Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Som bäddat för ett race i råvaror...

Kan inte hjälpa att skriva mina iaktagelser. När jag tittar på tre månaders terminen för koppar ser jag vad som liknar en botten på nästan 7000dollar /ton,,.. Trots tunga fall på börserna har dock kopparn inte fallit tyngre. Trots starkare dollar, har dock kopparn återhämtat sig något… Jag måste säga att det liknar som om det är bäddat för ett råvaro race inom några veckors tid med startskottet runt hörnet. ...

Det onda kapitalet?

Vem trodde att hela världsekonomin brädes upp av lilla Grekland. Eller finns det större krafter bakom som vill skapa panik? Att det onda ögat nu har vänt sina blickar mot Europa och träffar Grekland med full kraft genom några lämpliga sänkningar av Greklands kreditbetyg och lite lobbying från kapitalet. Att varenda ekonomisajt köper artiklar från samma källa eller kopierar artiklar av varandra gör allt till sanning och vi slipper det kritiska ögats granskning till 99% .Att det då “råkar” sig så att någon trycker på fel knapp och ekonomi verktyget Stop loss löser ut och snöbollen rullar.Aktier som minuter tidigare kostade 40$ kostar nu 0,01$.De lånade pengarna flyr börsen och trycker ner börsen ännu mera. Det riktiga kapitalet får kalla fötter och lämnar börsen till förmån för “säkrare” tillgångar(Guld och amerikanska stadspapper). ...

Biophausia: Att inte vara bäst på nåt

Biophausias Q1a va inge bra, vinst vändes till förlust och omsättningen föll för alla produktkategorier. Jag har aldrig förstått vad företagets strategi är, har de någon överhuvudtaget?? Min syn på syn på de olika verksamheterna. Parallellimport Marknaden för parallellimport gick i backen när kronan tappade i värde mot Euron. För att illustrera hur tufft det är just nu kan man gå till TLVs databas för “Månaden vara”.http://www.tlv.se/beslut/sok/lakemedel/ Alla läkemedelsartiklar (styrkor/beredningsformer och förpackningsstorlekar) som är utsatta för priskonkurrens, dvs originalprodukter som tappat patentet och tävlar mot generika eller som har patent men är utsatta för konkurrens av parallell-importerade läkemedel, meddelar varje månad aktuellt pris till TLV. Den artikel i sin kategori som är billigast utses i denna “auktion” till “månadens vara” och är den enda som får expedieras på apoteken. I maj utsågs 2363 “månadens vara” med lägsta pris i sin kategori. 1904 st var generika 406 st var originalprodukter Endast 42 var parallellimporterade, varav 1 (!!!) marknadsförs av Cross Pharma (Biophausias dotterbolag). Snacka om att parallellimporterat i allmänhet och Biophausia i synnerhet står sig slätt i konkurrensen. Vinden ska inte bara vända för parallellimport, Biophausia ska också stå upp mot konkurrens från t.ex. Orifarm. ...

Daytraders våta dröm

Efter en längre tid av lågvolatil upptrend med små svängningar har nu stora svängningar eller volatilitet börjat synas på börsen. Är det dags att sälja eller att bli aktiv? När börsen ligger i högvolatil nedtrend är det normalt bland det farligaste man kan göra att ligga kvar i skutan. Detta tar småsparare fasta på och den stora massan säljer i panik. Är det då dags att gå emot strömmen. Ja jag tror det, Greklands problem kommer i mitt scenario leda till att landet tvingas ut ur valutaunionen. ...

Grekland bara starten?

Grekland har numera fått igenom ett Enormt stödpaket från EU, flera av länderna som står för stora delar av kapitalet som ska in i Grekland har redan idag kraftiga statsskulder efter krisen. Vad händer närmaste månaderna om flera länder kommer med liknande problem? Spanien? Portugal? Italien? England? Jämfört med den förra rundan ner kan denna bli mkt värre. Nu är det inte bara företagen som blöder, utan företag som fortfarande blöder och försöker komma på fötter igen från förra krisen, kommer nu även få problem med högre skatter och stora nedskärningar för att staterna ska kunna betala sina skulder. ...

