Asien under morgonen. Dock väntas de många bolagsrapporterna påverka utvecklingen och sätta ton under dagen. Efter en svag avslutning noterades USA-börserna ned på måndagen. Finansaktier tyngde efter att osäkerhet kring den finansiella regleringen blossat upp. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average oförändrad medan S&P 500 samt Nasdaq Composite sjönk 0,4 respektive 0,3 procent. ...