Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

White Shark - Turnaround? (uppd 5)

White Shark har idag släppt två nyheter av stort intresse. Länkar till dagens PM: https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=401315〈=sv https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=401374〈=sv Kommentarer: 1. Skönt att bolaget nu lyckats säkra finansieringen och extra skönt att emissionen på 17,9 msek är garanterad. Man har därutöver lagt option på extra emission på 10,0 msek i det fall den första skulle bli övertecknad. Kan tyckas väl optimistik med tanke på att fjolårets emission bara tecknades till drygt 50%. Kan det ligga news i pipeline? ...

Sälj och köp

Jag erkänner utan omsvep att jag inte är någon ekonom. Jag har dock haft aktier och fonder under 2 tidigare kriser. Dom har följts av räddningspaket som i sin tur har följts av svängningar på börsen. Det handler som ni vet inte bara om ekonomi utan även om psykologi. Hursomhelst så har jag, med mina delvis bittra erfarenheter av detta, dessa 2 råd att ge: Efter att börsen sjunkit kraftigt som den gjorde förra veckan så kom nu ett räddningspaket och börsen steg kraftigt. Denna stigning kommer att följas av en snar nedgång. Orsaken till det är att nerverna är spända och lär så förbli för en tid. En negativ nyhet till och det bär ned igen! Alltså, sälj den delen av portföljen som inte är långsiktig. ...

Läge att vara försiktig

Att det skulle komma rekyl uppåt var kanske ingen större förvåning, oavsett vad den beror på. Men jag tror folk bör ta sig en funderare huruvida det verkligen är köpläge. Det är inte början eller mitten av 2009 längre. Frågan man bör ställa sig är: 1. Vad är nedsidan? 2. Vad är uppsidan? Enligt mig är uppsidan max 1200 för omx30. Nedsidan däremot tror jag ligger på 600-700. Vad har man egentligen gjort för att lösa grekkrisen? Man har lånat ut ännu mer pengar och kallat det för ett “krispaket”. ...

Det kom ett litet paket på 7000 miljarder...

Politiker vidtar än en gång åtgärder för att förhindra nedgång…. Nu får väl inte domedagsprofeterna sitt depressionscenario den här gången heller…:) Politikerna visar handlingskraft nu när de stod under galgen och bättre sent än aldrig får vi väl säga. Risken att kommande nedskärningar dämpar återhämtningen i konjunkturen kvarstår förstås. Börserna i Asien vänder ordentligt uppåt överlag nu och terminerna i Europa ser positiva ut. Det blir säkert fortsatt oroligt och volatilt men den kortsiktiga faran har man dödat. Så långsiktigt fortsatt oroligt antagligen men lärdomen är att det är bättre att försöka tänka positivt och se möjligheterna istället och uttnytja de köplägen som uppstått/uppstår se min blogg om hemläxan… Det bästa om man vill göra bra affärer på börsen är nog att försöka lära av gurus som Buffet och Lynch som kan det här med att tjäna pengar genom titta mer på micro än macro och köpa billigt när andra är rädda… ...

Vändning

Vi kan vänta oss en vändning denna vecka med en bra återhämtning från flesta håll att rekomendera någon specifik aktie känns inte aktuellt dom med lite aningar hittar nog någorlunda rätt iaf, dock Boliden skulle jag kunna framhäva. Hursomhelst som ni läst är EU krispaket klart för inte mindre än 720 miljarder Euro som täcker statsskulderna från dom mest drabbade länderna i nu läget, dock så kommer det komma få göras hårda åtstramningar i dom länder dessa pengar skall till ev. ...

Det ser ut att öppna upp

Det är osäkert inför dagens öppning av Stockholmsbörsen men handeln ser ut att inledas i positivt territorium. Stöd kommer ifrån uppgångar i Asien samt positiva amerikanska terminer. Trots en stark sysselsättningsrapport innan öppningen fortsatte amerikanska index ned under fredagen pressade av skuldkrisen i Europa. Dow Jones Industrial Average slutade ned 1,3 procent, S&P 500 backade 1,5 procent och Nasdaq Composite föll 2,3 procent. Oljepriset tappade 2,0 dollar och vid golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja 75,11 dollar. ...

Var kommer pengarna ifrån

Nu hostas det upp 7 000 miljarder svenska kronor. Sedan skall Europeiska centralbanken köpa upp de värdelösa obligationerna som Grekland, Spanien och Italien ställt ut. Hurra! Är världen räddad nu? Men vem skall betala? Fanns det så mycket pengar i systemet. Är det finansministrarna personligen som är så rika. Eller var kommer pengarna i från ? Norska oljefonden som är världens rikast fond ett land äger utländska tillgångar för 3500 svenska kronor. ...

Usch då, norske statsministern skräms

Artikkel av: Stein Ove Haugen (Hegnar.no - 09.5.10 12:29) Stoltenberg frykter eurokrise blir storStatsminister Jens Stoltenberg sier at vanlige folk kan bli rammet dersom krisen utvikler seg. Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) frykter at de økonomiske problemene i eurosonen utvikler seg til en ny verdensomspennende økonomisk krise. Gjeldsproblemene i Hellas og frykten for at problemene vil spre seg til andre gjeldstyngede land som Portugal og Spania, har den siste uken ført til nedgang på verdens børser. ...

Nedräkning till börsöppning

måste säga att denna helgen har man inte direkt kunnat koppla av från börsen. Man vankar fram och tillbaka om måndagens utfall, och den kommer bara närmare och närmare. Med tanke på att förra veckan rasade så kraftigt över bred front, Europa, Usa och Asien tror jag att det kan bli svårt för Eu;s finansministrar att lunga marknaden. Vad säger att det de säger har någon kraft? Det är personers sparade pengar som ligger i riskzonen. Vilket bidrar till oroligheter. Man ska inte underskatta flockbeteendet. Vilket redan har satt igång. ...

2017-05-30 13:09 · mrmil

Har du gjort hemläxan?

Nu kryper alla domedagsprofeter fram från sina stenar de legat under och spår världens undergång igen… Hur börsen kommer att gå kortsiktigt är ingen som vet allt kan hända helt enkelt men att världen inte går under den här gången heller det vet vi… Nu är det alltså macro som överskuggar allt och micro kommer i skymundan. Det är nu man får de långsiktigt intressanta ingångkurserna men man vet inte när de är mest intressanta förstås och när det är det bästa köpläget. EU-politikerna ska snacka ihop sig men risk finns förstås att det de presenterar mest uppfattas som just snack, vi får se. Massmedia har ett stort ansvar som vevar demonstrationer och slagsmål i Aten om och om igen. Frågan är om det är så omfattande som det görs sken av. Jag var själv i Bangkok när det spreds krigsrubriker över världen. Men det var bara i en stadsdel av stora Bangkok bråken och demonstrationerna var och i övrigt fungerade allt normalt. ...