Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Grekisk filosofi.

Det börjar hetta till i debatten och jag tycker mig se att de oberoende ekonomerna börjar bli mer och mer kritiska till diverse stödpaket. Det här är hämtat från E-trades nyhetssida idag: " Paul Krugman instämmer alltså i de allt mer förekommande tankarna på att Grekland kommer att tvingas ställa in betalningarna. Men han går samtidigt ett steg längre i sitt resonemang. “I praktiken är konsensusuppfattningen om att Grekland kommer att sluta med default troligen för optimistisk. Jag blir allt mer övertygad om att Grekland till slut kommer att lämna euron”, skriver han enligt Nyhetsbyrån Direkt och Affärsvärlden. ...

DBM - En dynamisk affärsmodell

För nya läsare som inte läst det första blogginlägget, så rekommenderar jag att ni först läser det. Idag tänkte jag göra en övergripande introduktion av min affärsmodell och mina analysmodeller, där tyngdpunkten hamnar på beskrivningen av affärsmodellen. Jag tänkte dock först berätta lite om det arbete och de tankegångar som ligger bakom modellerna. När jag började intressera mig för ekonomi och aktier på allvar, så insåg jag snabbt att om jag ville lyckas långsiktigt måste jag följa någon typ av strategi. Det går inte att i det långa loppet göra som den absoluta merparten av alla småsparare – spekulera. För det är just det jag anser att de flesta gör genom att kanske följa aktiekursen dagligen, anteckna lite tankegångar och investeringsråd, samt att i bästa fall läsa samtliga sidor i företagets årsredovisning. Småsparare tenderar att vara bäst på att söka bekräftelse på sina positiva teorier och tankegångar och så länge aktieportföljen stiger i värde, så är spekulanten nöjd och belåten. För att lyckas bättre än småspararen krävs en mycket mer sofistikerad strategi - en affärsmodell. ...

Svagt nedåt

Stockholmsbörsen ser ut att fortsätta svagt nedåt under inledningen av torsdagens handelssession sedan de amerikanska börserna sjönk efter gårdagens stängning i Stockholm. Ytterligare press kommer ifrån breda nedgångar i Asien under morgonen. Efter att ha återhämtat det inledande fallet vände USA-börserna åter ned under onsdagens eftermiddagshandel. Press kom främst ifrån oron för skuldkrisen i Sydeuropa. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average ned 0,6 procent. Breda S&P 500 tappade 0,7 procent medan Nasdaq Composite sjönk 0,9 procent. ...

Epicept - Q1 -1,5 MUSD (-22,5)

Kassa 31/12 : 5,2 MUSD Intäkter under perioden: 3,2 MUSD Förbränning av kapital under perioden: 4,7 MUSD Kassa efter perioden ~3,6 MUSD Positivt Ceplene + Vidaza, NP-1 fas IIb rekrytering klar Q2, FDA ansökan Q2 som planerat, Crolibulin 2010, intäkterna ökar till 0,2 MUSD för ett enskilt kvartal vilket skulle innebära att dessa intäkter ökar 100% jmf mot 2009 dvs 0,8 MUSD jmf mot 0,4 MUSD 2009. Negativt Förväntat godkännande i Canada reviderat till Q4 jmf mot Q3 i tidigare kommunikation, ATM startat från och med April ...

BLACK PEARL FRÅGOR!!!!

Hej alla, Jag gillar vanligtvis investeringsobjekt som jag kan förstå. (a la Buffet, Lynch). Men jag vill lära mig om nya sektorer och branscher. På senare tid har jag börjat studera Gas & oljeindustrin. På detta område har jag några frågor. 1. Hur kan man värdera ett företag som Black Pearl, då de aldrig visar någon vinst? (Årlig vinst). Den enda gången de visade någon kvartalsvinst var när oljan var runt 150 USD / fat. ...

Dignitana- CEO kommenterar nytt europeiskt partneravtal- Köpläge?

