Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Bavarian Nordic - Vaccin mot prostatacancer har potential

Bavarian Nordic är kanske mest känt för sitt smittkoppsvaccin, IMVAMUNE. Företaget har haft ett positivt nyhetsflöde hela våren och aktien har glatt marknaden därefter. Särskilt då FDA i mars meddelade att Bavarian fullgjort alla sina förpliktelser efter en inspektion av tillverkningsprocessen för IMVAMUNE. Det innebar ett klartecken för att leverera 20 miljoner doser av vaccinet till USA i beredskapssyfte. USA har enligt kontrakt option på ytterliga 60 miljoner doser. Danmark födde därmed ytterligare ett fullskaligt läkemedelsbolag… ...

Blankning vad kan man göra åt det?

Vet att när jag blev varse om att blankning förekom på börsen blev jag något sur på dessa större aktörer som spekulerar miljarder på att trycka ner kurserna i vissa aktier. Förutom att det finns några mindre aktörer som privat personer som kanske kan spekulera med mindre valörer än 1 miljon kronor som i viss mån inte påverkar kurs rörelsen mycket så finns alltså större aktörer som kan ligga ute med miljoner och åter miljoner av någon aktie i blankning. Det är satt i system och man märker tydligt hos vissa aktier som tex ericsson, seb, swedbank osv som var blankarnas favoriter tidigare. Dessa aktier hade en förutsägbar aktie utveckling, upp till ett motstånd ner till ett stöd och det var bestämt av dessa stor banker som tjänade kosing på detta phenomen. ...

H1 Communication - mkt attraktiv värdering!

Tänkte spara mig till Redeyes analystävling som börjar i veckan men orkar inte författa en hel analys denna gång. Lämnar fältet fritt för någon annan:-) klipper in callcenter-företaget H1:s senaste rapportsiffror och sammanfattar det med att bolaget är ett riktigt case, supercase t o m skulle jag säga. Börsvärde 33 miljoner kr. Rullande omsättning på årsbasis nu dryga 100 mkr. Bolaget växer så det knakar och är riktigt kaxigt. Tror man kommer fortsätta göra förvärv och man utstrålade nyligen stor självsäkerhet i fin artikel i Dagens Industri. Bolaget gör förvisso förluster efter omstruktureringar men var inget annat att vänta efter deras ruskiga tillväxttakt. Men de har ett mkt intressant tillväxtsfokus och de siktar högt, i en bra bransch. ...

Insplanet - hög direktavkastning

Skrevs mkt om Insplanet här för nån månad sedan men har sen tystnat. En rapportbesvikelse gjorde att aktien rasade 20-25 % och därefter har aktien inte repat sig. Trodde faktiskt aktien skulle utvecklas starkare nu inför utdelningen men så har inte blivit fallet. I grund och botten är ju detta ett mkt fint tillväxtbolag med starka och seriösa ägare (som i december insiderköpte aktier flera av dem, Hagströmer exempelvis) och man agerar på en marknad som alltid kommer vara rätt. Gör de rätt saker måste det finnas goda möjligheter att fortsätta att växa, åtminstone dubbla omsättningen ska det finnas marknad för känns det som. ...

Rapportbett tisdag.

Artimplant: Upp. Artimplant är ett företag som börjar komma igång med sina produkter. Försäljningen har börjat öka och nya investeringar kan börja då man har haft en nyemission. Det tar alltid lite tid innan produkterna lanseras ut när det gäller Biotechföretag men när man lyckas så lyckas man bra. Nya i styrelsen bl.a. en rådgivare till EQT har föreslagits att ta plats i Artims styrelse. Förlusten krymper ännu mer detta kvartal och det kanske vänder till vinst inom en snar framtid. ...

