Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

we are in for some nasty weather

Att det kommer falla ännu mer innan det sakta men säkert kommer stiga känns ganska säkert nu när man ser hur Borg och resten av Europas finansminstrar samlas för att i sista stund lugna börserna innan öppning på måndag. Detta kommer dom garanterat misslyckas med. Och även om dom får till en marginell återhämtning under förmiddagen så kommer dom inte bort ifrån läget som det ser ut. Hela denna månad kommer fortsätta att visa röda siffor och sannolikt så kommer vi inte kunna se en uppgång förräns efter sommaren. Känns helt idiotiskt att ligga i någonting just nu som inte är guld, dollar eller bear cert. Ligger man dock lång i förstnämnda och kort på europa börserna, men fram för allt OMX så kommer man att kunna se sin portfölj växa med en duktig hävstång närmsta månaderna. ...

Konjunkturtåget - i cyberrymden utan spår av ny galax bara kosmiskt återsken

Det förra konjunkturtåget fick fort uppleva verklighetens snabba inträde. Den inte bara tuffade in den flög in. Den här bloggen hakar på den förra ”Konjunkturtåget flyger inte men tuffar på i verklighet och dröm” publicerad på redeye.se 2010-04-25. Är det den som har makten som har pengarna eller är den som har pengarna som har makten ? Det jordnära arbetet har alltid varit folkets. Det är från det arbetet som kakan fördelas. Det var ursprungligen en av politikens viktigaste uppgifter att fördela den rimligt. Just nu är kakan bara smulor. Pengarna har både staten och makten i euroområdet. Kan politikerna samsas innan det är för sent. ...

Jag säljer QEC ... och köper igen

Hej, Jag har tidigare nämnt att jag ligger all-in i QEC, sedan jag köpt in mig på ca. 13 NOK. Då jag är relativt ny på börsen (förra våren) så kan det iaf konstateras att jag inte är någon rutinerad trader ännu. Sedan QEC:s otroliga rapport från St. Edward har mitt innehav gått från +120% till +20% i fredags. Eftersom jag legat så mycket plus och med planen att ligga lång i QEC har jag tagit de dagliga rasen i kursen med kanske för mycket ro och inte heller varit tillräckligt oroad över Greklandskrisen. Givetvis betyder detta att jag har missat chansen att tjäna rätt så mycket pengar. Pengar som jag i så fall skulle har återinvesterat i QEC. ...

2017-05-30 13:09 · kek

Tusen banker ber om hjälp

Här en översättning av Financial Times viktigaste artikel på första sidan i går lördag (8 maj). Den är skrämmande och med uppgifter om att tusen europeiska banker skrivit ett upprop om att Europeiska Centralbanken skall hjälpa dem. Troligen finns väl de svenska bankerna med på uppropet. Min blogg-kommentar är att jag tror inte det blir så faligt med Greklands-historien. Europeiska ledare har vetat detta i ett halvår att de måste göra något, och de har inte agerat tidigare. ...

Naturlig reaktion

Flera inlägg verkar förvånade öven den snabba nedgången - med en osannolik uppgång baserad helt i) återhämtning i det finansiella systemet genom ökad tryck på sedelpressarna och ökade vinster i de större bolagen genom kostnads reduktion (inte expanderande marknader). Personligen tycker jag uppgången varit överdriven baserat på ovanstående och troligtvis upppressad med hjälp av Goldman S. m.fl. som också hjälpte Grekland in i EU. Nu är Goldman stämda av Amerikanska myndigheter för fifflet med derivat innan och under finans krisen. ...

Isländska naturens hämnd.

Islänningarna som har en dålig ekonomi. Väldigt dålig ekonomi. Inte nog med detta. Nu börjar naturen i landet förstöra för flygresande i hela Europa. Vulkanen Eyjafjallajökull bara sprutar sprutar och åter sprutar ut massvis med aska som gör att flygbolagen får ställa in sina flygningar och betala till dem som inte kan flyga utomlands eller hem till Sverige. Vad gör man när en sådan katastrof kommer fram? Vad finns det för möjligheter? Känns som om detta är en svårstoppad process. Kan det vara en hämnd för att Islänningarna tycker att man inte blivit tillräckligt hjälpta av Europa eller är det något som bara råkade hända just i år? Sas och kompani förlorar stora pengar på denna händelse. Bolagen som helt klart tjänar på detta är bl.a. SJ där måste nog omsättningen på tågbiljetter öka med kraft och sedan dem bolag som kör med videokonferenser. Skype, MSN med mera borde nog också tjäna slantar på detta då man Skypar, pratar på MSN med mera nu när du inte kan komma fram till destinationen och vissa inte vill sitta i tåg i dagar och nätter (om man skall utomlands). Kan det vara så att flygbranschens död blir dem andra branschernas bröd? I vilket fall som helst är detta inte heller bra i miljösynpunkt. ...

Danmark, EU, Thailand och Sverige

Jag hör kommentarerna i radio/TV, i bloggar, i privata samtal! Tack för att vi röstade nej till Euron. Min kommentar blir då att Danmark röstade också nej till Euro men dansk regering och riksdag var så sluga att de fortsatte med danska kronor men lät den danska valutan vara följsam till euron. Hur ser det ut i dag: 100 svenska kronor ger 76 danska = danska kronan 30 procent starkare än den svenska här i Norden. ...

Värmlands Finans oms + 327%

Sedan årsskiftet har Värmlands Finans utvecklats mycket positiv. Under räkenskapsårets tredje kvartal ökade nettoomsättningen jämfört med förgående kvartal med 3,0 Mkr, motsvarande en ökning om 327 procent! Resultatmässigt hamnar kvartalet på en vinst om 602 Tkr efter skatt, vilket överstiger andra kvartalet siffror med 72 procent. Anledningen till att resultatet inte utvecklats fullt lika bra som omsättningen är nedskrivningar i aktieportföljen samt reserveringar för befarade kreditförluster om totalt drygt 1 Mkr. ...

Vi vet vad problemen är

Den här krisen vi har i dag anser jag inte på minsta sätt besvärlig. Vi vet ju exakt vad problemen är och hur de uppstått. Sedan gäller det att lösa dem. 1) Det var förbjudet att ha högt budgetunderskott för Euro-länderna, men Tyskland under förbundskansler Schröder och Frankrike under president Girac var de första som trotsade dessa regler. Sedan gick det ju inget att säga när Italien först och sedan Grekland och hela raddan följde efter. ...

När spekulation övergår i konspiration

Om jag minns rätt så var det George Szoros` hedgefond, som aktivt spekulerade mot kronan 1990. Jag minns att väldigt många då stod med utlandslån, mest från Japan, då räntorna där var långt lägre än för kronor. (Ungefär som Baltikum och Ukraine som nu är belånade med Euro). Den korta räntan drevs upp till ett par hundra % och mina tremånaderslån steg från 6,5 till över 25% helt plötsligt. Det sved må ni tro! Jag undrar vad vanliga greker betalar för sina lån idag? Någon som vet? ...