Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Det grekiska mänskliga dilemmat

“Trippelchock mot pensionerna!” “Vilda nedskärningar!”, “Gör vi inget så blir det inga pensioner!” Samtliga av dessa grekiska uttalanden står med i en av Di.se artiklar i förmiddags, om greklands krav att bedriva de åtstramningar som krävs efter godkännandet av IMF:s nödlån Det är ingen nådig stämning bland kommentatorerna kring vad man tycker om dessa uttalanden. Flera skriver vad som är fel på grekerna, hur de kan tycka att deras generösa pensionssystem kunde vara hållbart, varför de inte kan se att vi andra har precis på det sätt som de själva protesterar gentemot ...

Hur jag tjänar pengar på börsen genom att snickra på huset!

Ibland när det stormar på börsen (eller bara bland just mina aktier) så sitter jag för mycket framför börsskärmen. Jag får olika och ofta motstridiga ideer och säljer av för tidigt eller för sent eller köper nya aktier jag inte tänkt köpa. Mitt råd är att börja börsdagen med en analys av läget och en liten handlingsplan för dagen. Sen köp/sälj/stop-loss. Låt därefter börsen vila lite och gör något annat! Sen på eftermiddagen kan du kolla läget igen och eventuellt korrigera. Lägg till en sista titt innan börsen stänger. ...

Mänsklig konservatism

Tänke jag skulle skriva lite om börspsykologi. Människan är en konservativ varelse som på en undermedveten nivå ogillar förändringar. När vi människor gör observationer under en längre tid sätter sig resultatet av dessa observationer djupt nere i vårt undermedvetna. Vi får en magkänsla för att nästa gång jag gör samma sak som jag gjort de senaste 5 åren så kommer det få samma följder som det fått de tidigare gångerna. ...

Nedåt igen i öppningen

Stockholmsbörsen ser ut att inleda tisdagens handel med sjunkande kurser efter det att de asiatiska börserna tappat mark under morgonen. Ytterligare press kommer ifrån sjunkande amerikanska terminer. De amerikanska börserna, i likhet med världens övriga börser, steg kraftigt under onsdagen. Bakom uppgången ligger en lättnad över skuldsituationen i Europa efter det att EU, tillsammans med IMF och ECB, lade fram ett nytt omfattande räddningspaket om upp emot 750 miljarder euro. Dow Jones Industrial Average noterade den största uppgången sedan mars 2009 efter att ha stigit 3,9 procent. S&P 500 avancerade 4,4 procent medan Nasdaq Composite gick upp 4,8 procent. ...

Epicept - Regulatorisk milstolps betalning

Igår när jag satte mig ner i lugn och ro och läste igenom den senaste SEC filen som är inskickade av EpiCept kunde man där utläsa vad som menades med “Regulatorisk milstolpsbetalning”. Denna milstolpe som ska betalas av Meda har JAG tidigare kopplat ihop med de pågående fas IV studierna. Nu kan jag inte direkt dra mig till minnes varför denna milsten har kopplats ihop med fas IV studierna, även fast jag letat frenetiskt i min mailkommunikation med EpiCepts Robert Cook. I vilket fall som helst klargörs det nu, i senaste SEC filen, att denna milstensbetalning har att göra med vilken ålder Ceplene kommer bli utskriven för. Läkare kan ju givetvis skriva ut Ceplene till i princip vem som helst som de anser sig vara i behov av den, men själva rekommendationen som den är nu, är att Ceplene ska användas av patienter som är yngre än 60 år gamla. När/om denna formulering tas bort så ska denna milstolpsbetalning utbetalas (5 miljoner dollar). Formuleringen från SEC filen är så här: ...

Måndagen är slut

Då är måndagen slut och här sitter man nu med facit i hand för denna dag. Jag måste säga att aktiemarkanden är fantastisk. Så grymt otippat att stockholmsbörsen skulle upp 6,3% idag. Jag trodde inte att EU skulle kunna med en sån kraft styra om aktiemarkanden. Självklart så förstog man att om EU kom fram till en bra lösning så borde marknaden bli lite mer lugn. Men problemet kvarstår. Detta är länder som har svåra ekonomiska problem. Anledningen till dessa problem är till stor del deras ekonomiska system. Har man inkomster får man utgifter. Balansen där emellan är självklart nyckeln till stabil ekonomi. Det krävs mer inkomster än utgifter. Svårare än så är det inte i teorin. Detta är klart lättare sagt än gjort. ...