Martin Waleij, CEO Dignitana, kommentar: “Avtalet om den fransk/tyska kliniska studien, i vilken Dignitana kommer att äga resultaten, kommer att generera kliniska resultat från Frankrike och Tyskland, vilket ger entydiga kliniska bevis för fördelarna för patienten med DigniCap? systemet. Studien kommer att generera vetenskapliga publikationer om effektiviteten av DigniCap? systemet samt den psykologiska aspekten av produkten.” " Den kliniska studien kommer inte bara att generera publikationer, utan även stärka den kliniska bevisbördan vilket kommer att gynna samtliga patienter som använder DigniCap? systemet. ...

Det ser inte bra ut…

Han MrPink stimulerar med sin mustiga symbolik till en skrift… Dramat i Grekland, annalkande dito i Portugal och Spanien fungerar som accelatorer för höjd ränta. Lägg därtill att många proffs förväntar sig en sättning i börsen, Bla. David (min favorit) I Sverige perspektivet innebär detta att nya pengar avvaktar. Men rekyler är normala, det skall man utnyttja. Ändå tänker inte jag köpa något, utan säljer vid upprekyler. Greklands dramat plus börsrekylen har en annan, avsedd biverkan, pengar blir dyrare. ...

Rapportbett torsdag

AIK Fotboll B Ner Det går knackigt för AIK på fotbollsplanen något som även visat sig i aktiekursen. Efter guldet förra året har kursen sjunkit från 7,5 kr till 5 kr.Tidig säsongsstarten gör att fansen svikit. Att hockey laget dessutom tog sig upp i elitserien gör att många äkta AIK fans valde Hockey istället för fotboll under våren. Fotboll på ler åkern på Råsunda glädjer inte ens de mest inbitna fans. Tappad tränare och flopp förvärvet Euguren gör att det sportsligt ser mörkt ut. Att tv4 dessutom vägrar visa AIKs matcher gör inte saken bättre. Försäljning av spelare under uppehållet kommer påverka resultatet positivt. Aktien är till för inbitna fans. Mitt bett är att det finansiella liksom det sportsliga går ned. ...

Kinas och Indiens snabba klättring

Inden och Kina har fått mycket fokus den senaste tiden. Det sägs att ekonomierna växer så det knakar och att de snart tar över stormakten rent ekonomiskt. Vad jag, liksom eventuellt andra med mig, undrar över är hur snabbt det egentligen kommer gå. Ett vidare perspektiv ger en god överblick över läget. Industrialismen yttrade sig först under den industriella revolutionen i Storbritannien i början av 1700-talet. Under 1800-talet spreds den till bland annat Nordamerika, men även Västeuropa och Japan. Inte förrän sent på 50-talet påbörjade Kina sin industrialisering för att ta sig ur sin ekonomiska svaghet. Kina har alltså haft denna utveckling sedan 50 år tillbaka i tiden medan vi för USA pratar ett par hundra år. Detta blir mycket intressant då vi börjar klä in orden i ekonomiska termer. Hur kan vi då mäta hur väl landet utvecklas ekonomiskt? Ett förslag är att helt enkelt mäta hur mycket pengar i plånboken individer har i genomsnitt. Ännu roligare blir det då vi ser derivatan/Lutningen på kurvan/Hur snabb ändringen är. ...

Behöver er hjälp för att kolla om jag fattat

Har precis läst boken The warren buffet way och tyckte kapitlet där boken tar upp varför vinst per aktie och vanliga kassaflöden kan ge en skev bild av lönsamheten i ett bolag var väldigt intressant. Buffet använder därför något han kallar för “owner earnings” istället för att få en mer sann bild av bolagets vinster. Jag vill kolla att jag har fattat detta med owner earnings rätt, citat ifrån boken: “Instead of cash flow, Buffet prefers to use what he calls ”owner earnings” – a company´s net income plus depreciation, depletion and amortization, less the amount of capital expenditures and any additional working capital that might be needed.” Alltså nettovinsten efter skatt plus avskrivningar, nedskrivningar, amorteringar minus ökning/investering i eget kapital? ...