Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

En liten sättning ...

Den nergång vi ser rotar sig inte särkilt i grekland och spanien även om många vill påstå det. Den rotar sig i faktumet och ordspråket: “Sell in may and go away” med andra, sälj i maj och ta det lugnt. Nu tar många aktörer hem sina vinster och som resultat av detta ser vi en liten sättning på marknaden. Som någon bank sa: “vi förväntar oss en liten korrigering på marknaden”… hade tänkt att jag skulle sälja också men nähäpp jag väntade för länge så nu rider jag ut stormen. ...

Världen mest värdefulla R&D projekt inom läkemedel

Alla verkar älska listor, analytiker i läkemedelsbranschen ej undantagna. Evaluate Pharma är en av dem. I sin World Preview 2016 (hittas på www.evaluatepharma.com) gnuggar man geniknölarna rejält och listar bl.a. världens 20 just nu mest värdefulla R&D projekt i branschen. Förstaplatsen tas överlägset hem av Amgens monoklonala antikropp Prolia (denosumab) för behandling av osteoporos i menopaus eller benskörhet i samband hormonbehandling av bröst- eller prostatacancer. Denna tror man kommer sälja för sanslösa 5 miljarder USD år 2016, fem gånger blockbuster-status alltså. Produkten fick strax före jul positive opinion av EMAs vetenskapliga kommitté för humanmedicin, CHMP. I USA vänta godkännande i juli i år. ...

Agnarna sållas från vetet.

Det har börjat blåsa upp till storm för två av redeyes populäraste aktier. Och då syftar jag på bolagen BlackPearl och Questerre, som också är de två jag följer intensivast. Efter kraftiga högtryck med årshögsta efter årshögsta som brutits igenom har det nu börjat dyka upp en del mörka mål på himlen i form av storpolitiska frågor. ( Läs Grekland). Det som hänt är att denna oro, som även Kalles farsa skrivit om har lyckats nästla sig in även hos aktieägare som äger aktier i bolag som inte påverkas nämnvärt av detta problem, åtminstone inte på lång sikt. ...

Äntligen lite köplägen

Äntligen börjar man se lite möjliga köplägen igen. Har en del pengar på sidlinjen och bra kassaflöden och ser gärna sättningar. Min portfölj med tyngdpunkt på AstraZeneca, Fortum, Softronic och Skagen Global bedömer jag som rätt defensiv. Här är mina tankar om några aktier: - Nokia. Jag tror långsiktigt på bolaget. Rapporten var inte så dålig men kursen har pressats rejält. Har en fin nettokassa och en förmåga att komma tillbaka. Det kommer säljas mobiler i framtiden, speciellt i regioner där man är priskänslig. Jag köper som värdebolag. ...

Rapportbett onsdag

1. Impact Coatings Upp: Stabila och långsiktiga avtal finns i och med deras superprodukt Maxfas. Denna produkt kan användas för många olika industrier. Mobiltelefoni bl.a. men även också för många andra industrier som t.ex. för anslag till bränsleceller. Bolaget har avtal med bl.a. ABB och även så ägs ett Europapatent för Maxfas av båda bolagen. Patentansökan blev godkänt 10:e februari i år. Powercell och Impact har samarbete gällande bränsleceller. Nyemission har gjorts SLUTLIGT UTFALL I IMPACT COATINGS NYEMISSION ...

Jackpotchans!

Jackpotchans med hängslen och livrem… När jag var liten fanns jackpotchansen företrädesvis på restauranger. Man stoppade i en krona och drog ned armen på banditens vänstra sida. Han hade ju bara en men det var alltid den vänstra, sett med banditens ögon. När hjulen snurrade hoppades man bl.a på Apor, Clowner och Bar. Lingon och apelsiner var inte fel men det var Jackpoten som lockade. Några decennier senare är det börsen som gäller. Rent spel har förbytts till hårt arbete i att försöka läsa sig till var bästa avkastningen kommer att finnas. Idag på en vecka eller några månader. Spridning gäller men vid ett fåtal tillfällen är tungt in som gäller. Just nu är ett sådant tillfälle. Pricer inom elektronisk prisinformation i butiker, företrädesvis på hyllkanter, ligger i fas för orderexplosion. I botten finns en kostnadsslimmad och redan lönsam verksamhet. Tre raka vinstår. Gamla förlustavdrag på över 1 miljard och en världsledande ställning inom sitt segment. Högre omsättning betyder stor utväxling på sista raden. ...

Travelpartner verkar ha börjat året strålande!

Mycket viktig iaktagelse i Travelpartner som få verkar ha gjort. Från PM 22/4: “Nyförsäljningen de senaste fyra dagarna, sedan begränsningarna infördes, ligger på strax över 2009 års nivå.” Från artikel på di.se 24/4 (http://di.se/Artiklar/2010/4/22/204861/ryanair/): “Hos oss har bokningarna halverats jämfört med förra veckan.” (Mattias Sesemann, vd) Kopplar man detta så kan man dra slutsaten att försäljningen före askmolnet var minst dubbel så stor som förra året vid denna tiden. Jag fick också detta bekräftat av VD via mailväxling: ...

Rapport Onsdag

Doro Ner Kursen har i år stuckit med över 100 procent, trots detta är inte värderingen med dagens vinster allt för hög på några års sikt. Historien är dock brokig och dagens vinster lär inte hålla i sig speciellt länge när de stora drakarna väl ser potentialen i marknaden för äldre. Aktien värderas i dagsläget till 8 gånger eget kapital och (p/e) på 18 vilket är i mesta laget. (p/s) är 0,85 vilket i och för sig inte är speciellt högt. Rapporten kommer troligen bli bra, jag tror dock förväntningarna är för höga. Mitt bett är ner ...

Runt nollan eller liten uppgång

Stockholmsbörsen ser ut att inleda tisdagens handel med stigande kurser efter det att de amerikanska börserna avancerat efter gårdagens stängning i Stockholm. I Asien noteras mindre nedgångar under morgonen. De amerikanska börserna noterade breda uppgångar under måndagen. Stöd kom ifrån positiv makrostatistik samt en lättnad över att räddningspaketet för Grekland nu verkar vara i hamn. Dow Jones Industrial Average gick upp 1,3 procent, S&P 500 avancerade 1,3 procent medan Nasdaq Composite steg 1,5 procent. ...

Epicept och EU BIG FIVE!

Disclaimer: Jag gick plus rätt bra förra året vilket jag fick sota för i årets deklaration. Jag skyller dock detta mest på tur och inget annat. Fatta därför erat eventuella köp av Epicept på andra grunder än min rekommendation. Nedan blogg kommer att belysa hur läget ser ut för Epicept avseende Ceplene och den kommande försäljning som följd av marknadsgodkännandet 2008. Nu inleds försäljningen av Ceplene med start i UK. ...