INTE bra! :-/

Ok, det verkar som att vi har nåt den punkten som brukar beskrivas som psykos. Det här är totalt irrationellt beteende just nu. Politikerna har gett USA vad de ville ha, dvs det blir av med stödpaketet till Grekland och de borde vara lyckliga över sin statestik… Istället fortsätter vi ner och vem vet var det stannar den här gången… Nu är det rädslan som styr, den saken är uppenbar. ...

Mr Market måste tro att jag är dum

MR Market har helt plötsligt börjat ge mig sämre och sämre bud för bolagen jag äger, ungefär som att bolagens långsiktiga kassaflöden på några dagar långsiktigt har försämrats? Nej tack jag vill inte sälja. Däremot har jag tackat ja, till Mr markets säljbud på kvalitetsbolagen Betsson och WESC. Med tanke på hur manodepressiv mr market är så skulle det inte förvåna mig om han kommer med ännu lägre bud framöver, men han går knappast att förutse på kort sikt. ...

Jaha...vad gör man nu då???

Jag har varit positivt inställd till börsen sedan november 2008, då jag satt med en utbombad depå med uteslutande minustecken. Detta på grund av “sitt-still-i-båten-strategin”, hög belåning och en stor portion strutsbeteende. Bestämde mig för att se möjligheten och istället börja fynda utbombade aktier när alla andra var rädda och värderingarna var löjeväckande i många bolag. Fyllde på depån en rätt stor sudd pengar och började shoppa. Resultatet blev enastående och löpande har jag köt mer. Sålt av. Tagit hem vinster. Försökt hitta en mix mellan trada och ligga lång. Man kan aldrig bli fattig på att ta hem en vinst sägs det, men i vissa fall känns det jobbigare att sälja en aktie för 50 spänn som inhandlades för 17, och sen se det blåsa iväg till 100. Än att köpa en för 50 och dippar till 25 så man säljer. Vet inte vad det beror på riktigt! Börsen styrs som bekant av av två rätt primitiva känslor: Rädsla och girighet. Kan man bemästra dessa, då har man kommit riktigt långt som aktietrader. ...

Men se upp blindstyre!

Nu spekuleras det en hel del om en så kallad dubbel dipp eller ny deppression… men vad vi ser är en översåld marknad baserad på vinsthämtningar och “lite” oro om smittan i sydeuropa. Men som jag ser det och som jag tillämpar : var försiktig på börsen i maj. Men i slutet av maj strax efter att grekland har betalt den 19:e maj de sista dagarna i maj kommer börsen att börja stiga, och vi kommer få se en uppåt stigande börstrend juni och juli för att mattas av i augusti och säljas av i september. Hakuna matata som timon och pumba sa, inga beskymmer inga problem. Jag är övertygad om att börsen skall upp… samt tyskarna och spanien har sagt ja till att stödja grekland. Europa kommer ställa sig bakom grekland, det är för mycket som står på spel annars. Men räkna med turbulent månad. Det blir nog flera dippar innan vi får se uppgång med stabil tillväxt. Så möjlighet att trejda flaggas för. ...

Vad jag lärde mig under finanskrisen

Finanskrisen ”the sequel”, deja vu upplevelse, mardrömmen, kalla det vad du vill men nu är den tillbaka. Jag har varit positiv till börsen under hela återhämtningen, fram tills nu. Nu är riskerna återigen stora och man kan inte längre blunda för dem. Visst, rapporterna har varit starka men det som har varit har varit, aktiemarknaden bedömer framtiden och världsekonomin ser inte så ljus ut. När Lehmans brothers kollapsade spreds det till hela världen. Tänk när hela länder faller. Hur många sparpaket kan man egentligen trolla fram? Vi har nått en punkt när de som har det dåligt ställt ska hjälpa dem som har det riktigt dåligt. Politikerna har säkert lärt sig en hel del av finanskrisen och kommer inte låta den typen av banker falla. Men stora delar av Europa och USA kommer inte kunna konsumera eller låna pengar som de gjort tidigare, vi måste sänka vår levnadsstandard. Mycket av skulderna kommer man kunna lösa genom att vi får pensionera oss senare. Men det är för många svårt att acceptera, fråga grekerna.. ...