Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Snabbuppdatering av Bringwell

Bringwells rapport kom in under eftermiddagen. Resultatet var sämre än mina förväntningar medan försäljningen var som väntat. Det som var viktigast i rapporten är att resultatet förbättras månad för månad (precis som jag skrev i ett inlägg inför rapporten) Januari visade ett EBITDA på 3,3 Mkr, februari 7,1 Mkr och Mars 12,4 Mkr. VD säger i rapporten att den svaga inledningen på året främst berodde på låg kundtrafik i hälsofackbutikerna, temporära effekter i början av kvartalet i samband med ägarbyten på den svenska apoteksmarknaden samt låg försäljning i direktförsäljningsverksamheten. I Norge, har försäljning och resultat förbättrats, efter vidtagna åtgärder. ...

Upptrenden i Natgas påbörjad

Ja, det tror i alla fall jag. Vi har nog alla läst Kalles farsas bloggar om gasen på sista tiden och särskilt nu hans senaste ang. Henry Groppe och vad han tror om gasen inom bara ett par månader, den ska dubblas, minst! Orsakerna till det är många, men kanske allra mest att gasen nu går att bränna och tillverka energi BILLIGARE än kol??? Det är inte hållbart. Gasen är dessutom på tapeten nu som den råvaran som ska ersätta olja i första hand för att tillverka energi av olika slag. ...

Tripep köptips

Köptips - ChronTech Pharma AB, tidigare Tripep**.** Pressrelease idag 2010-04-28 ChronSeal**®‐studie avslutad och fortsatt positiva resultat under uppföljningen av ChronVac‐C®** Multicenterstudien av en veckas behandling med ChronSeal® är nu avslutad och analys av alla data pågår i Sverige och av Kringle i Japan. ChronTech och Kringle har tillsammans beslutat att resultaten kommer att offentliggöras den 27 maj. Vid uppföljning av ChronVac‐C®‐studien där patienter påbörjat behandling med standard‐of‐care (interferon och ribavirin) var 100% virusfria vid behandlingsvecka 12, och 5/6 (83%) hade mindre än 50 viruskopior/mL blod redan vid behandlingsvecka fyra. Denna typ av snabba behandlingssvar är mycket ovanliga för patienter infekterade med den svårbehandlade formen av HCV som kallas genotyp 1 och understryker ytterligare en roll för ChronVac‐C® som en del i en kombinationsterapi. ChronVac‐C®‐studien på patienter kroniskt infekterade med hepatit C‐virus (HCV) av genotyp 1 har som tidigare rapporterats slutförts och visar att det terapeutiska vaccinet har god säkerhet och uppvisar positiva kliniska data. Två patienter i ChronVac‐C®‐studien har fått en ytterligare dos ca 6‐12 månader efter den fjärde vaccinationen och analyser pågår. Sex patienter har efter studien startat behandling med ”standard of care”‐terapi, dvs interferon kombinerat med ribavirin. Fem av dessa (83%) har svarat snabbt på behandlingen med <50 viruskopior/mL blod redan efter fyra veckor (s k rapid viral response) som jämförelse mot normalt enbart 10‐15% rapid viral response efter standardbehandling. Denna ovanligt snabba reduktion av virus i blodet indikerar en roll för ChronVac‐C® i kombinationsterapi. Samtliga sex var vid vecka 12 virusfria och de två som hittills hunnit behandlas i 24 veckor kunde då avsluta sin behandling och är idag betraktade som botade. Också denna goda behandlingseffekt är ovanlig för patienter infekterade med HCV av genotyp 1 där den normala behandlingstiden är 48 månader och 40‐50% är virusfria efter genomgången behandling. ”Vi är fantastiskt glada över de resultat som vi nu har erhållit i ChronVac‐C®‐studien och ser med tillförsikt fram emot resultaten från ChronSeal®‐studien. Ett intensivt arbete pågår nu med den fortsatta kliniska utvecklingen. Vi ser med spänning fram mot att inleda kliniska studier som för oss närmare slutliga läkemedel” säger Anders Vahlne, VD för ChronTech Pharma. ...

Kontraindikator?

Sist jag tittade på Husqvarna och fann dem intressanta var sommaren 2007. Jag tror inte jag behöver redogöra för vad som hände efter det. Nu tittar jag åter på dem och tycker de är intressanta efter Q1-rapporten. Jag vet inte om detta är en kontraindikator eller om jag faktiskt vaknar tidigare den här gången… Vad händer med skogsbolagen? Jag har varit toknegativ till dem (alla) och jag tycker fortfarande att de har alldeles för dålig lönsamhet i förhållande till det kapital de använder. Nu har de visat att resultaten stiger kraftigt, vilket skulle göra att de går från “riktigt svag lönsamhet” till “ok lönsamhet”. Börsen hakar förstås på och har gjort sektorn till den bättre under 2010. Ska man haka på denna spekulationstrend eller förlita sig på att vi beskådar en säsongseffekt som i år förstärks av att Chile-jordbävningen tog bort en stor del av världens cellulosa-produktion? “The trend is your friend, ’til it ends!” ...

