Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Volatil Marknad

Marknaden är väldigt volatil för stunden. Läste att en stor del av köp och säljordrarna hanteras av datorer. De är programmerade att köpa och sälja på olika kommandon och signaler från marknaden. Därav blir det denna typ av marknad där man kastas mellan hopp och förtvivlan. Datorerna stoppar helt enkelt ut sig ibland och springer till nödutgången och då handeln till stor del är baserad på just denna typ av handel så blir det trångt vid exit. ...

Hälsan tiger still

Detta kloka uttryck brukar ju stämma. Och i dag är det ingen ekonomisk hälsa som tiger still. Tvärtom visar sig det ena symtomet efter det andra. Men det plåstras och ges medicin. Vad är det som är positivt? Var finns den oväntade framgången? Jag ser den ingenstans. Ture Tratt och Kalles Farsa ser möjligheterna. Vad är det oväntade bakslaget? Att bankerna i Europa är så illa ute. Inte minst i Sverige. Det talas nu om att SEB är exponerade på 30 miljarder svenska kronor mot Spanien. Men nu behöver banken och dess aktieägare inte vara rädda längre. ...

Hatten av för BlackPearl och Connacher

BlackPearl (BP) presenterar en mycket bra Q1-2010 rapport.Läs den..Det blir mycket siffror att skriva så jag nöjer mig denna gången med att säga..Inget negativt utan bara positivt även om resultat efter skatt landade på -8,0 miljoner kanadensiska dollar (-21) för det första kvartalet 2010, motsvarande -0,03 dollar (-0,1) per aktie. Helt i sin ordning i ett upstreambolag där investeringskostnaderna är högre än intäkterna..Denna gången är det allt en liten “kioskshaker”..Den kommer att välta så småningom.. ...

Epicept - "Den vita lögnen"?

Efter min blogg igår slog det mig. Siffrorna började snurra i skallen lagom till läggdags, och nu på morgonen kunde jag knappt vänta på att hoppa in i statistikens värld och det ser mörkt ut. Mörkare än vad jag hade trott. Jag ska försöka lägga fram mina resultat på bästa sätt, tyvärr sätter formateringen på Redeye gränser på presentationsmöjligheterna. Disclaimer: All statistik är tagen från SCB och SEER Population (SCB) ...

Svag inledning

Stockholmsbörsen tros inleda dagen på svagt negativa nivåer efter att USA-börserna noterade nedgångar efter Stockholmbörsens stängning igår. I Asien har börserna utvecklats oregelbundet under morgonen med nedgångar i bland annat Kina. Även ledande amerikanska terminer pekar ned nu på morgonen. De amerikanska börserna backade överlag under tisdagen. Press kom från oro kring EU och IMF:s räddningspaket. Dow Jones Industrial Average slutade ned 0,3 procent, breda S&P 500 tappade 0,3 procent medan Nasdaq Composite var oförändrad. ...

Q1-rapport från BlackPearl är ute.

Nu finns rapporten för första kvartalet ute på bolagets hemsida. Det ser bra ut över lag, inga direkta överraskningar. Produktionen har ökat markant till 6 685 tunnor/dag i genomsnitt och det är en ökning med 21 % jämfört med samma kvartal förra året. Man beräknar att man kan komma att nå 8 000 tunnor/dag redan innan utgången av detta år. Trevligt! Annars var det fattigt på nyheter, men som man säger; No news is good news. I alla fall i BlackPearl där VD John Festival styr skutan med fast hand. ...

Värmlands Finans startar leasingförmedling

Nyheten: Genom bolagets affärsbank kan Värmlands Finans nu erbjuda sina kunder leasingfinansiering av bl.a. maskiner och tillhörande kringutrustning. Värmlands Finans förmedlar leasingkontrakten till banken och erhåller provision på uppdragen utan att ta någon egen risk. Leasingfinansieringen ökar Värmlands Finans intjäningsförmåga och kan på sikt ge ett betydande tillskott till bolagets vinst. - Tjänsten har varit efterfrågad under en längre tid, och jag kan med glädje informera om att vi nu kan tillhandahålla leasinglösningar med såväl kortare som längre säger Glenn Renhult, VD i Värmlands Finans. ...

Shalegas i Wall Street Journal

Eftersom jag numera är med i Questerre familjen med en liten aktiepost så snubblade jag över denna utförliga artikel om Schiffergas. Jag tycker den är mycket intressant och belyser shalegasens roll i ett internationellt sammanhang och vad shalegasen enligt artikelförfatteren kommer att betyda för energiförsörjningen och världspolitiken. Bl a påpekas att den stora världsplanen, innan shalegasen, var att naturgas skulle ersätta den brännda oljan och att Iran, Venezuela och Ryssland helst hade startat ett nytt OPEC med avsikt att dominera prissättningen av gasen. Men i o med att shalegasen har visat sig vara utvinningsbar så har dessa planerna gått i graven redan. ...

Varför inte skog och metall?

När allt tycks rasa samman - skuldspiralen för vissa EMU-länder men även för bl.a. Storbritannien leder rakt ner i källaren - kan väl ingen vettig människa ännu tro på börsens framtid? Men är det inte så att vardagen med sin konsumtion likväl trallar på - vi använder olika pappersprodukter, det byggs ständigt nytt eller renoveras gammalt o.s.v.? Som inbiten placerare i skog och metall, har jag inte mist min tro - när jag började blogga den 28.12.2009 kostade bl.a. hackkycklingen M-real 1,32 € för att idag ligga på nivån 2,50 €. Metallbolagen har även sitt up and down liv på marknaden, vilket betyder goda möjligheter för oss placerare att utnyttja detta. Uppstickarna inom medicin, IT, media m.fl. branscher med sina storartade utvecklingsplaner stryker nog alltid först på foten när det börjar osa litet krut! Därför är jag en kallhamrad “holder” inom dessa branscher och sover nog så gott… ...

Trading Scenarios Track Record april: Fokus på fel bolag sänkte portföljen

April månad tog vid efter en stark mars månad. Vi var positiva till börsen, där vi såg en god riskvilja och gott om lägen i enskilda aktier, trots att börsen som helhet var överköpt. Vi behöll en hög exponering och fick positiv utdelning på det fram till ungefär mitten av månaden då OMXS Mid Cap toppade och portföljen följde med ned. Vår fokus på medelstora bolag visade sig vara mindre lyckad och i slutet av månaden summerades utvecklingen till minus 3,9 procent (inklusive avgifter på 1,1 procent). Som jämförelse gick OMXS30-index upp med 3,2 procent, medan OMXS Mid Cap var oförändrat. En klen tröst i sammanhanget var att risken mätt som daglig standardavvikelse under månaden uppgick till 11,2 procent, att jämföra med OMXS30-index som låg på 17,5 procent, eller drygt 50 procent högre. ...