Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Vem bär ansvaret?

Såg maria wetterstrand (MP) idag och hon tycker att vattenfall ska kompensera sina kunder som fått höga elräkningar i vinter. helt klart är det för dyrt men det beror ju på att man inte kört kärnkraften tillräckligt(den vill ju MP ta bort o då tror de att de blir billigt eller?) nu till ansvaret,om jag väljer rörligt pris för att ha billig el under lågkonjunktur och tjäna pengar så är det en risk lika som att välja rörlig ränta på huslånet. ...

Rapportbet fredag

Alltele Upp Alltele är en snabbt växande internet operatör som utmanar de stora jättarna Tele2, Bredbandsbolaget, Telia och Glocalnet. Tillväxttakten är snabb och lönsamheten relativt god. Uppgången på 70 procent sedan årsskiftet skrämmer visserligen. Trots detta ser inte Alltele dyr ut i ett längre perspektiv. Marknaden förväntar sig en bra rapport trots detta tror jag aktien kommer fortsätta upp. New Nordic Healthbrands Ner Naturläkemedel och kosttillskottet bolaget New nordic Healthbrand säljer kosttillskott på den nordiska marknaden. Infrias bolagets planer på en marginal på 70 procent kommer bolaget handlas till (p/e) 8 på 2010 års nivå detta är inte dyrt. Hög skuldsättning och än så länge skral lönsamhet räcker dock för att jag skulle hålla mig borta från rapporten imorgon. Mitt bett är ner ...

KARO:s nya VD visar vägen!

Karo bios nya VD Fredrik Lindgren gjorde entré i fredags under bolagstämman och i går kom beskedet att han hade köpt 500,000 aktier i bolaget direkt över börsen. Det är över 2 gånger mer än t.ex. den gamle VDn någonsin ägt och jag anser att det ger signalvärde utöver det vanliga. Inte nödvändigtvis att något händer i morgon, men jag gillar när företagsledare själva tar ledande positioner i bolaget de leder, det inger förtroende till andra investerare att ta rygg. ...

Hur behandlar man bolagets kassa.

Kanske dags för vissa att gå en kurs hur man skall behandla sin kassa. Grekland som behöver låna en hel del, vissa stater i USA går sisådär. Nyemissioner som kommer en efter en. Jag förstår dem företag som investerar och som behöver fylla på kassan någon gång var 4:e år eller liknande. Men sedan finns det bolag som det känns att dem behöver fylla på kassan varje kvartal. Morphic är ett av dem som jag skulle vilja kalla för bolag som inte vet hur man skall behandla en kassa. Känns nästan som om huvudägarna stoppar in pengarna som dem får från nyemissionen i sin egen plånbok. Trampa inte i skiten säger jag bara. Finns andra bolag där liknande händer. Epicept är liknande bolag. Dock visas alltid någon positiv studie för att locka in fler till nyemissionen som kommer direkt efter. Diamyd Medical har aldrig gått med vinst som bolag men dem får ju in pengar efter nyemissionerna som dem gör. Nya nyheter gör att det finns spekulanter som fyller på för att sälja när kursen har gått upp tillräckligt för dem. Läkemedel och Vindkraft bolag är nog bara några små exempel på vad det finns för blödande branscher i detta avlånga land. ...

Mindre uppgång väntas

Stockholmsbörsen ser ut att inleda torsdagens handel med mindre kursuppgångar. Stöd kommer ifrån en amerikansk börs som avancerat något efter stängning i Stockholm. I Asien är börserna oförändrade under morgonen. Efter en oregelbunden handelsdag stängde de amerikanska börserna på plus. Federal Reserves beslut om att låta styrräntan vara oförändrad lugnade marknaderna avslutningsvis. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average upp 0,5 procent och breda S&P 500 hade stigit 0,7 procent. Nasdaq Composite var oförändrat. ...

Rapportbett Torsdag.

