Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

AllTele –Q1 en besvikelse men..

…bättre tider väntar. Ingen av er som brukar följa mina bloggar har väl ungått att det var ett tag sen jag skrev. Det beror helt enkelt på tillökning i familjen. Inför tillökning krävs det en hel del förberedelse, sen när väl härligheten kommer brukar det ju innebära något mindre sömn, vilket varit fallet de senaste nätterna. Nu har jag dock hunnit läsa igenom q1 resultatet och fått svar på några frågor från VD Ola Norberg. Det som kan se riktigt uselt ut från början kommer att bli riktigt mycket bättre framöver. Det visar sig ännu en gång att det inte är en enkel match att förvärva bolag och intergrera dem i en befintlig organisation. Det kostar helt enkelt en hel del pengar och en del surdegar kan dyka upp när man minst anar det. I Allteles fall har det inneburit en hel del sura kostnader under q1 men även en hel del söta investeringar inför framtiden. De sura kostnaderna består av: 1. Betalning för tvisten med Skellefteåkraft. Den är nu löst men inga summor avslöjas. Skellefteåkraft begärde 2,7 milj men fick mycket mindre än så. 2. Integrationskostnader för Kramnet och Megaphone. Inga summor avslöjas men huvuddelen av kostnaderna är nu tagna och kommer att ge ökade marginaler i framtiden. Det kan vara omorganisationskostnader där personal varit involverad. 3. Ett antal andra surdegar som Ola beskriver dem och som inte redovisas i detalj i rapporten. De söta investeringarna består av: 1. Uppbyggnad av säljorganisation för SME segmentet där 10 st nya tjänster tillsats och utbildats. Det nya förvärvet Spinbox tillsammans med denna satsning kommer att ge en försäljning på minst 100Msek på årsbasis from q2. AllTele kan nu erbjuda SME kompletta lösningar och marginalerna kommer att vara stigande. 2. Organisatoriska satsningar kommer att ge effekt under kommande kvartal även på privatmarknaden. Redan inom kort kommer mobilt bredband lanseras för att sedan följas av paketsatsningar mot privatmarknaden, inklusive mobiltelefoni. Sammantaget så är rapporten en besvikelse på sista raden men för den långsiktige är det forfarande ett mycket intressant case. När väl de sura kostnaderna är tagna väntar återbäringen. Marknaden har värderat upp Alltele efter det senaste uppköpet och efter analyser från redeye och börveckan, dock har aktien rekulerat ner från 22 kr till 20 under senaste veckan. Jag tror vi är uppe på 22kr efter det att lanseringen mot privatmarknaden presenterats. Målkursen på 30 kr under 2010 kvarstår men kan justeras när vi får en prognosuppdatering från AllTele den 27 Augusti. Lycka till! ...

Blanking är något mycket allvarligare än spekulation i nedgång

I söndagens SvD försöker Andreas Cervenka i en helsida övertyga läsarna att blanking inte är något annat en spekulation i nedgång på samma sätt som en investering är en spekulation i uppgång. I sin analys missar han dock något fundamentalt, d.v.s. att en blanking kan tvinga övriga aktörer att överge tillgången. Detta sker aldrig vid vanliga investeringar där andra aktörer lungt kan sitta kvar med tillgången. Tänk er rent hypotetiskt att någon skulle blanka alla husen på Andreas gata och att huspriserna därför rasar på gatan. Detta skulle innebära att även Andreas hus blev mindre värt och att hans bank skulle kunna ifrågasätta om han hade tillräckliga säkerheter för huset. I värsta fall skulle det innebära att han blev tvungen att sälja och huspriserna på gatan skulle fortsätta ned på hans gata. Detta skulle för Andreas få helt andra proportioner än en spekulation i nedgång av fastighetspriser ...

Min strategi - Copy cat

Min strategi har så sakta vuxit fram under de två år jag aktivt investerat i aktier. Den är nog att bedöma som väldigt enkel men har funkat bra för mig. I stora drag har den gått ut på att hitta ett antal personer på forum etc som jag tycker verkar kunniga och sedan följa vad de skriver. Har jag fått förtroende för personen och det kommer några tips så försöker jag att med så kritiska ögon som möjligt bilda mig en egen uppfattning. Allra bäst om flera av de personer jag tror på är positiva till aktien. Detta har oftast gått bra, men ett par riktiga stolpskott har jag förstås också lyckats med. ...

Rapportbett måndag

Hufvudstaden. Upp: 1. Det har gått bra för Lundbergs företagen och jag tror på Fredrik och company. 2. Många nya butiker kommer till Stockholm och Göteborg vilket gör att man kan höja hyran då efterfrågan på lokaler ökar. 3. Vinsten och omsättningen ökar. Dessutom kommer det styrelsefolk som redan kan om bolaget ( Fredrik Lundbergs egna döttrar) Traction. ner: 1. För mycket småbolag som har det svårt så länge krisen fortsätter. 2. För nära ATH 71,75 stängningskurs fredag och ATH 81,75 ( 10kr eller 13%). Jag tror inte att det kommer någon kanon rapport som skulle övertyga att den skall upp. 3. Hårt arbete med många bolag i dessa tider gör att kostnaderna stiger mycket vilket inte är bra. ...