Bloggstart för en ung investerare

Hej och välkomna! Jag hoppas ni kommer att trivas här och att ni blir aktiva och återkommande läsare till en blogg som jag tror kommer att utmärka sig från dagens ekonomi-, finans- och aktiebloggar. Innan bloggandet tar fart på allvar tänkte jag kort beskriva för er vem jag är och vad jag har tänkt att bloggen ska handla om. Jag heter Mikael och är 20 år. Jag arbetar idag med långsiktiga investeringar och kortsiktig trading. De långsiktiga investeringarna är baserade på fundamental analys och tradingen (swing och intermediate trading) är baserad på teknisk analys. Detta har varit ett privat heltidsarbete för mig sedan jag avslutade mina gymnasiala studier. Intresset för ekonomi och aktier har funnits länge, men det tog fart på allvar när jag var 17 år. Sedan dess har jag varit fast. Jag har läst det mesta jag kommit över om ekonomi, aktier, finans, råvaror etcetera. Under dessa tre år har jag arbetat fram en affärsmodell och två analysmodeller som jag idag tillämpar fullt ut i mitt dagliga arbete. Bortsett från det rutinmässiga arbetet, så pågår det idag en större effektiviserings-, förbättrings- och kvalitetssäkringsprocess av den tekniska analysmodellen. Detta utvecklingsarbete beräknas vara klart vid halvårsskiftet. ...

Oro

Oro är ett balanshjul som finns i mekaniska klockor och har som uppgift att just hålla balansen..Utan oro blir klockan obalanserad och går inte korrekt..Den kommer att gå lite oro-ligt om man säger så :) Man kan säga att tiden kommer ur led eller ur led är tiden, utan oro..Sedan finns det annan oro också.. Börsoro är det som gäller nu och det är en annan sorts oro som är icke fysisk, utan psykologiskt betingad..Min erfarenhet är att det inte finns något normaltillstånd på börserna utan det finns alltid någon sorts oro..Är det inte råvarorna som oroar så är det bankerna eller så oroar sig börsen för att det inte finns något att oroa sig för..Man börjar oroa sig för att alla andra gör det.. ...

Rapportbett tisdag

Bredband2 Ner Gamla Skycom var länge ett innehav i min portfölj. Efter många sorger och bedrövelser valde jag dock till slut att klippa banden 2008. Historiken är brokig med relativt god tillväxt men dålig lönsamhet. Tidigare tillväxt på 20-30 procent per år har raderats ut och fokus har istället bytt till lönsamhet. Frågan är om det går att få lönsamhet på 80 000 kunder inom bredband i öppna statsnät. Jag tror inte det, att jag dessutom kompisar berättat hur dåligt bredband2s kundtjänst fungerar gör inte saken bättre. Ser vi till värderingen är bredband2 i dagsläge på samma nivå som Bahnhoff och Alltele, detta känns oförtjänt. Mitt bett är ner. ...

Följande 10 punkter innehåller centrala fakta om NeuroVive och dess ägare

1. NeuroVives grundare var med i forskargruppen som allra först , redan 1993-1994, UPPTÄCKTE cyklosporins nervcellsskyddande effekt när blodhjärnbarriären passerats, såsom sker vid bl a hjärntrauma. Därför fick forskarna ett klart försprång. 2. De tog omgående patent som bl a NeuroVive nu har på en bred grupp cyklosporiner för nervcellsskyddande effekt, tillämpbart på bl a hjärntrauma, status epilepticus och stroke. Patenten går att få förlängda om tid till marknad är lång som i detta fall. Dessutom ges normalt exklusivitet för ett område som hjärtrauma, s k Orphan designation för att skapa incitament till läkemedelsbolag att satsa på vissa områden. Då förlängs tiden för exklusivitet till 7 år i USA och 10 år i Europa efter marknadstillstånd. ...

Inledning i moll

Stockholmsbörsen ser ut att inleda veckan i negativt territorium sedan USA-börserna tappat mark efter fredagens stängning i Stockholm. Press kommer även ifrån en negativ utveckling i Asien nu på morgonen. De amerikanska börserna slutade fredagen på minus. Dow Jones Industrial Average tappade 1,4 procent, breda S&P 500 backade 1,6 procent och Nasdaq noterades ned 2,1 procent. Bakom nedgången låg delvis BNP-siffror som var något svagare än väntat. Enligt preliminär statistik växte USAs BNP med 3,2 procent under det första kvartalet. Väntat var en BNP-tillväxt på 3,4 procent. ...