1. Billerud: ner. 1: Skogsindustrin gick bra när det var prishöjningar på massa. 2: Strejkens förluster kommer att visa sitt ansikte. Inte bra. 3: Skogen i dem norra delarna av Sverige som Billerud använder har nog förstörts av kalla vintern. 2 Connecta: Upp. 1: Connecta är ett stabilt bolag i en stabil bransch med bolag som Know IT med mera 2: Rätt kompetens finns i bolaget. 3: Många stora samarbetspartners som Microsoft IBM med mera forsätter sina avtal. ...

Himla tjatande om Grekland

Det hela verkar som om Grekland är jordens centrum och det landets ekonomi verkar ha sådan makt att köparna flyr från marknaden. Kan dom inte komma ihåg att på 90-talet hade sverige samma siffror som grekland har nu, visserligen kan grekland inte devalvera pga euron, men sverige är ju inte med i EMU så varför detta ojjande? När nyheterna sinar så tar dom vad som helst och skriver om det. Har sett på bloomberg teve när dom saknar något av substans och kris att rapportera om, så rapporterar dom om teve serien simpsons och annat skräp. Det är som om marknaden har druckit ättika så länge att det är det enda som de olika nyhets sidorna kan skriva om “baissande” som förekommer och de sätter temperaturen genom sitt ner snackande om börs läget. ...

Rapportbet torsdag

Äntligen fick jag in ett bett skapligt :D. Dags för ett nytt jag hoppas ska vara minst lika bra. AstraZeneca Ner Läkemedelsbolaget Astra har inte alls rosat marknaden de sista åren. Detta trots marknadens bästa direktavkastning, låg värdering och urstark historik. Marknaden har tagit fasta på att Astras patent börjar löpa ut samtidigt som företagets nya förhoppningar med jämna mellanrum visat misslyckade tester på stadiet ett, två eller tre. Förutom detta ligger Astra i rättstvist i USA något som kan kosta företaget mycket pengar vidr fällande dom. Förväntningarna är låga vilket kan leda till jubel. De senaste kvartalsrapporterna har dock inte visat annat än elände. Jag bettar ner. ...

Dignitana - ännu mer öppet mål

Idag kom det en fantastisk nyhet från Dignitana. Bolaget har fått en distributör att bekosta åtta studier på olika klinker i Frankrike och i Tyskland. Distributören (som inte kommer att nämnas vid namn förrän studierna är klara) ska dessutom bereda den Europeiska marknaden för produkten. Allt ska vara klart detta året. Bättre nyheter från mitt favoritbolag hade jag inte kunnat diktera ihop själv. Låt mig ta det på svenska - nu ligger den Europeiska marknaden öppen, klinkikerna och distributören verkar för detta - alla vill det ska gå bra och sälja Dignicap som smör smälter i solsken. Tidigare är Japan på gång som jag nämnde i min analys. Allt är på plats för att Dignitana ska kunna bli årets raket. Vad händer med aktien efter denna makalösa nyhet? Svar: ingenting! ...

När hjälten är boven!

Det har knappats undgått någon som följer de finansiella marknaderna att den grekiska lånemarknaden kollapsat fullständigt. Som vi berättat tidigare har krisen spridit sig vidare till länder som Portugal där investerare börjat sälja portugisiska stadspapper. Detta är helt naturligt då investerare vill undvika den extrema försäljningen av stadspapper som investerare av grekiska stadspapper upplevt. Krisen är därför självgående och självförstärkande. För dagens ägare av stadsobligationer i PIIGS länderna vill helst undvika konkurser av dessa länder, för sker detta får de inte tillbaka sina investerade medel. Men de osäkra säljer vilket ger oss högre räntor vilket ökar sannolikheten att PIIGS länder faktiskt går i konkurs och förvärrar därmed situationen för de som vill ligga kvar i marknaden. Marknaderna befinner således i en negativ spiral som är självförstärkande. ...