Börsraketer

Ser en hel del personer som haussar en massa småbolag speciellt bolag med följande attribut: 1. Noterade på skitbörser typ FirstNorth 2. Har inga intäkter 3. “nått stort” e på gång “snart” För mig är handel med målet att träffa raketer enbart ett slags pyramidspel. Det är antagligen därför det alltid rör sig om små bolag. Varför är det såhär då? Jo för att om ett bolags aktie bara omsätts i en liten kvantitet om dagen, då räcker det ju med att några naiva investerare som läser här eller på Avanzas forum börjar köpa, för att kursen ska börja stiga. ...

Portföljrapport april 2010

Trots nedgången under de senaste veckorna är portföljvärdet fortfarande 410 000 kr pga en insättning på 18 000 kr och några tusen i utdelningar. Det är allt lite surt att värdet är densamma trots en stor insättning och utdelningar, men det är skönt att värdet inte kom under 400 000 kr’s gränsen när man väl har kommit över den. Det känns skönt att man äntligen har börjat få utdelningar som har märkts. Jag har under våren varit en flitig användare av aktieutdelningskalendern på http://www.dollarkursen.com/ På aktieutdelningskalendern kan man se när företagen i Sverige (plus Norge, Finland och USA) normalt ger utdelningar. Jag har använt aktieutdelningskalendern när jag har planerat vilka aktier man ska köpa så att man köper de i rätt ordning. Det vore trist att köpa dem månaden efter utdelningen. En mycket bra bonus är att Aktiestinsens och Warren Buffetts portföljer står med där också. ...

Tiden talar för NSP

Nordic Service Partners Holding (NSP) på small Cap är nordens största franchisetagare till Burger King. Det är en klassisk turn-around kandidat, vilket brukar innebära hög risk. Men min poäng är att vändningen redan har skett, men marknaden har bara inte upptäckt det än. Man har två starka kvartal i rad och min gissning är att det tredje är på väg trots en relativt svag försäljning under det första kvartalet. Men det är inget man behöver hänga upp sig på då årsomsättningen är så hög, närmre 700 Mkr. Gör man en vinst under 2010 på 20 Mkr vilket jag tror så är P/E talet 7. Då finns det en stor potential för aktien. ...

Dags att börja (skatte)planera för borgerlig valförlust

De borgerliga ser ut att gå mot svidande nederlag. För oss med egna företag kan det vara värt att fundera över hur man ska periodisera inkomster och annat för att anpassa sig till de nya omständigheterna. Skatter kommer höjas för inkomster över 40 000 / månad. Påverkar dock inte alla företagare då lön normalt bara tas upp till brytpunkt - eller hur Göran Persson. Detta blir bara en form av straffskatt för högre tjänstemän (och kvinnor) som redan är brutalt beskattade jämfört med t.ex. skickliga privatinvesterare med kapitalförsäkring. ...

Positiv start

Stockholmsbörsen ser ut att inleda dagen på plus efter att USA-börserna noterats upp efter stängning i Stockholm igår. Stöd kommer även från en positiv utveckling i Asien nu på morgonen. De amerikanska börserna steg under torsdagen. Stöd kom från en rad starka bolagsrapporter som stärkte handeln och tron på den ekonomiska återhämtningen. Dow Jones Industrial Average slutade upp 1,1 procent, breda S&P 500 klättrade 1,3 procent medan Nasdaq Composite avancerade 1,6 procent. ...

Värde, Tillväxt, dyrt eller billigt

Det finns ungefär hur många olika strategier som helst för att investera på börsen. Defensiva, Offensiva och blandstrategier går om vart annat. Vilken strategi som är bäst varierar dock mycket över tid och vilket mode som gäller för tillfället på marknaden. Att analyser trender och på detta sätt hitta heta sektorer är ett sätt. Problemet är att hitta trenden i lagom tid och hoppa av. Jag har under mina år på börsen många gånger förundrats över att enligt mitt tycke skräpbolag kan dra flera 100 procent på ett år medan kvalitetsbolag med till synes bra rapporter och sunda värderingar inte rör sig. Att hitta den ledande trenden för tillfället på marknaden är svårt för att inte säga omöjligt. För tillfället är fordonssektorn het liksom kläder. Frågan är om trenden fortsätter eller om dess sektorer kommer föra en tynande tillvaro när börsen letar sig över nya toppnivåer. En annan trend är att mindre bolag som faktiskt som grupp gick svagt förra året numera handlas upp i snabb takt. Riskaptiten har med andra ord ökat sedan årsskiftet. Trots detta är många av företagen på börsen långt ifrån dyra. Bolagen som är tidiga i cyklerna som Boliden och Lundin har redan handlats upp till nivåer där värderingen numera ligger på en relativt hög nivå. För att bolagen ska fortsätta stiga skulle metall priserna fortsätta stiga från redan nu höga nivåer. Detta är i och för sig en naturlig utveckling då tillväxtekonomierna med outvecklad infrastruktur växer med snabb takt. Läget att gå in i gruvorna är dock inte optimalt. ...