Handel i negativt territorium

Stockholmsbörsen ser ut att inleda dagen i negativt territorium efter att börserna i USA noterats ned efter stängning i Stockholm igår. Även de asiatiska börserna har backat nu under morgonen. De amerikanska börserna backade under tisdagens handelssession. Stor press kom från förnyad och förstärkt kreditoro för Grekland och Portugal efter att länderna fått sänkt kreditbetyg av S&P. Vid stängning hade Dow Jones Industrial Average backat 1,9 procent, breda S&P 500 sjunkit 2,3 procent och Nasdaq Composite tappat 2,0 procent. ...

Guideline - Uppvärderingen fortsätter

Guidelines uppvärdering på börsen fortsätter nu var och varannan dag. Det finns goda anledningar till att den kommer att fortsätta framöver. Guideline består av tre delar: Malå Geoscience, SPC Technology (ägt till 51%) samt Datawell Energy (ägt till 60%) Malå Geoscience År 2009 presenterade Malå sitt bästa resultat någonsin med en omsättning på 69 MKR och en vinst på 9,6 MKR. Detta gjorde man trots låg dollarkurs och i en lågkonjunktur! Malå är lika dollar- och konjunkturberoende som alla andra exportföretag och när nu försäljningen ökar i största allmänhet bland svenska exportföretag så ser det riktigt ljust ut. Malå växer också rejält. Man håller just nu på att anställa två elektronikingenjörer i Usa för att sätta upp en filial till den svenska forsknings- och utvecklingsavdelningen i Charlestone. De ska jobba med det stora joint-venture om brosäkerhet som leds av Drexels Universitet , till stor del betalt med federala medel, som Malå är inblandat i i Usa. Projektet syftar bland annat till att ta fram ett särskilt undersökningsfordon utrustat med flera olika undersökningstekniker. En av teknikerna är markradar och där deltar Malå med att utveckla ett nytt avancerat radarsystem som bygger på MIRA-plattformen. Radarn kommer att vara lika bred som fordonet för att täcka så mycket broyta som möjligt och kommer att kosta minst 4-5 MKR. Det finns sexhundratusen broar i Usa i stort behov av undersökning och reparation! Min tro är att man kommer att sätta upp en federal “flotta” av undersökningsfordon, kanske 20-50 st, vilket på sikt kan innebära intäkter till Malå på över hundra eller flera hundra miljoner kronor! ...

SEB minskar vinsten med 70 procent

Vinsten på aktien minskade sedan förra första kvartalet (2009) med 70 öre. Vinst 31 öre. Förra första kvartalet 1, 03 kronor. Det är en vinstminskning på 70 procent. Kredit förlusterna första kvartalet var 2 miljarder. Men VD Annika Falkengren försäkrar att kvartalsförlusterna under 2010 ej kommer att överstiga 5 miljarder. Vinsten för första kvartalet var 3 miljarder. Det är så banken och tidningarnas analyser räknar. Därför kan de skriva stark SEB, som Dagens Industri nu på morgonen. ...

Rapportbett onsdag!!!

1:Atlas Copco Upp: I takt med att gruvindustrin och övriga råvaror ser en ljusning så ser vi även att dem som tillverkar verktyg till dessa industrier kommer att gå bättre. Atlas Copco är en bra och stabil aktie som har mycket att ge. 2: Bure Ner: Hur har dem tagit hand om sina bolag har skandalen nu glömts om Carnegie och har dem andra av Bures aktie portfölj blivit bättre??? Tyvärr ser jag ingen förbättring. Utdelningen kanske kan vara en glädje men annars är det ner för denna. ...

Bringwell, ingen höjdarrapport väntas

Imorgon är det dags för Bringwell att rapportera för det första kvartalet. Rapporten kommer vara liknande den för fjärde kvartalet och siffrorna kommer inte vara någon större hit. Jag tror på en omsättning under kvartalet på 186 miljoner kronor (214) och ett rörelseresultat kring 12,5 miljoner kronor (20). Enligt uppgift har verksamheten börjat gå bättre i slutet av kvartalet men det kommer inte märkas förrän i nästa rapport. Andra halvåret bör visa på en betydligt bättre utveckling. Kanske kan det bli läge att öka i aktien imorgon om aktien skulle handlas ned. Kursen har under en tid handlats i spannet 1.90-1,95 kronor. Återstår att se vilka sida aktien bryter ut. Bringwell är mitt största innehav i min långa portfölj. Det borde finnas en hygglig chans för ett bud senare från Valdius då man får loss 350-400 miljoner norska kronor när de sålt av dotterbolaget Esthetique. ...

Rappottbet Onsdag

Bringwell Ner Bringwell gynnas klart av att det statliga monopolet på apotek har avskaffats. Med produkter som Chi san och Kan Jang kommer med all säkerhet försäljningen öka. Frågan är om detta verkligen visar sig under första kvartalet. Skuldsättningen är hög vilket gör att bolaget i år gjort två pressreleaser där likviditeten stärkts. Marknaden har i år handlat ner aktien med 12 procent på en stigande börs, rapporten riskerar med detta i tankarna bli en besvikelse. Minskad tillväxt till följd av besparingar kan ses negativt av marknaden. ...