Jag imponeras av alla här som berättar om sin oro och nedgångarna i sina portföljer! Om sina idéer om framtiden och enskilda bolag. Vilket fint och seriöst forum jag har hittat. Tack till alla er som meddelar sig, jag läser med intresse och nöje.
Nu när många drabbas av panik vill jag slänga in min lilla del av erfarenhet i detta forum.
Ända sedan slutet av nittiotalet har jag burit i mig en sorts frossa över att jag inte behärskar att sälja medan det är tid. Jag hade då t ex köpt virtual reality it-bolaget Prosolvia som inom 1 år dredubblade sin kurs. Men snart kom skrivningar, avslöjanden och kursen sjönk. Man förmodade bluff och bedrägeri kring redovisningen. Jag åkte på bolagsstämman och tittade han VDn Dan Lejerskär i ögonon. Jag kännde direkt att han var en lögnare en riktig bandit. Han Herou den andre kompanjonen var inte mycket bättre. De log så iskallt alltså. Ändå sålde jag inte för att jag trodde på bolagets idé och på bolaget som sådant. Jag tolkade Di s avslöjanden som konspiration som bara förstörde MIN aktie. Jag föll från mina max 200 000 :- hela vägen ner i källaren och sålde till en bit under inköpspriset. Sen vart det konkurs och herrarna flydde utomlands. Allt sedan dess har jag svurit att om en aktie faller 20-30% då bara måste jag sälja, oavsett, även om det visar sig senare vara fel. Är det fel, kan man nämligen alltid ångra sig, köpa tillbaka. Att missa 10 % genom sådana manöver är inte så farligt när gungningarna är så pass stora.
...