2017-05-30 13:09 · mrmil

Biogaia och Probi: Regulatorisk risk är nu ett reellt hot

Kosttillskott är en storindustri inom hälsoområdet och flera aktier relaterad till detta är populära på börsen; Biogaia, Probi, Bringwell etc. Till skillnad från läkemedel har kosttillskott varit inte lika reglerat när det gäller hälsopåståenden. Läkemedel kräver enorm klinisk dokumentation för godkännande medan korttillskott hävdat alla möjliga hälsofördelar med till synes ganska svagt vetenskapligt stöd. EFSA är Europas livsmedelsmyndighet med ansvar för läkemedelssäkerhet och vetenskaplig rådgivning kopplat till livsmedel. Myndigheten hamnade 2005 i Parma efter att Berlusconi förolämpat det finska köket å det grövsta, Finland var också var kandidat som värdland. Sedan några år tillbaka bedriver myndigheten ett stort jobb med att städa upp i branschen, genom att utvärdera det vetenskapliga stödet för olika hälsopåståenden för kosttillskott. Detta jobb stöds i förordningen EC 1924/2006. För att få marknadsföra ett livsmedel/kosttillskott med ett hälsopåstående ska nu alltså EFSA godkänt att det har vetenskapligt stöd. ...

Ropa inte hej än...

Visst är det roligt att börsen går upp pga stödpaketet, tyckte det ändå var märkligt hur alla nyheter om greklands devalvering och ut ur emu plötsligt försvann… men nog kommer oros molnen tillbaka inom kort. Kanske nästa veckan inför den 19:e kanske tidigare kan banker främst igen söka testa det stöd som ställde upp på fredagen när svenska börsen öppnade kraftigt i moll. Det är inte över än, läste plötsligt från redeye att nu är den stigande trenden på börsen till synes bruten… och moll, moll, moll… Märkligt hur dessa analytiker tänker och ändrar uppfattning så fort det går kraftigt åt ett visst håll. ...

Tankar kring Grekland

Enligt mytologin kunde kung Sisyfos aldrig rulla upp stenblocket på kullen och därmed aldrig frigöra sig från dödsriket. Varje gång han närmar sig toppen slinter han och får börja om igen. Ett öde som liknar dagens Grekland. För några månader sedan såg jag Larry Kudlow på CNBC yttra något i stil med att ”Grekland peakade år 450 före Kristus”. I de amerikanska affärskanalerna är det inte ovanligt att Europa beskrivs i ganska nedlåtande ordalag, ofta beroende på att kunskaperna är dåliga, men säkert också därför att Europa’s välfärdssystem i finanskretsar betraktas som ett ok som förhindrar tillväxt. Vi i norra Europa tillåter oss ju som bekant också att emellanåt beskriva våra sydligare grannar i termer av siesta-sovande axelryckare. Larry Kudlow är en f.d. Nixon-medarbetare som numera leder en av alla dessa talk shows i affärskanalerna där det inte är någon brist på åsikter. Diskussionen hos Kudlow den gången uppkom med anledning av att CDS-marknaden sköt i höjden för grekiska papper (jag skrev i februari lite om detta här – ”Sovereign debt!”). ...

Kommande börskrasch? TA kommentar

En del kursiverade ord beskrivs längst ned i inlägget. Det finns många obesvarade och oerhört intressanta frågor idag. En fråga som de flesta investerare ställer sig är om Vi går mot en ny börskrasch? Den frågan berör alla mer eller mindre och jag tänker därför ge en kommentar och en kort teknisk analys av börsläget. Den senaste veckan har varit kaosartad på världens finansmarknader. Så väl professionella investerare, regeringar, centralbanker som småsparare upplever i nuläget historiska händelser, som med stor sannolikhet kommer få en betydande plats i framtidens ekonomi- och historieböcker. ...